Rok v reklame: výber toho najlepšieho a najčudnejšieho z roku 2017

Vlastne iba z polroka, keďže svoj Týždeň v reklame som začal písať až v júli. No čo už. Čo sa dialo predtým, si budete musieť vygoogliť. Alebo ani nie. Veď ako chcete.
Najlepšie kampane na svete
V polke roka prebehol najprestížnejší festival kreativity na svete Cannes Lions. Klub reklamných agentúr Slovenska spolu s ADC a vydavateľom Stratégií je na Slovensku jeho oficiálnym reprezentantom a tak sme zorganizovali večer s projekciou tohoročných víťazných prác. Gorila.sk Urban Space bol úplne plný a ľudia pozerali tri hodiny reklám bez prerušovania filmami,). A to bola len polovička materiálu, dokopy sme mali viac ako šesť hodín. Jednu z Grand Prix si odniesol spot pre paraolympionikov Superhumans:
V Cannes vyhral aj videoklip skupiny OK Go!, ktorá ho nakrútila za štyri sekundy. Odkomunikovali tak presnosť robotických ramien. OK Go! vlastne skoro v každom svojom klipe propaguje niečo, auto, papier do tlačiarne a tak… Kuknite súhrn ich vecí v mojom videu, ktoré som urobil pre Sketcher.sk:
Inak: sme najlepší na svete
Slovenskí reprezentanti najprestížnejšieho svetového festivalu kreativity Cannes Lions a organizátori národného kola Young Lions a Zlatého klinca združení v Ad Awards Association (KRAS, ADC a Stratégie) získali v konkurencii vyše 80tich krajín z celého sveta zlato! V tomto roku sa nám prvýkrát podarilo otvoriť všetkých sedem kategórii súťaže pre mladých profesionálov do 30 rokov Youg Lions a do Cannes sme tak poslali 14 súťažiacich, z ktorých sa dvojici v kategórii Film podarilo po deviatich rokoch vyhrať tretie miesto s týmto videom, nakrúteným za 48 hodín:
Medzitým na Slovensku: Anténa Rock degraduje ženy
Rádio, ktoré vo svojom claime deklaruje, že má gule, spustilo letnú súťaž. Hľadajú „rockové cecky, ktoré ťa dostanú“ a promujú to sloganom „cecky, ktoré majú gule.“ V roku 2017. „Poďte do plaviek a cvaknite svoj krásny dekolt – bez tváre, bez očí, chceme len dekolt, šiju, ústa.“ vyzýva rádio ženy na svojej webstránke čím ich ešte aj degraduje na kus mäsa. Nedôstojné správanie sa k ženám podčiarkujúce stereotypy pritom z dlhodobého a širšieho hľadiska významne prispieva k bagatelizovaniu neslušného, či až násilného správania sa voči nim. Táto selfpromo kampaň bola v rozpore s Etickým kôdexom reklamnej praxe, v ktorom sa píše, že „Reklama nesmie obsahovať také tvrdenia, výrazy, zvuky, ruchy alebo zobrazenia, ktoré by porušovali všeobecné normy slušnosti a ani nesmie obsahovať prvky znižujúce ľudskú dôstojnosť. V kontexte rešpektovania slušnosti a ľudskej dôstojnosti je potrebné venovať osobitnú pozornosť najmä v reklame použitým slovným hračkám, hrubému slangu a dvojzmyslom, predovšetkým sa vyvarovať použitia takých slovných hračiek, hrubého slangu alebo dvojzmyselných vyjadrení, ktoré pôsobia sexisticky, diskriminačne, urážlivo alebo ponižujúco s ohľadom na svoj sexuálny alebo iný podtext, …“

Sexizmus nikdy nebol tak málo sexi ako dnes
Na Raňajkách s reklamou, ktoré každý mesiac organizuje Klub reklamných agentúr Slovenska v spolupráci s Radou pre reklamu, sme rozoberali sexizmus. Pojem, ktorý sa v rámci reklamnej praxe často vníma iba cez sex, či zobrazovanie nahoty, ale jeho záber je oveľa širší. Isto ste zachytili aktivitu #metoo, ktorá sa naštartovala po prevalení sexuálneho obťažovania jedného z hollywoodskych producentov. Ženy, ktoré nabrali odvahu verejne hovoriť o obťažovaní, nájdeme aj Česku či na Slovensku. Myslíte, že sexistická prezentácia žien, napríklad v reklame vysokoškolského (!) klubu Uniq, môže mať vplyv na to, ako sa k nim muži správajú?


