Denník N

Redakcie sú plné hrozných mužov

Téma sexuálneho obťažovania neslabne, práve naopak. Skončiť museli viacerí vplyvní novinári. (MediaBrífing)

Médiá sú posledné týždne plné príbehov sexuálneho obťažovania. Novinári tému odštartovali v Hollywoode, podporila ju kampaň #MeToo a pomaly sa pozornosť presúva späť k novinárom. Leon Wieseltier, ktorý tridsať rokov viedol literárnu sekciu magazínu The New Republic, bol obvinený zo sexuálneho obťažovania. The Atlantic, kde ešte pred niekoľkými dňami pracoval, vydal o jeho výpadoch veľkú reportáž. Jej autorka Michelle Cottlová niektoré sama zažila.

Odísť musel aj editor amerického rádia NPR Michael Oreskes, ktorý ešte v 90. rokoch v redakcii New York Times bozkával ženy bez ich súhlasu. Šéf NPR čelí kritike, že nekonal rýchlejšie.

Politický komentátor a publicista Mark Halperin skončil v NBC News, vydavateľstvo Penguin nevydá jeho knihu, HBO zrušilo minisériu na motívy jeho knihy.

Columbia Journalism Review pripomína, že týmto sa zoznam hriešnikov v redakciách nekončí a vydali prehľad ďalších “shitty men in media” vo viacerých krajinách.

MediaBrífing je týždenný prehľad toho najzaujímavejšieho o digitálnych médiách a žurnalistike. Prihláste sa do newslettra a dostávajte ho každý piatok e-mailom.

Niekoľko ďalších postrehov k téme:

  • Každé nové odhalenie je dobré. Každé nové odhalenie robí svet bezpečnejším pre ženy aj pre všetkých ostatných,” napísala Megan Garber pre Atlantic. “Každé nové odhalenie tiež ukazuje dosah tieňov, rozsah obludností a hĺbku lží.”
  • “Bola som obťažovaná toľkokrát, že to už ani nepočítam,” povedala komentátorka Kirsten Powers. O konkrétnych prípadoch nehovorí, lebo ako mnohé ženy aj ona cíti, že by za to zaplatila priveľkú cenu.
  • Bývalá šéfredaktorka New York Times Jill Abramson sa rozprávala s viacerými ženami, ktoré jej hovorili o svojich nepekných zážitkoch, ale zo strachu o tom nechcú hovoriť verejne. “Stále je tu veľa strachu. A v médiách je stále veľa hrozných mužov.”
  • Potrebujeme zásadnú kultúrnu zmenu, napísala reportérka CNN Maeve Reston‏. “Veľa odvážnych žien povedalo svoje príbehy. Ale je v poriadku, ak ste to vy neurobili.”
  • Varovala som moje dcéry predtým, ako šli do práce. Kiežby niekto varoval aj mňa,” napísala editorka Los Angeles Times Jackie Calmes.
  • Vox sa pozastavil nad tým, ako je možné, že Harvey Weinstein padol na dno a Donald Trump sa stal prezidentom: “Obvinenia sú podobné. Dôkazy sú podobné. Ale moc stále chráni – a zatiaľ čo Weinstein stratil dosť sily na to, aby to ohrozilo jeho ochranu, Trump nahromadil viac sily.”

Zakladateľ Gawker Media Nick Denton v súvislosti s pribúdajúcimi prípadmi prominentných sexuálnych útočníkov píše, že na mnohé prípady v minulosti na Gawkeri upozornili, aj keď len na úrovni klebiet. “Ale už tieto prvé informácie o sexuálnom obťažovaní – hoci anonymné a slabo vyzdrojované – dávajú obetiam istotu, že nie sú samé.” Klebety nazýva nástrojom bezmocných, mechanizmom koordinácie – a prvým náčrtom správ.

Margaret Sullivan napísala, že vo svetle ostatných udalostí je potrebné, aby v redakciách pracovalo viac žien, lebo len tak sa môžu na povrch dostať nové myšlienky a názory.

