Denník N

Prečo by nás mala zaujímať Európska lieková agentúra?

Už 20. novembra sa dozvieme, či v Bratislave bude sídliť Európska lieková agentúra. Prečo by nás to malo zaujímať?

Európska lieková agentúra sa považuje za významnú inštitúciu spomedzi ďalších štyridsiatich európskych agentúr. Zohráva dôležitú úlohu v schvaľovaní nových liekov, predávaných na európskom trhu. Pracuje v nej 900 zamestnancov a každý rok ju navštívi približne 35-tisíc regulačných pracovníkov a vedcov. Jej príchod do krajiny je dôležitou udalosťou na odbornej i spoločenskej úrovni. Vysoko vzdelaní ľudia z rôznych krajín by v Bratislave nielen pracovali, ale aj bývali, žili, prinášali nové myšlienky a možnosti ako celkom zblízka „kontaktovať svet“ aj bez toho, aby sme museli vycestovať. Neznamená to nekriticky prijímať všetko nové čo k nám prichádza, ale mať lepšiu možnosť ako sa naučiť byť konfrontovaní s európskou spoločnosťou, ktorej sme tak či tak súčasťou, a to tak pre nás ako aj pre naše deti.

Na Slovensku zatiaľ nesídli žiadna európska agentúra. To, že Slovensko má teraz vyššiu šancu, potvrdili slovenským médiám viaceré diplomatické zdroje z Bruselu, ktoré zároveň upozornili na vlnu nevôle, ktorú môže vyvolať neumiestnenie aspoň jednej z agentúr do niektorej stredo- alebo východoeurópskej krajiny. V tejto časti EÚ sa ich totiž nachádza podstatne menej. Bratislava patrí aj vďaka svoju proeurópskemu postoju či vyhovujúcej ponuke kancelárskej budovy na Patrónke do užšieho okruhu favoritov spolu s talianskym Milánom. Tam však už majú svoje sídlo dve iné európske agentúry. O osude tejto rozhodnú členské štáty tajným hlasovaním už o pár dní. Ja by som si želal, aby to bolo v náš prospech.

Teraz najčítanejšie

Juraj Štekláč

Som lekár a moja práca mi umožnila vidieť reakcie ľudí v hraničných životných situáciách. Či už na Slovensku alebo v zahraničí, všetky svorne ukazujú, že svet je o medziľudských vzťahoch a zážitkoch. Hmotné veci v ňom nie sú akosi trváce... Aj preto sa zaujímam o spoločnosť ako takú, sociálne vzťahy, problémy a ich možné riešenia a mám pochopenie pre všetko, čo je ľudské. Mám rád knihy, šport a hudbu, ktoré nás robia lepšími. Moje otvorené pôsobenie vo verejnom priestore mi len potvrdzuje, že je dosť veľký pre všetkých.