Ženy ako tovar
Asi ste zaregistrovali firmu, ktorá predáva Filipínky. Presne toto bol mesidž, ktorý si mohli ľudia odniesť z neobratnej komunikácie firmy UltraCare, ktorá ponúkala lojálne ženy, ktoré sú vždy k dispozícii, lebo nemajú sociálne väzby a ako povedala manažérka tejto firmy pre Denník N: „Sú nám podobné, aj čo sa týka vierovyznania – sú to kresťanky. Už celé generácie sú zvyknuté na túto prácu. Tým, že boli dlho kolóniou, sú tieto dievčatá zlaté, pokorné, spoľahlivé. Naozaj majú najlepšie referencie.“ Super, nie? Absolútne žiaden cit pre komunikáciu, prezentáciu ľudských bytostí, individualít, nič. „Firma používa dehumanizujúci jazyk, ktorý vyznieva, akoby boli na predaj ľudské bytosti, nie služby,“ tvrdí organizátorka Sexistického kixu Diana Gregorová. „Vychádza z rasistického a sexistického predpokladu, keď sa domnieva, že konkrétna národnosť a rod sú vhodnejšie na vykonávanie určitých prác.“
No a hneď sme dostali podnet na Radu pre reklamu, kde to prišla aj pani manažérka obhajovať. Naše rozhodnutie nájdete na webke RPR.sk. Nebudem tu rozpisovať priebeh zasadania Arbitrážnej komisie a argumenty pani manažérky, len jednu poznámku k tomu: nedá sa nesúhlasiť s tvrdením, že webka hovorila pravdu, boli pod nadvádou, sú kresťanky, nebudú tu mať sociálne väzby, ale to, že je niečo pravda neznamená, že to môžete aj necitlivo komunikovať. Malému dieťaťu tiež nepoviete, že tak psík nevyzerá, nakreslilo si len nejakú machuľu, alebo prvákovi nepoviete, že ešte nemáš dosť rozumu na veľkú násobilku, lebo sa ti nevyvinul ešte mozog, preto sú starší spolužiaci múdrejší ako ty. A môj tip: keď si robíte webku či kampaň, najmite si profíkov. Na mojom ostatnom stretnutí so staronovým klientom som hovoril, že na reklamé texty sú špecialisti, on reagoval energicky: „Nehovor mi to, nehovor, viem viem, počkaj… copywriteri!“ povedal nakoniec natešene. Áno. Ale musím dodať, že firma Ultrcare veľmi rýchlo zareagovala a dnes ich ponuka na webke vyzerá úplne inak a oveľa lepšie. Teším sa.
Sexizmus „naopak“
Vlnu diskusií vyvolala kampaň na dámske kostýmy tým, že nabúrala steretyp. Na rozdiel od väčšiny sexistických reklám nezobrazuje ako objetky ženy, ale mužov.

Bola to pekná lekcia pre mužov, ktorým pripadá nahá žena, alebo jej bezhlavé torzo v reklame ako úplne normálna vec.
Športovec a sponzori si vymenili úlohy
Slovenskom otriaslo niekoľko športových neprávostí, ktoré vraj na nás nastražilo európske „jadro“ či „prvá liga“, či komu to podľa konšpirátorov vadí, že máme úspešných športovcov. Premiér asi riešil iba futbalistov, neviem, či už napísal niekomu kvôli Saganovi či Matejovi Tóthovi. Tomu asi zatiaľ píšu iba sponzori. Ing. Martin Kultan, generálny riaditeľ zdravotnej poisťovne Dôvera, mu (ako už z názvu firmy vyplýva) vyjadril dôveru v otvorenom liste, v ktorom, okrem iného píše: „Naďalej stojíme pri Vás, máte našu plnú dôveru, podporujeme Vás aj v tomto, možno ešte ťažšom boji, ako bol ten v Riu 2016.“ Ďalsí zo sponzorov rýchlobežca, O2 vyjadrilo podporu na svojom Facebooku:

Najmä ten prvý koment je parádička, však? „Mám taký pocit, že v poslednej dobe idú v EÚ nielen proti našim bežným ĺudom ale hlavne proti fantastickým športovcom…“. Inak o tom, že kým sa budeme rozdeľovať na „oni“, tí zlí, čo nám ubližujú, a „my“, tí čo kvôli „nim“ trpíme, ďaleko nezájdeme, som napísal komentár do Hospodárskych novín.
Ale späť k celebritám v reklame. Je to celkom háklivá vec, predsalen aj herci či športovci sú len ľudia. Svojho času najlepší golfista na svete, Tiger Woods, prišiel o niekoľko reklamných kontraktov, keď sa prevalila jeho nevera. A to je podľa mňa pre vrcholového športovca oveľa menej zlé ako doping. O to sympatickejšie je, že sa Tóthovi sponzori postavili zaňho, aj keď odchýlka v jeho biologickom pase by mohla byť interpretovaná ako dôsledok dopingu. Vymenili si úlohy. Teraz nepomáha on značkám, ale značky jemu. Bol by som zvedavý, ako by reagovali, keby to s dopingom nakoniec bola pravda.
Pohľadnice pre vrahov
Polícia sa celkom zlepšuje v komunikácii. Nedávno som písal o naozaj zlých plagátoch, ktoré som pri návšteve policajnej stanice videl. Najnovšie rozposiela pohľadnice hľadaným vrahom a podvodníkom, ktorí sa môžu skrývať aj na turistami vyhľadávaných letoviskách.

V oboch prípadoch ide o adaptácie kampaní od Europolu. Na stránke eumostwanted.eu/summercampaign si môžete pozrieť všetky pohľadnice aj s detailnejsím info o zločincoch. Inak dosť sú vizuálne vymakané, pobavila ma napríklad švédska ikeová klasika,) Možno raz, keď bude na Slovensku bežné, že štátne kampane robia profíci a nie kamaráti vyhlasovateľov, sa dočkáme aj my kvalitných a kreatívnych reklám.
13 rokov Respectu
Jedným z tých pekných miest Bratislavy je dvor na Klariskej 7. Tam od svojho vzniku sídli reklamná agentúra Respect APP, ktorú sme s priateľmi založili v roku 2004. To miesto je tak dokonalé, že keď sme potrebovali nájsť väčšie priestory, nenašli sme nič lepšie a presťahovali sme sa len na opačnú stranu toho istého dvora. 13 rokov robíme pre značku Tento, o niečo menej pre Prvú stavebnú sporiteľňu, či ZSE. A vyše roka aj pre Kaufland. Samozrejme sme pracovali na X ďalších projektoch a vyhrali veľa slovenských a zahraničných ocenení. Som rád, že sa Respectu tak darí, je v najlepšej kondícii v akej kedy doteraz bol a tvorí ho momentálne super funkčný kolektív ľudí. Teším sa, ďakujem a verím, že minimálne ďalších 13 rokov bude takto dobre fungovať. A toto bol jeden z najrezonujúcejších spotov, ktoré sme v roku 2017 nakrútili pre Kaufland:
Značky otvorene proti fašistom
Kotlebovci organizovali akciu, ktorú pomenovali oxymorónom „Jazda slušných ľudí“. Mala mať zastávky na parkoviskách Shell, Lidl a Tesco. Všetky menované firmy sa postavili proti. „Dnes bol ĽSNS v tomto duchu zaslaný list, v ktorom ich dôrazne vyzývame, aby upustili od svojho zámeru. V prípade, že ĽSNS sa svoj zámer aj napriek tomu pokúsi zrealizovať, budú našou stranou využité všetky dostupné právne prostriedky,“ napísala Zuzana Sobotová, CSR projektový manažér spoločnosti Lidl mesačníku Stratégie.

Virálnym sa stal nápis na fakliach Tiki, ktoré sa objavili v rukách nacistov pochodujúcich v Charlottesville. Je dobré keď firmy majú názor a neboja sa ho jasne vyjadriť. Nikdy sa nezapáčite každému. Avšak je lepšie mať hlbší vzťah s nejakou skupinou ako žiaden vzťah zo všetkými.
Ideme šíriť dobro po celom svete
Vymyslel som si takú aktivitku, že vytvorím medzinárodnú databázu charitatívnych kampaní. Volá sa Goodeas a jej cieľom je zozbierať tie najlepšie komunikačné a marketingové nápady z celého sveta a ponúknuť ich neziskovkám na adaptáciu. Čiže keď napríklad bude nejaká rumunská neziskovka chcieť kampaň napríklad na darovanie krvi, kukne do našej databázy, že aké kampane realizovali na túto tému v Brazílii, Nórsku či Japonsku, vyberie si tú, ktorá sa jej najviac hodí a zadaptuje si ju. Vďaka našim partnerským reklamným asociáciám a súťažiam prevažne z Európy máme k dispozícii super kampane a vďaka celosvetovej asociácii reklamných právnikov vieme vyriešiť licenčné veci vo viac ako 60tich krajinách! No a v lete prevzal záštitu nad týmto projektom prezident SR Andrej Kiska. Myslím, že môže byť.