Facebooková Hlava 22

Zástupcovia Facebooku, Googlu a Twitteru vypovedali pred americkým Kongresom. Hlavnou témou boli (ruské) zásahy do prezidentských volieb. V téme sme sa tak posunuli vpred. Kto nestíhal všetko sledovať, stručný sumár v niekoľkých odrážkach:

  • Podľa aktuálnych odhadov zasiahli ruské príspevky na Facebooku 146 miliónov Američanov, to je viac ako polovica voličov (ešte pred mesiacom Facebook odhadoval, že príspevky zasiahli len 10 miliónov ľudí). Príspevky boli zverejnené firmou Internet Research Agency napojenou na Kremeľ.
  • Twitter objavil 2 752 účtov napojených na túto firmu. Tie zverejnili 131-tisíc príspevkov od septembra 2016 do novembra 2016. Twitter tiež objavil ďalších 36 746 účtov napojených na Rusko, ale nie priamo na Internet Research Agency. Tieto účty vytvorili 1,4 milióna tweetov a získali 288 milióna impresií.
  • Na YouTube Rusi vytvorili 1 108 videí, teda 43 hodín záznamu. Videá mali dokopy 309-tisíc videní. 18 kanálov, na ktorých boli zavesené, Google zrušil.
  • Na Instagrame vytvorili Rusi minimálne 120-tisíc príspevkov, ktoré zasiahli 16 miliónov Američanov.
  • Z 3000 ruských reklám, o ktorých zatiaľ vieme a ktoré Facebook poskytol úradom, je zatiaľ zverejnené asi jedno percento, písali sme o nich tu. Okrem infantilnej politickej propagandy spájajúcej Clintonovú so Satanom, by som vypichol prípad dvoch stránok – jedna bola zameraná na hrdých Texasanov a druhá na Moslimov v Amerike. Obe vytvorili v rovnakom čase a na rovnakom mieste v Houstone dve demonštrácie: jednu za a druhú proti islamu. A ľudia na ne naozaj prišli.
  • Twitter chce zverejňovať viac informácií o politickej reklame, vrátane toho, kto ju financuje a na koho je cielená.
  • Facebook bude tiež zverejňovať všetky aktívne reklamy. Bude tiež žiadať potvrdenie identity zadávateľa reklamy. Pri politických reklamách má informovať aj o sume, ktorá bola na reklamu minutá, počte impresií a o tom, na akú cieľovku bola reklama zacielená.
  • Twitter zrušil RT a Sputniku možnosť kupovať si reklamu. RT reagovala zverejnením detailov o rokovaniach s predstaviteľmi Twitteru, na ktorých spoločne s Rusmi pripravovali reklamnú stratégiu pred voľbami. Twitter vtedy pro-kremeľskej televízii ponúkol výhody, bonusy a prístup k testovaniu nových služieb.
  • Vyšetrovanie zasahovania Rusov do amerických volieb vyvoláva konflikty aj medzi americkými novinármi. Niektoré médiá – medzi nimi aj Murdochove Fox News, New York Post a Wall Street Journal – totiž pripravujú pôdu na spochybnenie výsledkov vyšetrovania. Dokonca otvorili tému vyhodenia špeciálneho prokurátora Roberta Muellera, ktorý vyšetrovanie vedie. O dusnej atmosfére v redakcii Wall Street Journal sme už písali, situácia sa tam ale nezlepšuje.
  • Facebook zvýšil odhad počtu falošných účtov na sieti, má ich byť 60 miliónov.
  • A čo sa týka peňazí, má Facebook za sebou najlepší štvrťrok.

Celý záznam z vypočúvania Facebooku, Twitteru a Googlu pred Kongresom:

 

Mathew Ingram výstižne poznamenal, že sa Facebook dostal do situácie ako z Hlavy 22. Na jednej strane tvrdí, že ruské reklamy neovplyvnili ľudí a voľby, na druhej strane hovorí reklamkám a politickým stranám, že úplný opak je pravdou.

Postupne sa potvrdzuje to, čo sme o zasahovaní do amerických volieb tušili pred mesiacom – že je to len špička ľadovca a skutočné problémy sú mnohonásobne horšie. Facebook, Google a Twitter boli na vznikajúce problémy upozornení viackrát, varovania ale popierali, zľahčovali a diskreditovali výskumy, pripomína Politico.

Každým týždňom silnie hlas upozorňujúci, že sociálne siete tento problém nevyriešia bez príslušnej (a zjavne potrebnej) legislatívy. “Vy ste vytvorili tieto platformy a teraz sú zneužívané. A musíte to byť práve vy, kto s tým niečo urobí. Inak to urobíme my,” povedala IT gigantom kalifornská senátorka Dianne Feinstein.

Téme sa venuje aj najnovšie vydanie Economistu.

Ďalšie udalosti týždňa

PODCAST
Denník SME spustil denný podcast Dobré ráno. Relácia je ranným explainerom aktuálnych dôležitých udalostí. Cítiť, že sa tvorcovia inšpirovali aj úspešným podcastom The Daily od New York Times.

DETI
Deti pod 16 rokov by si mali pýtať súhlas rodičov pri registrácii na sociálnych sieťach, navrhuje to ministerstvo spravodlivosti. Zmena je zahrnutá v novom zákone na ochranu osobných údajov, týka sa aj online obchodov, ktoré si tiež pýtajú súhlas na spracovanie osobných údajov.

