Denník N

Príbeh letiska Piešťany

Posledné týždne letisko, ktoré si užíva veľkej pozornosti… Prečo to však až teraz, keď je takmer pred krachom ?

Ako som už spomenul v úvode, v poslednom týždne o letisku v Piešťanoch počujeme dosť často. Súvisí to najmä so župnými voľbami, ktoré prebehli počas tejto soboty.

Avšak spomínané letisko je momentálne na pokraji svojho prežitia. Pre niekoho možno zvláštne, že práve toto letisko, ktoré v minulosti bolo významné pre vojakov, ktorí tu pôsobili až do roku 2001 a patrilo medzi 4 letecké základne vzdušných síl SR, má dráhu, ktorá vyhovuje najpoužívanejším lietadlám a ktoré je v srdci kúpeľného mesta.

Podľa môjho názoru by sa letisko Piešťany mohlo porovnať s letiskom Sliač.  Spoločné majú napríklad to, že obe sú v kúpeľných mestách a pristávaciu  dráhu majú  zhruba podobných  rozmerov, Sliač ju má dlhšiu ešte o 400 metrov. Samozrejmeak na rozdiel od toho Piešťanského, na Sliači má základňu už spomínané ozbrojené sily. V praxi to znamená to, že nielenže sa starajú o tie „vojenské“ lety ale aj civilné. Ale čo je najdôležitejšie, ozbrojené sily sa starajú o prevádzku vrátane navigácie ale aj údržbu plochy letiska. V Piešťanoch toto všetko ostáva na „pleciach“ zopár ľuďom a všetci vieme, že o letisko sa starajú rôzne, len nie dobre. Veď ako inak sa dá nazvať prepad cestujúcich zo 7074 (rok 2003) na 2030 v roku 2010. Klesanie prepravených pasažierov pokračovalo aj ďalšie roky, v roku 2013 prešlo bránami piešťanského letiska 896 cestujúcich. To, že tieto čísla z roka na rok klesajú spôsobuje najmä fakt, že na letisku sa objavujú len občasné chartre najmä s futbalovými klubmi, prípadne s kúpeľnými hosťami. V roku 2015 tu napríklad pristál Boeing 757 s hráčmi španielskeho klubu Athletico Bilbao. Pravidelná prepravu cestujúcich zabezpečovali ČSA, avšak po roku 1989 zníženie dopytu spôsobilo zrušenie týchto liniek.

Posledné roky sa ukazovalo, že letisko má potenciál najmä v leteckej cargo doprave. V roku 2014 zaznamenalo letisko iba 6 podobných letov, v roku 2015 to bolo cez 100. Zaujímavosťou je dátum 6. 11. 2015, keď sa na letisku objavilo až 9 nákladných lietadiel. Príčinou bola najmä migračná kríza a s tým súvisiace problémy s prepravou nákladu pre automobilky. V súčasnosti sa ukazuje nádej pre letisko v podobe novovznikajúcej automobilky Jaguar Land Rover. Briti totiž v lete uvažovali podľa informácií Hospodárskych novín nad vybudovaním vývojového centra na motory. Ako dopadnú rokovania je však otázne, keďže od leta sa ďalšie podrobnosti o tomto zámere už neobjavili.

Otázka však je, že či aj napriek vyššie uvedeným faktom má zmysel udržiavať prevádzku letiska Piešťany. Okrem nájdenia strategického investora môže ešte pomôcť spojenie s letiskom Bratislava, ktoré by v budúcnosti mohol taktiež prevádzkovať súkromník, momentálne je v hre prenájom. Nech to dopadne akokoľvek, podľa môjho názoru sa posledné roky kompetentní nevenovali letisku tak, ako by mali. Minulý rok prišiel na protest za zachovanie letiska Piešťany už súčasný župan Trnavského kraja Jozef Viskupič, takže bude zaujímavé pozorovať, ako sa bude dariť letisku počas jeho pôsobenia na župe.

P.S. Ilustračný obrázok s lietadlom Danube Wings na Piešťanskom letisku nebol zvolený náhodou. Tieto dnes už skrachované aerolinky vlastnil podnikateľ Vladimír Poór (údajný mecenáš strany Smer-SD), ktorý je dnes veriteľom letiska Piešťany. Podľa informácií Jozefa Viskupiča, Poór požičal letisku Piešťany cez svoju firmu ŽOS Bezpečnosť, spol. s r. o. približne 50 000 €. Avšak podobne „zaujímavých“ pôžičiek bolo zrejme viacero.

Teraz najčítanejšie