Denník N

Stredná v zahraničí

V roku 2015 sa Ivana vybrala študovať do mesta Boston, vzdialené dve hodiny od Londýna, pôvodne len na rok. Tento rok, po dvoch rokoch štúdia, obrdržala svoje výsledné známky a dosiahla stredoškolský certifikát A-level, vďaka ktorému dostala možnosť študovať na University of Aberdeen, odbor English and Scottish Literature. Práve táto skúsenosť ju inšpirovala k založeniu projektu s názvom Stredná v zahraničí. V nasledujúcom článku sa Ivana podelí o svoje pocity a skúsenosti so štúdiom na anglickej strednej škole.

 

Počas môjho prvého ročníka na anglickej strednej škole som študovala anglickú literatúru, psychológiu, históriu a matematiku. Druhý rok som si ponechala anglickú literatúru a psychológiu a rozhodla som sa vymeniť históriu za sociológiu. Popri týchto predmetoch som mala hodiny angličtiny, prvý rok iGCSE (International General Certificate of Secondary Education) a druhý rok GCSE (General Certificate of Secondary Education) a IELTS (International English Language Testing System).

Prvý rok som si zariaďovala pomocou agentúry, ktorá mi nevysvetlila všetko tak adekvátne ako by som si predstavovala a aj preto vznikol nápad na projekt Stredná v zahraničí, kde ponúkam rady pre študentov stredných škôl v oblasti štúdia na strednej škole v zahraničí.

 

Komunita

Po príchode do Bostonu som nečakane zistila, že bude na škole niekoľko Slovákov. Na začiatku nás bolo okolo 20 a v druhom ročníku asi o 10 menej. Je pravda, že potom sme väčšinou komunikovali spolu po slovensky a angličtinu sme si zlepšovali len v škole na hodinách. Na druhej strane podobný problém mali aj Nemci. Samozrejme, boli výnimky a niektorí sa snažili komunikovať len v angličtine. Do anglickej komunity sme sa niektorí zaradili ľahšie ako druhí. Myslím, že to veľmi závisí aj od osobného prístupu a preto som sa začlenila do väčšej komunity na konci druhého ročníku. Čo by som brala ako veľké plus v anglickej komunite bol prístup učiteľov. Nerobili rozdiely medzi angličanmi a nami (cudzincami). Všetkým sa snažili pomôcť, aby dosiahli čo najlepšie výsledky.

Školský systém

Jeden z najväčších rozdielov bol posun vyučovacích hodín zo 45 na 90 minút. Všetci sme pozerali na hodiny najneskôr po 45 minútach, keďže to bol dosť nezvyk. Avšak za tú hodinu a pol sme vždy veľa stihli a nestalo sa, že by sme nedobrali učivo stanovené na daný deň. Taktiež vás to dobre pripraví na vysokú školu, pretože tam prednášky trvajú dlhšie. Príjemnou zmenou bolo, že škola začína o deviatej, ale končí až o pol piatej poobede. Niektoré dni boli voľnejšie, keďže rozvrhy sú navrhnuté tak, aby ste mali počas týždňa aj voľné hodiny. Za deň máte maximálne 4 hodiny a niektoré školy majú spravený rozvrh tak, aby ste mali deň voľno. V prípade BTEC kurzov máte jeden deň voľný určite.

Stredoškoláci si väčšinou vyberajú medzi A-level štúdiom a BTEC kurzami. A-level je zamerané akademicky, je to pokračovanie GCSE certifikátu, keďže na konci druhého ročníka získavate GCE diplom (General Certificate of Education). Prvý rok máte štyri predmety, druhý rok si ponechávate tri. A-levels fungujú na báze písomných skúšok, ktoré sú na konci prvého (AS – Advanced Subsidiary level) a druhého ročníka (A2 – Advanced Level). V novom systéme, na ktorý sa pomaly prechádza, budú písomky len na konci druhého ročníka. Písomky sú počas mája a júna a každá škola ich má v ten istý deň. Známky z druhého ročníka sú porovnateľné k našej maturite. Niektoré predmety majú takzvanú “coursework“, ktorá je prirátaná k finálnej známke. Väčšinou ide o dlhšiu esej. Moja coursework na anglickú literatúru sa skladala z dvoch esejí – každá mala mať od 1250 do 1500 slov.

