Denník N

Elektromobily…ako sme na tom?

Budem sa snažiť priblížiť Vám momentálnu situáciu v automobilovom priemysle. Dovolím si zaujať stanovisko k nástupu elektromobilov v preprave. Jedná sa čisto o môj názor, ktorý som si utvoril pracovnými skúsenosťami.

Obr.: Prvé praktické auto s elektrickým pohonom

Priestor pre novú technológiu.
Každý škandál, každá kríza (či už očakávaná alebo nie) potrebuje riešenia. Výborné načasovanie svojho portfólia elektromobilov zvládla TESLA, ktorú si dovolím nazvať prevratom v elektrifikácií automobilového priemyslu. Nie je to prevrat v zmysle, že TESLA predstavila doteraz nepoznanú technológiu, pretože elektromobily neboli žiadna novinka. TESLA nám ale ukázala, že sa dá navrhnúť a sériovo vyrobiť elektromobil, ktorý je designovo pekný, rýchly, pre veľa ľudí s dostačujúcim dojazdom a hlavne cenovo dostupný. Všetko ostatné boli len predražené prototypy, len pre vyvolených. Táto technológia dostupná aj obyčajným ľuďom vďaka TESLA Model 3 sa dostáva pomaly ale isto do popredia a elektromobilov stále pribúda, pribudájú nové značky a modely. Je to super, elektromotor prináša veľa pozitívnych vecí aj keď nulové emisie určite nie (výroba elektrickej energie, toxická výroba batérií, ktorá dokonca nie je ani povolená v EÚ), ale prináša so sebou aj veľa nedoriešených problémov.

Rozhodol som sa kúpiť si elektromobil, čo ma čaká?
Teraz si zoberme ako príklad mňa, kedy by som sa rozhodol o kúpu elektromobilu, v čom by sa môj život a moje okolie zmenilo…

1. Nezvyknem si kupovať nové automobily, skôr používané, ktoré majú ďaleko nižšiu cenu. Elektromobily sú novinka, moc použitých nenájdem a ak hej, nemôžem čakať, že si kúpim ojazdený elektromobil za cenu ojazdeného auta so spaľovancím motorom => Väčsia počiatočná investícia, takže až taká dostupná technológia to teda nie je.

2. Nulové emisie? Tak na toto začínam byť alergický. Elektrická energie sa predsa musí nejako vyrobiť. Nulové emisie jednoducho neexistujú, pretože aj keby sme hneď všetku energiu čerpali z obnoviteľných zdrojov ako napr. vodná elektráreň, fotovoltaické panely či veterné mlyny, stále treba tieto produkty vyrobiť pri ktorej sa spotrebúva značná časť energie. A to nechcem zachádzať do detailov aká je mometálne efektivita získavania energie z obnoviteľných zdrojov, preto použijem slovo, žnížené emisie.

3. Infraštruktúra…garáže, parkoviská, nabíjacie stanice atď. Je momentálne vidieť v nákupných strediskách dve až tri parkoviská s nabíjacími stanicami, je vidieť aj zopár nabijácích staníc na ulici, či na parkovisku u väčších zamestnávateľov. Bohužiaľ toto už nestačí ani pre tých zopár ľudí, ktorí elektromobil vlastnia a nie to ešte keby som si predstavil nárast predaja e-vozidiel povedzme o 20%. Ja mám napríklad auto odparkované v podzemnej garáži, kde nemám žiadnu elektrickú prípojku. Samozrejme, že to nie je problém, ale platiť to budem musieť zase len ja, dovtedy si nemám kde auto nabíjať.

4. Dojazdy elektromobilov spravili pokrok, ale pre mňa to nie je postačujúce. Jazdím dlhé trasy a bez rýchlonabíjačky (Max. 15 minút), ktorá mi batériu nabije aspoň na 500 km to stále nemá pre mňa zmysel.

5. Určite každý vie, že mu batéria na smartfóne, na laptope či autobatéria vydržia dlhšie vo vyššej teplote ako v nižšej. Už ste sa zamysleli nad tým, čo sa stane keď odparkujete Váš elektromobil na Chopku s batériou nabitou na povedzme 2/3? Týždeň si budete užívať lyžovačku pri teplote -5°C a po týždni sadnete do auta a pravdepodobne budete sklamaní z výdrže batérie? Asi bude lepšie sa predtým informovať v hoteli o možnosti nabíjania :).

6. Živnotnosť batérie…ja som už jazdil na aute so spaľovacím motorom, ktoré malo 250 000km (v reáli možno aj viac ako je to na SK zvykom) a stále bolo spoľahlivé . Elektromobil s takým nájazdom som ešte nemal možnosť šoférovať. Zamyslime sa nad výrobou batérie, ktorá je toxická a väčšinou ich kvôli EÚ normám ani nemôžme v Európe vyrábať. V akom stave bude batéria po 5 rokoch? Ako sa budú v týchto množstvách recyklovať? Batéria je najdrahšia a najtoxickejšia vec na celom elektromobile.

Je toto budúcnosť?
Preplnené cesty, znečistené ovzdušie a nespočetné množstvo áut sa nedá vyriešiť len elektrifikáciou vozidiel. V druhom smere bude premena infraštruktúry veľmi náročný a drahý proces. Ja osobne dúfam, že nás čaká iný pohon, pohon, kde nebudeme musieť zmeniť infraštruktúru a budeme môcť ťažiť z toho, čo sme v minulosti vybudovali. Doprava nie je len problém spaľovacích motorov, preto Vám v ďalšom blogu predstavím nápady na celkové zlepšenie dopravnej situácie, emisií a efektivity prepravy.

 

Majte sa krásne :)

Text je súčasťou blogov Denníka N, nie je redakčným obsahom.
Administrátorov blogov môžete kontaktovať na adrese blog@dennikn.sk.

Teraz najčítanejšie

Samuel Fujak

Samuel Fujak

4 roky základná škola ---> 8 ročné gymnázium ---> Fakulta priemyselných technológii v Púchove ---> Vývojový inžinier v Stuttgarte ---> automotive