Denník N

Čína motorom zmien v Nemecku.

Nie je rozhodujúce, či účastníci koaličných rozhovorov (ne)našli dostatočný prienik svojich programov na spoločné vládnutie, rozhodujúcim mal byť fakt, do akej miery (programy) kopírujú hlavné priority nemeckého hospodárstva. A ak hospodárstva, tak mierou vrchovatou automobilového priemyslu.

Každé tretie nemecké auto sa dnes predáva v Číne. KS Číny nastavila hospodárske výhybky celému svetu politickým rozhodnutím o podpore áut na elektrický pohon (a veľkosťou domáceho trhu). Odštarovala (urýchlila) digitálnu revolúciu v (elektro)mobilite, konektivite, autonómnom riadení … skrátka vo všetkom. A posúva vývoj aj v Nemecku skokovým tempom. Pretože dnes už aj u áut platí, že v zdravom hardveri, zdravý softvér.

Ešte v lete to bolo o ekológii a budúcnosti dieselových motorov, ktoré prekopali strategické zámery koncernov ako je Volkswagen. Dnes hovorí šéf predstavenstva o tom, že Nemecko si nemôže dovoliť oddychovú fázu. Čína (a konkurencia) nepočká. A má pravdu. Nemecko dnes nemá čas, aby sa trápilo kolesovými vozidlami Bundeswehru.

Treba len dúfať, že rozhodujúcim faktorom bude dynamika ekonomiky a nie veľkosť vojenských rozpočtov. Nárast HDP Číny za roky 2011 – 2016 dosiahol veľkosť HDP Nemecka. Nemecko potrebuje viac ako inokedy, aby hospodárstvo fungovalo ako prosperujúca a inovatívna firma. Absolútne najvyšší obchodný prebytok by mohol svedčiť o tom, že zatiaľ vedia ako na to.

Posledné mesiace vyvolali manažérske zmeny vo Volkswagene. Tie povedú k zmenám politickým. Zvyknite si na meno Stephan Weil. Čerstvý ministerský predseda v spolkovej krajine Niedersachsen. A zrejme aj na veľkú koalíciu, ktorá dostojí veľkým témam, pred ktorými dnes Nemecko stojí.

P.S. Zatiaľ drží krok s dobou azda len Andrej Babiš, ktorý chce viesť českú vládu a jej ministrov ako firmu. V duchu najlepších baťovských tradícií.

Čas naskočiť na rýchlik …

Teraz najčítanejšie