Ilustrovaná Ústava SR
Keď už sme pri historicko-vzdelávacích projektoch, veľmi sa mi páči nápad vydať ilustrovanú verziu slovenskej Ústavy. V podobe, v akej ju poznáme dnes, je to dosť nesexi a nudne pôsobiaca buchľa, ktorej obsah nepoznajú ani niektorí z tých poslancov, ktorí na ňu prísahali. S ilustráciami Andreja Kolenčíka naberá úplne iný rozmer a je z nej zrazu trendy vec, ktorú chceš mať.

Stmelia ľudí polarizujúce kampane?
V lete som písal o aktivitách, ktoré podľa mňa dosiahli opačný efekt ako chceli dosiahnuť: kampaň vyzývala ľudí, aby odišli zo Slovenska, vlastne chcela povedať, že nech zostanú a hoax o Rómoch, ktorí si zamestnávajú na úrade rodinu, mal kotlebovcom dokázať, že sú rasisti… Na túto tému sa pozreli Rytmus s Gogom v stávke o to, či Slováci sú rasisti. Rytmus hovorí, že áno, Gogo že nie.
V aplikácii Náš názor môže ktokoľvek odpovedať na otázku: Daruješ auto Rómovi? Ak nie, auto rozbijeme. Z viac ako 46 tisíc odpovedajúcich až 91% hlasovalo, že áno. Vyzerá to fajn, že? Akurát asi neobjavili túto apku tí skutoční rasisti. Bol by som zvedavý, čo by sa stalo, keď zahlasujú státisíce fanúšikov rasistických a protiimigrantských stránok. Bol to dôkaz, že Slovensko je rasistické? A ak aj zistíme, že nie je tak čo? Zmiznú tí, ktorí posielajú Rómov, či moslimov do plynu? Či si len povedia, že vlastne nie sú rasisti? Mám pochybnosti o tom, že stavať kampane na tom, či budem milý k Rómom alebo nie je funkčná taktika. Ako chceme meniť postoje ľudí, keď im nedáme žiadne nové informácie, naopak, ukážeme im najhoršiu osadu, kde nájdeme jednu(!) „ukážkovú“ rodinu. Alebo toto je len nástroj na zistenie stavu? Ak ak nie sme na Slovensku rasisti tak OK? Ak sme tak spravíme nejakú ďalšiu kampaň? Alebo toto celé len jednoducho postačí ako kontroverzná téma na promo aplikácie do mobilu?
Ako robiť road safety kampaň
Tak začnime tým, ako ju nerobiť. Takto:

Fotka tohto billboardu sa objavila v mojej FB skupine, kde si zdieľame dobré, a zjavne, aj zlé kampane. Miesto toho, aby mi ŽSR pomohla nehodám predísť, tak sa mi cynicky vyhráža. Ak máte chuť pozrieť si, ako vyzerajú funkčné kampane na túto tému, nech sa páči video, ktoré som pripravil pre Sketcher.sk:
Exportujeme kreativitu
Je super, keď sa niektorej zo slovenských agentúr podarí vytvoriť komunikačný koncept, ktorý funguje aj na iných trhoch. MUW Saatchi & Saatchi (spolu s pražskou pobočkou) najnovšie osviežilo reklamné bloky prácou pre IKEA, ktorá okrem Slovenska fičí aj v Česku, či Maďarsku.
Angelikou na úvery
Opäť prišla sezóna prerábania filmov na reklamu. Mám tento formát rád. Poštová banka po repozicioningu na svojom Facebooku, prišla s novým konceptom aj v televíznom vesmíre.
Super, že banka konečne stavila na nejaký normálny kreatívny koncept a nie na idey, ktoré desia ľudí,).
Najlepší nový fashion film a režisér sú zo Slovenska
Na jeseň som písal o fashion filme pre značku Nehera od už svetoznámeho fotografa Michala Pudelku a aha, ďalší svetový úspech! Na milánskom festivale Fashion Film Awards získali Evelyn Benčičová a Adam Csoka Keller ocenenie v kategóriách Best new fashion film a Best new directore za film Asymptote.
Fotografie Evelyn isto poznáte, mal som tú česť s ňou a s Adamom robiť na videoklipe pre Andreu Bučko, v rámci ktorého sme vytvorili niekoľko kompozícií z ľudských tiel v bazéne, či na letisku.
Vkusná politická kampaň
Ten medzititulok znie to ako oxymorón, ale kandidátka na županku Trenčianskeho kraja, Renáta Kaščáková, ju naozaj takú má. Od kreatívneho využitia fotky na Facebooku:

