Denník N

Diaľnica pri Žiline bude iba pre korčuliarov až do mája 2019

Od júla známy víťaz tendra na meškajúci privádzač stále nemá zmluvu. Súťaž prebehla rýchlo, no NDS premárnila ďalšie mesiace – podnetom na kontrolu, ktorý nakoniec sama stiahla.

Pred rokom INEKO upozornilo, že ministerstvo dopravy a diaľničná spoločnosť akosi zabudli obstarať privádzač nutný na sprevádzkovanie diaľnice, ktorá sa už dokončuje pri Žiline. A tak úsek D1 Hričovské Podhradie – Lietavská Lúčka za vyše 400 miliónov eur (doteraz najdrahší na celej D1) dočasne skončí v poli a poslúži nanajvýš korčuliarom.

Poviete si – áno, babráci, ale už to konečne vyriešili, tak načo o tom píšeme znova? Lebo reálne sa doteraz nestavia. Ani nie je podpísaná zmluva so zhotoviteľom.

Ale pekne po poriadku. Ako sa premárnili roky za ministra Počiatka, jeho štátneho tajomníka Stromčeka a ich nominantov v Národnej diaľničnej spoločnosti (NDS), už netreba opakovať – popísali sme to vlani v októbri. Pozrime sa, ako odvtedy využili ďalších 13 mesiacov pri tomto konkrétnom projekte minister Érsek, pokračujúci štátny tajomník Stromček a aktuálni nominanti v NDS.

Dlhé varenie dodatku

Najprv dočasné vedenie diaľničiarov oznámilo, že na súťaž je už neskoro a vlastne ju ani netreba, lebo našli iné riešenie. Stavbu zveria zhotoviteľovi jedného z dvoch susediacich úsekov diaľnice D1, ktoré sú vo výstavbe. Takto sa aj privádzač stihne dokončiť v roku 2018.

Lenže priznať obchádzanie súťaže iba z dôvodu babráctva či úmyslu predchodcov sa nehodí. Aj ich totiž riadil stále úradujúci štátny tajomník Stromček (diaľnice sú naďalej v jeho portfóliu). Preto dočasný šéf NDS hovoril aj o komplikáciách pri koordinácii až troch zhotoviteľov na susediacich stavbách. Informovanejší sa len pousmiali – koordinácia stavbárov na nadväzujúcich úsekoch je bežná aj inde. Navyše privádzač priamo susedí iba s jednou z existujúcich stavieb, teda tu nejde o nič neobvyklé.

Dočasné vedenie NDS rýchlo skončilo ešte v závere minulého roka. Nastúpilo nové, no celé ďalšie mesiace riešenie neprichádzalo. Ani tender, ani dodatok (a správu NDS z decembra ohlasujúcu výstavbu od začiatku roka 2017 už na webe nenájdete).

Keď vládni nominanti v NDS už päť mesiacov špekulovali, ako stavbu bez súťaže prilepiť dodatkom v hodnote cca 23 miliónov eur k susednej stavbe (a čas bežal), upozornilo na to INEKO znovu v marci.

Nechcená súťaž odkryla reálne ceny

Až následne – začiatkom mája – NDS konečne vypísala riadnu verejnú súťaž. Potom, čo premárnila celé roky, dala uchádzačom na prípravu ponúk jediný mesiac.

Už tradične musela vysvetľovať nejasnosti v súťažných podkladoch, čo posunulo lehotu na predkladanie ponúk ešte o tri týždne. A keďže tentoraz diaľničiari nesúťažili naraz aj iné stavby (ako bolo pravidlom za ministra Počiatka), dostali naozaj konkurenčné ponuky. Hneď sedem v intervale od 14 do 18 miliónov eur, ôsmu na 21,6 milióna eur.

Na jar tohto roka už nachystaný dodatok pre Doprastav a jeho združenie alebo pre tandem Dúha/Impregillo (teda zhotoviteľov susedných stavieb D1) počítal s cenou 22,5 mil. €. O pár mesiacov na to v tendri už Dúhe stačilo 17,8 milióna eur a skupine okolo Doprastavu sotva 15 miliónov eur. Teda o 21 % resp. až o 33 % menej!

Ani to v otvorenej súťaži nestačilo. Víťazom sa stal Metrostav, ktorý sa uspokojil s cenou 13,97 mil. eur.

Okrem zníženia pôvodne nadhodnotenej ceny potešilo aj rýchle, na pomery NDS priam expresné vyhodnotenie ponúk. Za necelý mesiac. Výsledok bol na svete už 18. júla a dával nádej, že s prieťahmi v NDS už skončili. A do konca leta sa stavba konečne rozbehne. Skúsenosť však káže netešiť sa (a nechváliť) predčasne. Čo nasledovalo?

