Denník N

Ako vyriešiť problém dopravy? Netreba vymýšľať „teplú vodu“.

Našou iniciatívou Slobodné mesto sme sledovali to, aby sa otvorili otázky, ktoré investori odmietli otvárať a pre nás obyvateľov boli kľúčové. Toto je jeden z krokov, ako by sme chceli riešiť dopravu.

Určite nepoviem nič nové, prevratné, hlavne netreba vymýšľať „teplú vodu“. Riešenia existujú, len sa treba nechať inšpirovať niečím, kde to už funguje.

V tomto blogu si povieme:

  • Čím chce pomôcť vláda SR Bratislave
  • Čo si myslím, že reálne pomôže doprave v Bratislave

Je logická úvaha, že keď postavíte viac ciest (alebo ich opravíte), tak tým neznížite počet áut v meste, naopak ten počet áut len zvýšite. Preto je nepochopiteľné, že vláda ide dať 13 miliónov Eur na rekonštrukciu ciest v Bratislave. Samozrejme, že treba cesty opravovať, poznáme však z minulosti ako sa opravujú v Bratislave. Pomaly a nekvalitne.

Ja si osobne myslím, že treba investovať nie len do „hasenia“ problému, ale komplexného riešenia a hlavne vyriešenia problému. A to určite nie je automobilová doprava.

Problém bratislavskej dopravy (a ľubovoľného iného veľkého mesta) má však riešenie. Týmto riešením je koľajová doprava. Preto je nutné vybudovať na kraji Bratislavy záchytné parkoviská(tzv. P+R – park and ride), kde cena za parkovania bude motivačná, t.j. veľmi nízka, aby motivovala ľudí tu zaparkovať a nepokračovať ďalej do mesta. Tieto záchytné parkoviská budú pri každom veľkom vstupe do mesta, napr. diaľnica D1, diaľnica D2, resp. ešte neexistujúca rýchlostná cesta R7.

Z týchto parkovísk bude viesť koľajová doprava, ktorá ľudí dovezie rýchlo, jednoducho a samozrejme v určitej kvalite do celého mesta (či už do centra a aj iných okrajových oblastí). Úplne ideálne by bolo, keby vedeli prímestské vlaky prísť priamo do centra mesta a vyložiť cestujúcich priamo až tam. Až následne sa môže zaviesť parkovacia politika na úrovni mesta a mestský častí. Táto má opäť motivovať ľudí ku tomu, aby nešli autom až od mesta, ale zaparkovali v záchytných parkoviskách. Pretože dnes sa robí parkovacia politika, len z dôvodu, aby mesto získalo ďalší príjem bez koncepcie, ktorý aj tak nepoužije na riešenie dopravného/parkovacieho problému.

Samozrejme vždy bude existovať skupina ľudí, ktorý aj keby mali električkovú zastávku pred svojim domom a električka odvezie priamo ku práci, škole, zábave, tak napriek tomu pôjdu vždy autom. Čím lepšia, hustejšia a kvalitnejšia bude sieť koľajovej dopravy, tým bude viac ľudí ochotných vystúpiť z áut do verejnej dopravy. Prvý krok je na meste, kraji a mestských častiach, aby to začali presadzovať ako svoju prioritu.

Teraz najčítanejšie

Peter Strapák

Nadšený fanúšik scifi, "bojovník" za lepšiu a spravodlivejšiu spoločnosť. Člen hnutia Progresívne Slovensko.