až po predvolebné video:
Špeciálne oceňujem tie titulky na záver. Kaščákovej kampaň pekne podčiarkuje jej japonsky znejúci slogan: „Iná ako oni.“ Ak by kandidovala v Bratislave, podľa mňa ju volí minimálne polovica KCčka. No a ukázalo sa, že to nestačilo…
Očičká poštelovať
Na deti sme sa pozerali pri riešení ďalšej sťažnosti na reklamu značky Heureka, v ktorej si robia srandu zo škúliaceho bábätka: „… percentuálne hodnotia dieťa v kočíku, ktoré ma vadu očí aj uší, na základe čoho sťažovateľ považuje reklamu za nemorálnu.“ píše sa v náleze AK RPR.
Láska psa a sedačky
Ako veľkého milovníka psov (ten môj motivuje čitateľov Forbes,) ma chytila za srdce reklama českej Zaraguzy. Krásna ukážka toho, že príbeh funguje a emócie predajú aj takú „blbosť“ ako poťah na gauč.
Slovensko zvíťazilo v Bruseli aj v Ľubľane
Na festivale efektivity Euro EFFIE a na festivale kreativity Golden Drum vyhrali slovenské kampane od Zaraguzy, MUW Saatchi-Saatchi a TRIADu. Po minuloročnej prvej slovenskej zlatej Euro EFFIE získala Zaraguza tentokrát bronz s pokračovaním kampane Fofola. Pozrite si case study. Jednodňová kampaň mala upozorniť zákazníkov O2, ktorý prekročili hranice Slovenska, na to, že kedysi bolo svojvoľné prekročenie hraníc trestným činom a pripomenúť tak najmä mladšej generácii, že čo sme si vyštrngali počas Nežnej revolúcie. Teším sa, že táto kampaň je aj súčasťou medzinárodnej databázy kampaní GOODEAS.
Strieborný kov získala práca slovenskej agentúry MUW Saatchi&Saatchi Rádiobudíčky pre Kooperativu. Rádiospoty nasadené v noci počas pomalých pesničiek mali za úlohu vyrušiť a prebrať vodičov a tak Kooperativa pomáhala znižovaniu počtu nehôd spôsobených mikrospánkami.
Budúcnosť nebude pekná
A v neposlednom rade (veď aj shortlist na medzinárodnom festivale je cena) bodovala aj ďalšia slovenská agentúra Effectivity s kampaňou pre filmový festival Ekotopfilm. Ukázali apokalyptickú víziu budúceho evolučného vývoja zvierat. No neveselé, kuknite:
Režisér krátkeho filmu o labuti z budúcnosti Jonáš Karásek minulý rok získal niekoľko ocenení zaň na filmových festivaloch kade-tade po svete.
Kvôli zdraviu „hekli“ Facebook
Európsky klub tvorivých pracovníkov v reklame, Art Directors Club Europe, ocenil tie najlepšie práce z lokálnych ADCčiek. Slovenské ADC malo okrem porotcov aj niekoľko nominácií: vyššie spomínaná kampaň O2 získala striebro, rádiobudíčky pre Kooperativu a PhoneBoarding pre klienta Slovak Telekom od MUW Saatchi&Saatchi získali shortlist.
Grand Prix vyhrala nemecká kampaň, v ktorej ukázali odvážne ženy s odhalenými prsiami. Išlo o kampaň na propagáciu prevencie rakoviny prsníka s hedlajnom cca: „Čekni ich, kým ich odstránia“ – keďže Facebook „odstraňuje“ fotky ženských pŕs. Skvelo využité médium a jeho nedostatok na šírenie dôležitej myšlienky.
Pozdieľaj/prepošli
Sociálno-mediálne celebrity trpeli (chudáčiky), lebo im chodilo veľa požiadaviek na zdieľanie či preposielanie videa kampane My sme les. Video aj vďaka tejto pushovacej aktivite (mne posielali to video ľudia, ktorí mi niekoľko rokov nič nenapísali,) dosiahlo už milión videní a kampaň nazbierala viac ako 50 tisíc podporovateľov. Ak patríte medzi tie štyri milióny Slovákov, ktorí ho ešte nevideli, nech sa páči: pozdieľajte/prepošlite.
Najefektívnejšia je charita
Súťaž EFFIE, ktorú organizuje Klub reklamných agentúr Slovenska obohatilo v roku 2017 aj historicky prvé udeľovanie ceny Marketér roka, o ktoré sa postaralo združenie Ľudia z marketingu a ocenenie pre najlepšiu slovenskú reklamnú agentúru – Agentúra roka, ktoré vyhlasuje mesačník Stratégie. Dve zlaté EFFIE získala kampaň Moje dieťa pre organizáciu Magna od agentúry Istropolitana Ogilvy. Neuhádnete, aký budget na to agentúra mala. Nula Eur. (Inak, kompletné výsledky EFFIE nájdete na stránke effie.sk.)
Pre nášho klienta, poisťovňu NN, sme v našej reklamnej agentúre Respect APP pripravili náborovú kampaň, v rámci ktorej si uchádzači o prácu mohli otestovať svoje schopnosti čítať z tváre ľudí ich myšlienky. Otestovať sa môžete aj vy na stránke www.citajmiztvare.sk. S kampaňou sme získali shortlist na EFFIE:
Anexia Krymu, fakenews či ukrižovanie Krista boli témy bratislavskej výstavy ukrajinského výtvarníka
Dizajnér Mykola Kovalenko má na konte viac ako stovku medzinárodných ocenení za svoju tvorbu. Práce, ktoré vystavoval vo Francúzku, USA, Rusku či Japonsku, sme mohli vidieť uvidíme aj v Bratislave v Open Gallery. Kolekciu päťdesiatich posterov priniesla na Slovensko agentúra Respect APP, s ktorou Mykola od začiatku tohto roka úspešne spolupracuje.

