Denník N

Ako vyzerá výmena e-podpisu? Nie celkom tak idylicky, ako tvrdí Ministerstvo vnútra.

Tieto skúsenosti boli vyzbierané na Okresnom riaditeľstve Policajného zboru Nitra (Piaristická), dňa 2. novembra 2017.

Informátor

Ak klientske centrum nemá kiosk s časenkami, informácie k výmene e-podpisu podáva občanom informátor. Toľko tlačová správa Ministerstva vnútra. Aká je realita?

Na políciu som prišla dnes dopoludnia. Informátor nebol na svojom mieste. Prvá (a riadne naivná) myšlienka bola, že si poradím aj bez neho. Veď tu určite bude nejaký oznam, že kde výmenu robia. Oznam (až jeden) som po chvíli hľadania našla. Síce zanikal medzi množstvom výkričníkov, ktorými polícia „víta“ občanov vo svojej budove, ale predsa tam bol. Oznam hovoril, že mám nájsť informátora.

Začala som teda intenzívne hľadať informátora. Bez úspechu. Zato som však zistila, že informátor nitrianskej polície vie, čo je náplňou jeho práce. Myslíte si, že tým je ústretovosť, ochota, profesionálny prístup a odpovedanie na otázky občanov? Omyl! Nitrianska polícia za takéto veci svojho informátora neplatí. Jeho náplň práce vystihuje oznam na jeho pôsobisku, presne vo výške očí, aby ste ho neprehliadli: KLÁSŤ ZBYTOČNÉ OTÁZKY JE PRÍSNE ZAKÁZANÉ.

Postavte sa do radu!

Oddelenia dokladov by mali mať zorganizované pracoviská tak, aby sa výmena certifikátov dala vybaviť prednostne. Aspoň podľa Ministerstva vnútra. Je to tak aj naozaj?

Oddelenie dokladov v Nitre má jednu veľkú radu, z ktorej Vás postupne volajú do kabínky. V rade čakajú ľudia, čo si prišli vybaviť nové doklady.

Keďže by sa mali e-podpisy vydávať prednostne, hľadala som také okienko aj v Nitre. Spomenula som si, že certifikát nahrávajú aj v okienku pri výdaji dokladov. Bolo v ňom vidieť  zamestnankyňu. Úradníčka na môj pozdrav a otázku k výmene e-podpisu odpovedala strohým: “Postavte sa do radu!”.

Pochvíli prišli aj ďaľší záujemcovia o výmenu elektronického podpisu. Tiež nenašli informátora a úradníčka z výdaja dokladov si zase odštekala svoje: “Postavte sa do radu!”.

Čo najviac vadí ľudom, ktorí vymieňajú e-podpis?

Ministerstvo vnútra vydalo k situácii zopár tlačových správ. Sú však dostatočné?

V rade za ľudmi vybavujúcimi doklady (vybavovačmi dokladov) sa postupne nazbieralo asi šesť záujemcov o výmenu e-podpisu (vymienači).

Najzhovorčivejšia z vymienačov bola pani, čo používa e-podpis na podania na súd, na živnostenský a daňový úrad. Vadili jej chýbajúce informácie k vzniknutej situácii. To, že môže podanie napríklad na súd spraviť papierovo je vraj síce pekné, ale štátu skrz to musí zaplatiť dvojnásobný poplatok. Čiže štát nám nanúti elektronickú komunikáciu, tá používa spochybnené zabezpečenie a následne je nefunkčná a ako náhradu máme použiť papierové podania, za čo si štát berie dvojnásobné poplatky. Chválila si však Finančnú správu, že má k elektronickej komunikácii cez e-podpisy aj alternatívu cez dohody. Akurát to stálo veľa času tie dohody narýchlo vybaviť.

Ďalší z vymienačov vraj aktívne e-podpis nevyužívajú. Boli to konatelia či živnostníci. Tiež sa sťažovali na nedostatok informácií od štátu. Prišli sem dnes preto, aby mali e-podpis v poriadku. Pre istotu, keby sa zase niečo stane…

Okienko sa otvorilo

Medzičasom jednému z čakajúcich vymienačov e-podpisu došla trpezlivosť. Znovu išiel do okienka výdaja dokladov. A vtedy sa stal zázrak. E-podpis sa tam odrazu dal vymeniť a nebolo nutné čakať v rade spolu so žiadateľmi o vydanie dokladov.