Zbytočné čakanie

Až v septembri NDS zverejnila správu, že ukončila súťaž na privádzač. S tým, že ide o projekt financovaný z fondov EÚ, a preto ešte prebieha kontrola verejného obstarávania zo strany ministerstva a Úradu pre verejné obstarávanie (ÚVO). Predpokladaný termín podpisu zmluvy – október.

Je za nami aj polovica novembra, výsledok vyhodnotenia ponúk je známy už 4 mesiace, a stále nič. Teda niečo predsa. Na portáli ÚVO sa 15. novembra objavilo rozhodnutie o kontrole. NDS sa jeho obsahom na svojom webe ani Facebooku zrejme nepochváli, prezrádza totiž, ako sa premárnili uplynulé mesiace. Zhrňme aspoň v skratke:

Oznámenie výsledku vyhodnotenia ponúk je z 18. júla. Až koncom augusta NDS požiadala ÚVO o vykonanie kontroly zadávanej zákazky. Tú úrad začal 16. októbra. Vyžiadal si doplnenie podkladov, NDS ich doručila 24. a 26. októbra. A vzápätí 27. októbra NDS svoj pôvodný podnet na vykonanie kontroly stiahla. S odôvodnením, že na predmetnú zákazku nemá uzatvorenú zmluvu o financovaní z prostriedkov Európskej únie (čo znamená, že kontrola pred podpisom zmluvy sa nevyžaduje). Inak povedané, od augusta sa čakalo úplne zbytočne.

Verme, že žiadne ďalšie zdržania sa konať už nebudú. Pozrime sa preto, čo znamenajú tie doterajšie. Lehota výstavby je 18 mesiacov. Ak sa teda zmluva so zhotoviteľom konečne podpíše koncom novembra, zmluvný termín na uvedenie privádzača do prevádzky bude koniec mája 2019.

Najmenej dovtedy bude musieť počkať aj sprevádzkovanie vyše 11-kilometrového úseku D1 Hričovské Podhradie – Lietavská Lúčka. Teda stavby za vyše 400 miliónov eur, ktorej už posunutý termín uvedenia do prevádzky je október 2018. Doteraz najdrahší úsek celej diaľnice D1 tak bude vyše pol roka bez možnosti reálneho využitia. Snáď naň na jar 2019 pustia aspoň korčuliarov. A stavbu privádzača už nič neposunie.

Kontroly ÚVO treba inde

A na záver ešte niekoľko viet ku kontrolám. Tie sú v rezorte dopravy určite potrebné. Len je škoda, že najväčší záujem o ne javí rezort vtedy, keď sa mu podarí korektná súťaž. Naopak, desiatky zmien a dodatkov, ktorými sa cena stavieb NDS dodatočne navyšuje o milióny až desiatky miliónov eur, pravdepodobne žiadna kontrola ÚVO nevidela. Štatutári NDS by mali čo vysvetľovať.

Príklady hodné kontroly by sa našli aj priamo na ministerstve dopravy. Z nedávnej doby napríklad dodatočné objednanie neplánovaného odpočívadla pri rýchlostnej ceste R1. Potichu, za cenu vyše 18 miliónov eur, čiže vyššiu ako sa vysúťažila za celý privádzač pri Žiline. Že žiadne také verejné obstarávanie nebolo? Veď práve preto. Prideľovanie takých veľkých zákaziek bez súťaže by si kontrolu určite zaslúžilo. A času na kontrolu by pri takom odpočívadle bolo neúrekom, keďže tam žiadne škody z oneskorenia nehrozili (ak nerátame ušlé zisky zainteresovaných osôb).

Ján Kovalčík, analytik INEKO

Tento výstup vznikol aj vďaka finančnej podpore Nadácie Pontis – Fondu pre transparentné SlovenskoNadácie ESET.

Ak vám záleží na pevnejšom ukotvení demokracie v strednej Európe, aby mocní nezneužívali svoju moc a pracovali vo verejnom záujme, pridajte sa k deklarácii na podporu demokracie.

Ak sa Vám aktivity a činnosť inštitútu INEKO zdajú prínosné, budeme radi, ak nás podporíte v našej ďalšej práci. Ďakujeme.

Teraz najčítanejšie

INEKO

INEKO je mimovládna nezisková organizácia, ktorá podporuje ekonomické a sociálne reformy s cieľom odstraňovať prekážky dlhodobého pozitívneho vývoja slovenskej ekonomiky a spoločnosti.