Hlávkovej herecký debut
České Transparency International a Furia Film nakrútili video, v ktorom zrekonštruovali (?) prípady nahlasovateľov korupcie, medzi nimi aj hviezdnu Hlávkovú. Video má takmer päť minút, je aj akože kreatívne, ale ani nie až tak, preto neviem, či je to reklama, alebo krátky film, či nebodaj hraný dokument. Je to šľachetný čin, len mám tochu obavy, že koľko ľudí si to naozaj pozrie.
Print roka je z Respect APP
Naša kampaň pre klienta Prvá stavebná sporiteľňa získala v celkovom hodnotení Stratégie za rok 2017 jednohlasne titul Print roka! Pozrite si celú sériu tu.

Ježiško s detskou pištoľou s režimom pre nepretržitú paľbu
Zelený Alzák odporúča Ježiškovi hračky, napríklad pištoľ. Akože je to Alza, hej, ale aj tak. Nie je divné spájať Ježiška s pištoľou? A vôbec, pištoľ s nepretržitou paľbou je dobrá hračka pre deti? Vlastne už to slovné spojenie, že „pištoľ pre deti“…
No, ale aby sme skončili nejak pozitívne a pekne
Pozrite si výber netradičných vianočných kampaní (ak teda ešte nejakú po sviatkoch zvládnete,)
Ak ste tento post dočítali až sem, bravó!
Asi vás reklama naozaj zaujíma. Už roky hľadáme a nachádzame ľudí do našej reklamnej agentúry Respect APP a teda, stretli sme sa už so všelijakými schopnosťami a požiadavkami. Spísal som preto sedem otázok, na základe ktorých si každý môže urobiť malý testík, či sa na prácu v agentúre hodí. Pozrite si celý článok z respectového blogu na Sketcher.sk dozviete sa, že potrebujeme ľudí, ktorí vedia niečo robiť, majú prehľad a záujmy aj mimo reklamy, majú kamarátov, vedia komunikovať, vyhodnotiť informácie, plánovať si čas a majú jasno v prioritách. Easy. Not.
ŠNR.
PS: a sledujte moju skupinu, v ktorej nájdete veľa super (alebo zlých) reklám.