Denník N

Jahnátek zase zdvihol ľuďom ceny energií. Mám 3 otázky pre premiéra, na ktoré sa mu bude veľmi ťažko odpovedať

Pán premiér, na minútku prosím. Mám tu niekoľko faktov a čísel o cenách elektriny, ktorým celkom nerozumiem. Ale vy to určite budete vedieť nejako vysvetliť…

Šéf Úradu pre reguláciu sieťových odvetví Ľubomír Jahnátek nedávno oznámil, že ceny energií sa budú v roku 2018 priemerne zvyšovať o 2,71 percenta. Môže za to vraj rast cien energií na svetových trhoch. Naozaj?

Na Slovensku v roku 2017 platila priemerná domácnosť za 1kWh elektrickej energie 17 centov – presne 0,1699 eur. Koľko platia za elektrickú energiu v iných stredoeurópskych a východoeurópskych krajinách?

Poliaci:      o 6 percent menej

Lotyši:       o 6 percent menej

Chorváti: o 24 percent menej

Maďari:   o 30 percent menej

Rumuni:  o 30 percent menej

Estónci:   o 30 percent menej

Bulhari:   o 40 percent menej

Všetky tieto údaje sú z Eurostatu.

Moja prvá otázka, pán premiér, je takáto: Všetky vyššie uvedené štáty nakupujú elektrickú energiu na iných svetových trhoch, ako my Slováci? 

Dám vám ešte pomocnú otázku, pán premiér, ak som vás svojou prvou otázkou uviedol do rozpakov: Prečo ceny elektrických energií za posledný rok v Chorvátsku, Slovinsku, alebo Rumunsku klesli, v Česku, Maďarsku alebo Slovinsku zostali približne rovnaké, ale na Slovensku stúpajú?  

A teraz ešte niekoľko čísel o tom, aká je cena elektrickej energie bez daní a poplatkov na Slovensku a v iných krajinách. Na Slovensku tvoria dane a poplatky 38 percent z ceny elektriny, v Rumunsku 32 percent, v Maďarsku 23 percent, v Bulharsku 20 percent a v Chorvátsku dokonca iba 15 percent.

Ospravedlňujem sa, pán premiér, ale mám tu ešte tretiu otázočku: Nemohli by ste znížiť cenu elektriny pre ľudí tak, že by ste im z ceny elektriny odpočítali dotácie pre alobalových majiteľov Hornonitrianskych daní, alebo solárnych barónov, napríklad prešovského exžupana Chudíka? Prečo by ich ľudia mali platiť, ak by namiesto toho mohli mať o 15-20 percent lacnejšie ceny elektriny?

Pravdu povediac, mne odpovedať nemusíte, pán premiér. Ale skúste povedať pravdu o cenách elektriny aspoň tým ľuďom, z ktorých vyrábate sociálne prípady. Darmo im potom dávate sociálne balíčky, keď kvôli stúpajúcim cenám energií a potravín ledva prežívajú z mesiaca na mesiac.

Ak ste o týchto faktoch náhodou nevedeli, pán premiér, určite sa teraz spravodlivo nahneváte a spojíte pokles cien energií s hlasovaním o dôvere pre vašu vládu v parlamente. A ak to neurobíte vy, tak to urobíme my. Lebo čím skôr sa táto vláda poberie kade ľahšie, tým skôr budeme môcť obyčajným ľuďom pomôcť, aby žili aspoň trochu dôstojnejšie. Vzhľadom na výkonnosť našej ekonomiky už na to ľudia dávno majú nárok.

Milan Krajniak, autor je poslancom NR SR a podpredsedom SME RODINA

Teraz najčítanejšie

Milan Krajniak

Narodil som sa v Bojniciach 30. januára 1973. Vyrastal som v Prievidzi, vojenskú službu som absolvoval v rokoch 1997-1998 u 5. pluku špeciálneho určenia v Žiline. Napísal som publikácie Banda zlodejov, Úspešní politici slovenských dejín, Doktrína štátu a Slovenská identita. Som šťastne ženatý, s manželkou Andreou máme dcéru Zuzku. Od roku 2016 som poslancom NR SR a podpredsedom hnutia SME RODINA.