Písomné skúšky sú potom zasielané do nezávislej vyhodnocovacej inštitúcie, kde ich opravujú učitelia z rôznych škôl. Je to časovo náročný proces, preto sú výsledky skúšok známe až v 3. augustovom týždni. Výsledky sa potom zasielajú študentom aj univerzitám, takže až koncom prázdnin viete, či ste boli prijatí na univerzitu.
Na college môžete študovať aj BTEC, ktorý narozdiel od A-levels nie je čisto akademický, ale je z väčšej časti praktický. Porovnala by som ho k našim učilištiam a stredným odborným školám. V BTEC programe máte na výber od kaderníctva cez kulinárstvo až po inžinierstvo. Počas roka odovzdávate rôzne práce „assignments“ z ktorých sa vám vypočíta finálna známka. BTEC (Business and Technology Education Council) kurz je rovný A-levelom a môžte sa uchádzať o štúdium na univerzite aj s týmto diplomom. Avšak univerzity ako Cambridge a Oxford preferujú, keď je BTEC ešte v kombinácii s aspoň jedným A-levelom, keďže známky a úspech v BTEC je vo väčšine prípadov založený na hodnotení od učiteľov v škole.

Cesta domov

Počas školského roka sú prázdniny štyrikrát – v októbri, v decembri, vo februári a v apríli. Veľa zahraničných študentov chodí domov aj cez týždenné prázdniny, ktoré sú v októbri a vo februári. V decembri a v apríli prázdniny trvajú dva týždne. Prvý rok som bola doma len na Vianoce a v apríli vycestovala rodina za mnou a spravili sme si výlet do Londýna. Druhý rok som išla domov na každé prázdniny.

Väčšina škôl je trošku ďalej od letiska a preto treba cestovať. Môžete ísť vlakom, autobusom či taxíkom. Ja som chodievala taxíkom a prvú cestu som mala zabezpečenú školou zadarmo. Cesta taxíkom sa oplatí, keď cestujete viacerí a rozdelíte si sumu medzi sebou. Vlaky bývajú drahšie a preto sa odporúča kúpiť si lístok dostatočne vpred. Taktiež si môžete zakúpiť kartu (16-25 railcard) za 30 libier na rok, ktorá poskytuje zľavu 15% z ceny lístku.

Treba počítať s tým, že letenky sú drahé v exponovaných obdobiach, keď veľa ľudí cestuje domov. Môžete sa tomu vyhnúť, ak si lístok kúpite s dostatočným predstihom alebo poletíte o pár dní skôr či neskôr ako ostatní.

Štúdium na Slovensku

Napriek tomu, že tento rok nastupujem na univerzitu, na Slovensku potrebujem dokončiť maturitný ročník. Po návrate na Slovensko som robila rozdielové skúšky a budúci rok si dokončím maturitu zo slovenského jazyka. Anglická maturita sa na Slovensku uzná vtedy, ak je tento dokument overený takzvaným “aspostille”. Ten vám vystavia v krajine, kde bol dokument spracovaný. Potom je potrebné doklad úradne preložiť a  známky uznať ako maturitné vysvedčenie. Slovenskú maturitu rozhodne odporúčam ak sa rozhodnete zostať študovať na slovenskej univerzite alebo sa z nejákého dôvodu budete musieť vrátiť na Slovensko. Slovenské a dokonca ani České školy neakceptujú A-levels a požadujú maturitu minimálne zo slovenského jazyka.

Posledné dva roky mi pomohli rozvinúť moje argumentačné schopnosti, naučili ma prezentovať svoj názor a predať ho, ale taktiež ma naučili rešpektovať druhých ľudí. Moja úroveň angličtiny sa posunula v písomnej aj v hovorovej forme. Odporúčam každému stredoškolákovi skúsiť inú krajinu, či už len na mesiac alebo aj na celé štúdium. Otvorí vám to oči a nadobudnete nový pohľad na svet.

Autor: Ivana Drdáková

email:[email protected]

Stránka: www.strednavzahranici.sk

Facebook page: https://www.facebook.com/strednavzahranici/

Teraz najčítanejšie

Unimak

Unimak je občianske združenie slovenských a českých študentov a študentiek na prestížnych zahraničných univerzitách, ktorí chcú zdieľať svoje skúsenosti so všetkým, čo štúdium v zahraničí prináša. Poskytujú bezplatnú pomoc stredo- i vysokoškolákom a školáčkam pri prijímacom procese na svetové univerzity.