TRUMP
Účet Donalda Trumpa zmizol na 11 minút z Twitteru. Zrušil ho zamestnanec Twitteru, ktorý bol posledný deň v práci.

CLICKBAIT
Gabriel Stein kedysi pracoval pre web Upworthy, ktorý sa preslávil chytľavými nadpismi článkov (koluje legenda, že autori museli ku každému textu vymyslieť 25 nadpisov, aby našli ten najlepší). Stein teraz napísal, že príbeh Upworthy ukazuje, že Facebook neponúka ľuďom len to, čo chcú, ale jeho šéfovia sami určili, aké články majú v newsfeede miesto. Nastavili algoritmy tak, aby ľudia dostávali viac kvalitných správ – a návštevnosť Upworthy prudko padla. Facebook sa odvoláva na dáta a hovorí, že robí len to, čo chcú ľudia. Podľa Steina to hovorí ale len preto, aby sa vyhol zodpovednosti za vplyv, ktorý ma na svet, a aby ospravedlnil zmeny, ktoré robí.

TERORIZMUS
Keď vražedný útok spácha osamelý moslim, býva médiami označený za teroristu. Keď je útočníkom osamelý ne-moslim, býva označovaný ako “mass shooter”. New York Times si všíma, že bieli mužskí vrahovia sú – na rozdiel od moslimov – vnímaní ako výnimka.

ROLLING STONE
V pondelok a utorok (6. a 7.11.) HBO odvysiela dokument o 50 rokoch fungovania magazínu Rolling Stone. Časopisu, ktorý chápal, že rock ‚n‘ roll je viac než len hudba. V utorok tiež vychádza kniha o zakladateľovi magazínu Jannovi Wennerovi. Úryvok z knihy si už môžete prečítať – je o najslávnejšej titulke časopisu s Johnom Lennonom.

THRILLER
Los Angeles Times boduje so svojim novým psychologickým thrillerom Dirty John. Podcast vytvorený na základe skutočnej udalosti má už viac ako sedem miliónov stiahnutí a k printu pritiahol milión ľudí.

LAS VEGAS
New York Times zozbieral 30 videí, ktoré počas streľby v Las Vegas natočili bežní ľudia a polícia. Zistil, odkiaľ a kedy presne boli natočené a urobil vynikajúcu rekonštrukciu toho, čo sa udialo.

ATLANTIC
Magazín The Atlantic oslavuje 160. narodeniny. Chystá výraznejšiu expanziu na európsky trh a pripravuje aj nový podcast The Atlantic Interview, ktorý by mal moderovať šéfredaktor Jeffrey Goldberg.

VIDEO
Videá, ktoré sú dlhšie ako 90 sekúnd, majú o 80 percent viac zdieľaní a videní, vyplýva z analýzy firmy Wochit. Aj výskum Parse.ly potvrdzuje to, čo sa vie už dlho – že významnej skupine ľudí dlhší obsah neprekáža, práve naopak.

DIZAJN
Washington Post povedal viac o tom, ako vznikajú ich Snapchat stories. NPR napísal o tom, ako redizajnovali homescreen svojej aplikácie.

DEADLINE
12. novembra je uzávierka prihlášok na marcový výmenný pobyt v USA cez Digital Communication Network. Úspešní uchádzači strávia 18 dní v Spojených štátoch na konferenciách, v redakciách, startupoch a think tankoch.

Graf týždňa

Tasty od Buzzfeedu malo ešte v máji 74 miliónov interakcií na Facebooku (teda lajkov, komentárov a zdieľaní). Čísla dlhodobo padajú a v septembri 2017 boli na úrovni 20 miliónov.

Prihláste sa do newslettra a dostávajte každý piatok e-mailový prehľad toho najzaujímavejšieho o digitálnych médiách a žurnalistike.

Teraz najčítanejšie

Filip Struhárik

Redaktor a editor Denníka N. Pripravuje MediaBrífing - týždenný newsletter o médiách a internete. Pochádza z Martina, vyštudoval žurnalistiku, v rokoch 2009 - 2014 pracoval ako editor online spravodajstva a projektový manažér na SME.sk. V roku 2019 dostal na Novinárskej cene čestné uznanie „za prínos k rozvoju digitálnych médií a online žurnalistiky“ a za to, že sa stal „watchdogom sociálnych médií“. V roku 2020 získal Cenu otvorenej spoločnosti venovanú pamiatke Karola Ježíka. Jeho novinársku prácu ocenil dvakrát aj Literárny fond. Je členom hodnotiacej komisie projektu Konšpirátori.sk a spolupracuje s medzinárodnou organizáciou Reportéri bez hraníc. Napísal knihu Co je nového v médiích.