Denník N

Rekapitulácia jedného opozičného poslanca

Prajem do nového roka všetkým obyvateľom Slovenska okrem zdravia, šťastia, lásky najmä veľmi veľa síl, aby sme si vedeli urobiť lepší svet. Patrí sa ale verejne vystaviť svoj odpočet poslaneckej práce za minulý rok 2017. Moja práca zhrnutá do jednoduchej štatistiky by mohla vyzerať aj takto: 4 pozmeňujúce návrhy (3 sa týkali rozpočtu), 7 interpelácií, 14 vystúpení v rozprave, 33 článkov na blogoch, 48 podaných návrhov zákona (z toho 5 som osobne predkladal), 50 faktických poznámok. To by ale bolo málo, keďže v opozícii nemáte reálny vplyv niečo priamo ovplyvniť, skôr iba z vecí neviditeľných robiť viditeľné. Najmä ak školstvo získava pozornosť všetkých len keď padá minister, riešia sa rôzne kauzy a hrozia štrajky.

Ale netreba zato hádzať do nikoho ani jeden, ani dva kamene. Vzdelávanie bolo a aj ostane vždy komplikovanou témou, kde kvôli zjednodušeniu si vždy získajú pozornosť zástupné problémy, ktoré pribúdajú každým dňom. Ale o tom niekedy inokedy, teraz vám radšej predstavím aspoň tú moju trošku do mlyna, ktorú si v koncoročných prehľadoch takmer nikto nevšimol:
– V januári 2017 som začal upozornením na to, že veľká časť platov kuchárok, upratovačiek a školníkov je stále pod hranicou minimálnej mzdy. Keďže politiku neberiem ako súboj o politické body, presvedčil som kolegov, aby sme sa pridali k spoločnému podaniu na ústavný súd. Zamestnanci verejnej správy sa ale doteraz nedočkali riešenia a komisia, o ktorej som sa zmienil vo svojej otázke predsedovi vlády, tíško zasadá a pracuje.
– Vo februári 2017 som podal interpeláciu na ministra financií vo veci zavedenia fiškálnych modulov pre zariadenia parkovacích systémov, čiže aby príjem z parkovného bol odkontrolovateľný. Zároveň som sa cez tlačovú správu vyjadril k téme kariérovej výchovy na školách. Napísal som aj článok na blogu, kde som analyzoval nedostatočné financovanie školstva cez deformovaný normatív.
Marec 2017 priniesol tlačovú besedu spolu s kolegyňou Veronikou Remišovou, kde sme upozornili na hrozbu extrémizmu, keďže nefinancujeme dostatočne prácu s mládežou. Preto v máji 2017 sme prišli s návrhom novely zákona o hazardných hrách, kde som chcel rozšíriť zdroje financovania práce s mládežou o odvod z hazardných hier prevádzkovaných prostredníctvom výherných prístrojov, technických zariadení obsluhovaných priamo hráčmi alebo prevádzkovaných prostredníctvom telekomunikačných zariadení a z prevádzkovania videohier.
– V apríli 2017 NR SR síce schválila zrušenie Mečiarových amnestií, ale za takýto významný historický okamih som zaplatil zhodením zo stola môjho prvého návrhu zákona o zrušení povinnosti tlače elektronickej triednej knihy. Bola to veľká škola, aby som už konečne pochopil, že v opozícii môžem slúžiť len ako databáza nápadov, čo nevadí, ak sa veci posúvajú vpred. Toto riešenie je momentálne v upravenej podobe z dielne SNS v druhom čítaní, ale musím tu aj oceniť prístup podpredsedníčky a poslankyne E. Smolíkovej, ktorá ma spomenula a nielen symbolicky mi podala ruku. Zároveň som ako prvý poukázal na snahy ZMOSu využiť príspevok na vzdelávanie detí v materskej škole na svietenie a kúrenie, čo viedlo k tomu, aby koalícia zvážila tento krok a napokon ho z návrhu zákona vyhodila.
– Mesiac máj 2017 okrem prvého verejného predstavenia našej Občianskej iniciatívy Zemplína priniesol aj tému písania spojitého písaného písma, kde som kritizoval najmä spôsob ako to ministerstvo urobilo. Po zapojení verejnosti sa podarilo tento krok zvrátiť a vtedajší minister Plavčan toto rozhodnutie zrušil.
– V mesiacoch jún a júl 2017 okrem rokovania o návrhu zákona, ktorý mal odbúrať nezmyselné stavanie papierových veží z rôznych štatistických výkazov som sa zameral i na vytvorenie volebnej koalície ako jej splnomocnenec vo voľbách do VÚC v Košickom samosprávnom kraji, ktorá podporila Rasťa Trnku a tak ako som predpovedal na jeho predstavení, spoločnými silami sme zvíťazili. Poukázal som aj medzi prvými na hrozbu prijímania nekoncepčných riešení pri vzdelávaní detí zo zdravotným znevýhodnením v materských školách.
August 2017 priniesol zrušenie výzvy Úradu vlády na rozvoj športu údajne kvôli nedostatku peňazí a vyzval som ministerstvo, nech si urobí poriadok vo svojich odporúčaniach v prípade tretej hodiny dejepisu, ktoré išlo nad rámec platného zákona. Koncom mesiaca som vystúpil na mestskom zastupiteľstve v Michalovciach, kde som sa zastal aktívnych občanov, ktorým opakovane nebolo udelené slovo.
– V septembri 2017 som neuspel s legislatívnou aktivitou zaviesť vekový strop pre učiteľov. Novú ministersku Lubyovú som upozornil na dôležitosť zmeny prístupu k meraniu výsledkov žiakov v súvislosti s nájdením peňazí na Testovanie 5.
– Mesiac október 2017 bol v znamení mimoriadnej schôdze ohľadom kauzy Bžán, kde som vo svojom vystúpení poukázal na to, že podivné praktiky okolo odmien právnym kanceláriam sa nevyhýbajú aj samosprávam. Ale ešte predtým som sa verejne postavil k šokujúcemu zhodeniu dokumentu Učiace sa Slovensko zo stola a vyjadril som mu podporu. Zároveň som sa aktívne zapojil do kampane aj v Trnavskom samosprávnom kraji pre Jofa Viskupiča.
– V novembri 2017 sme všetci oslávili začínajúcu zmenu po úspešných voľbách do samosprávnych krajov. Za seba budem iniciovať, aby sa oblasť vzdelávania stala pre noých županov top prioritou. Prijal som s pokorou nomináciu na tieňového ministra školstva s vedomím, že musíme postaviť odbornú alternatívu súčasnej vládnej moci.
December 2017 priniesol návrhy, ktorými som chcel upriamiť pozornosť na zanedbávané oblasti v návrhu rozpočtu a dvakrát som k tomu v pléne NR SR aj vystúpil. Nazdávam sa, že podpora športu na školách, práce s mládežou i zahraničným Slovákom si to zaslúži, ale väčšina rozhodla inak. Koncom roka som aj upozornil na začatú hru o zoštátnení regionálneho školstva, ktorá má úplne iné motívy ako snahu o systémové zmeny.

Ak ste vydržali dočítať až do konca, tak mi dovoľte ešte jedno konštatovanie. Máme pred sebou rozhodujúci rok, kedy nepôjde už len o boj za lepšie vzdelávanie pre naše deti. Musí dôjsť k celoslovenskej mobilizácií všetkých, ktorým záleží na tom, aby Slovensko sa po 25 rokoch konečne stalo krajinou s perspektívou pre mladých, stabilitou pre rodiny, miestom s dôstojnými podmienkami pre všetkých.

Teraz najčítanejšie