Nedalo mi to. Išla som sa spýtať, prečo zrazu pani začala e-podpisy vymienať, keď mňa a iného pána predtým poslala preč? Úradníčku som tou otázkou rozčúlila. Titulovala ma slečna a nie príliš asertívnym spôsobom mi oznamovala, že ona má aj inú prácu.

Okienková lavína

Medzi vymienačmi podpisov to samozrejme vyvolalo rozruch. Že sme celý čas čakali zbytočne. A možno aj preto sa zrazu otvorili ďalšie dve okienka. V tých vybavovali iba výmenu e-podpisov. Aktívne nás do nich začali volať.

Samotná výmena e-podpisu následne prebehla vysoko profesionálne. Pani skontrolovala, či je už môj certifikát neplatný a následne mi nahrala nový.

Koľko to celé trvalo

Proces výmeny e-podpisu trval asi 10 minút. Celkovo som však na Polícii (od vstupu do budovy až po odchod z nej) strávila 28 minút. A len tak pre zaujímavosť. Pri odchode som zo zvedavosti hľadala informátora. Viete kde bol? No to ani ja, pretože na svojom mieste zase (alebo ešte stále?) nebol.

Čo Ministerstvo vnútra dlží svojím občanom?

V prvom rade informácie! Vydať pár tlačových správ jednoducho nestačí. Ministerstvo by malo spísať postupy pre jednotlivých občanov a zverejniť adresy úradov, kde sa dajú e-podpisy vymeniť.

Informácie na oddeleniach dokladov a klientskych centrách. Je také ťažké vytlačiť na tlačiarni ceduľku s nápisom: Výmena e-podpisu TU. Ceduľku potom viditeľne nalepiť na pracovisko (okienko, kabínku), kde sa výmena robí?

Vyškoliť zamestnancov. Personál v klientskych centrách by mal vedieť dať základné informácie o tom, kam presne má občan ísť, aby si e-podpis vymenil. Pod vyškolením personálu sa nemyslí len tých pár konkrétnych úradníčiek, ktoré podpis vymieňajú. Ale aby každý zamestnanec úradu vedel občanovi informáciu poskytnúť, ak sa ho na chodbe spýta. Prečo by aj upratovačka nemohla usmerniť, že e-podpisy sa vybavujú pri posledných dvoch okienkach?

Zabezpečiť, aby informátori boli cez ich pracovnú dobu k dispozícii. Pokiaľ majú informátori problém sami pochopiť, že ich náplňou práce je informovať občanov, tak nech im to osobne pripomenie hoc aj sám minister. Keď už jeho ministerstvo vydáva tlačové správy o tom, že informátori  občanom pomáhajú, tak nech to aj robia!

Zveste tie neúctivé oznamy plné výkričníkov a tabuľky znevažujúce občanov. Nuž, čo takto aj dbať o to, ako priestory oddelenia dokladov vyzerajú a ako pôsobia na ľudí? Myslíte, že Polícia stratí na vážnosti, keby namiesto: “ZATVÁRAJTE DVERE!!!!!!!!!!!!!! !!!!!!!!!!!!! !!!!” vyvesila slušný oznam: “Prosím, zatvárajte dvere”? A čo keby si informátor dal namiesto ceduľky: “KLÁSŤ ZBYTOČNÉ OTÁZKY JE PRÍSNE ZAKÁZANÉ.”, napríklad tabuľku: “Informácie – poradíme vám tu”.

 

Text je súčasťou blogov Denníka N, nie je redakčným obsahom.
Administrátorov blogov môžete kontaktovať na adrese blog@dennikn.sk.

Teraz najčítanejšie

Marcela Bošková

Daňová poradkyňa v spoločnosti A&T solutions. Píšem o témach, ktoré sa ma profesne týkajú. Tu, na blogoch denníka N, v trochu odľahčenej forme. Odborne na blogu mojej firmy. Zároveň sa moje príspevky objavujú aj v Hospodárskych novinách, pre ktoré píšem ako externý daňový expert.