Denník N

Renesancia zlodejov – Ako inovatívne sa dá v dnešnej dobe podvádzať a kradnúť? I.

Podobne ako drvivá väčšina absolventov vysokých škôl, patrím aj ja k tým, ktorí boli pod tlakom okolností v duchu hesla „hodia ťa do vody a plávaj“, „vrhnutí“ do tajuplných „hlbín“ slovenského trhu práce. Človek by ťažko uveril, na čo všetko sa dá v spomínaných „hlbinách“ naraziť. V prípade niektorých tzv. „pracovných ponúk“, by človek so sebou potreboval aj vrecká na zvracanie a tabletky proti nevoľnosti. Z dôvodu obsiahlosti témy, bude článok na pokračovanie v podobe 2 dielov.

Zdroj obrázku:http://eandt.theiet.org/magazine/2011/08/comment-smart-meters.cfm

Umenie eufemizmu

Jeden z mojich prvých pohovorov bol na pozíciu „Asistent predaja v kancelárií“.  Ako som však po takmer dvojhodinovom pohovore(ktorý bol viac prezentáciou výrobkov firmy ako samotným pohovorom) zistil, pozícia, o ktorú som sa spolu s ďalšími cca 12timi ľuďmi uchádzal ani len približne svojím popisom práce nezodpovedala vyššie uvedenému názvu pozície. Podstatou pracovnej náplne malo byť totiž telefonické, ako aj osobné oslovovanie stálych a tiež potenciálnych zákazníkov. Firma sa zameriavala predovšetkým na distribúciu a predaj kuchynskej výbavy a spotrebičov, takže inými slovami: z „Asistenta predaja v kancelárií“ sa obratom vykľul „Predavač hrncov po telefóne a zároveň po domoch.“ Zaujímavé, a to je znak, ktorý sa pri podobných ponukách vyskytuje nadmieru často, bolo aj to, že si daná firma doslova vynútila, aby sme na pohovor prišli v oblekoch. Samozrejme, že niečo také sa na pohovoroch považuje väčšinou za štandard, ale predtým, ani potom som sa ešte nestretol s tým, aby si to v e-maily doslova niekto vynútil vetou „Príďte vhodne spoločensky oblečený!“

Pozornosť vzbudil aj fakt, že v istej chvíli prezentácie, dotyčná pani, ktorá nám pracovnú ponuku(alebo skôr výrobky danej firmy) prezentovala, chcela, aby sme, ešte priamo na pracovnom pohovore, podpísali zmluvu o spolupráci. Zmluva sa totiž zvykne podpisovať až po určitom čase. Ešte som však nepočul, žeby ju niekto dostal priamo na pohovore, navyše v 1.kole výberového konania.

S podobnými pracovnými ponukami som sa osobne stretol pri hľadaní zamestnania viac krát, pričom pochopiteľne aj v týchto prípadoch boli na kamufláž reálnej náplne práce, využité kreatívne eufemizmy, ako napr.  „Asistent predaja v kancelárií, Obchodný referent, Obchodný zástupca, Referent obchodného oddelenia, Administratívny referent“ alebo jednoducho „Administratívny pracovník.“ To samozrejme neznamená, že by neexistovali aj firmy, ktoré ponuky s týmito názvami zverejňujú s čisto poctivými úmyslami. Teda, že v určitých prípadoch(úprimne dúfam, že v drvivej väčšine) tieto ponuky svojím názvom reálne zodpovedajú tomu, čo bude obsahovať aj náplň práce.  Človek však musí skutočne „zložiť poklonu“ kreativite, s ktorou dokážu niektorí sprostredkovatelia názvy týchto ponúk zneužívať, respektíve ich použiť podľa vlastnej ľubovôle. Na základe týchto názvov, ktoré často vôbec nezodpovedajú reálnej náplni práce, by bolo totiž v prípade potreby pokojne možné vyhlásiť výberové konanie na pracovnú ponuku na prievozníka cez rieku Styx a formulovať ju tak, že sa hľadá „Výkonný operátor jednosmernej cestovnej kancelárie“…

Možno sa v duchu pýtate „a ako má človek zistiť, či názov ponuky aj reálne zodpovedá náplni práce alebo sa jednoducho jedná o klamstvo?“ Moja odpoveď: úprimne nemám ani najmenšie tušenie. Osobne som to skúšal vyriešiť tak, že po niekoľkých pohovoroch na pozíciách označených vyššie spomínanými zavádzajúcimi názvami, som sa jednoducho na to spýtal pri telefonickej/e-mailovej pozvánke na pohovor. Raz som si napr. poslal životopis, ako aj motivačný list na pozíciu tzv. „Administratívneho pracovníka“. Keď ma telefonicky pozývali na pohovor, tak som sa spýtal nasledovné:  „prosím Vás, jedná sa v popise práce o vykonávanie finančného poradenstva, respektíve súvisí to nejako s touto oblasťou? Lebo o prácu v tejto oblasti záujem naozaj nemám.

Odpoveď: „Viete čo, nie, to je administratíva.“ Na pohovore som následne zistil, že sa reálne o spomínané finančné poradenstvo napokon aj jednalo. Prvé, čo mi napadlo: ako môže uchádzač o zamestnanie dôverovať firme, ktorá ho zavádza ešte pred pohovorom?

Novodobý hyenizmus

Akoby toho už aj tak nebolo dosť, žijeme v časoch, v ktorých je piedestál ľudského hyenizmu dekorovaný niečím ešte oveľa „žiarivejším“ – okrádaním dôchodcov. Neprejde snáď jediný týždeň, aby človek kdesi v médiách nezachytil správu o tom, ako nejaký senior opäť naletel nekalým praktikám podomových „obchodníkov“… pokračovanie v nasledujúcom článku…

Teraz najčítanejšie