Denník N

Aj východ je Slovensko!

Slovensko je úžasná krajina, plná skvelých ľudí. Z krásy jej však značne uberajú obrovské regionálne rozdiely. Veľa sa o tom hovorí, no málo sa deje, aby sa tieto rozdiely aspoň trochu vyrovnali.

Pochádzam z Michaloviec, osem rokov som žil v Banskej Bystrici a momentálne už rok bývam v Bratislave. O regionálnych rozdieloch naprieč Slovenskom teda čosi viem. Vždy keď začnem rozmýšľať, prečo je taký rozdiel medzi tým žiť na západe a na východe, hneď mám pred očami jednu vec – diaľnice. Pri diaľniciach tiež platí, že veľa sa o tom hovorí, a (skoro) nič sa nedeje. Chýbajúca diaľničná sieť je veľkým problémom celého Slovenska, nielen východného. U nás na východe sa to ale prejavuje najviac. Všetky veľké investície smerujú na západ, a tak nám východniarom ostáva jedine sťahovať sa za prácou.

Diaľnica ako všeliek.

Keď sa bavím s ľuďmi na tému diaľnic, častokrát počúvam názor, že diaľnica nie je všeliek. Hovoria, že len postavenie diaľnice, východu nepomôže. S tým sa nedá nesúhlasiť. Ale niekde treba predsa začať. Samozrejme výstavba diaľnice automaticky neznamená aj prílev investícií. Často cestujem hore dole po Slovensku a už spoza volantu vidím, kde sa podeli všetky veľké investície. Popri diaľnici sú postavené obrovské sklady, výrobné haly, veľké a ešte väčšie fabriky. Všetky štyri automobilky sa nachádzajú pri diaľnici. Prečo ich nepostavia na východe, keď na západe už nevedia nájsť zamestnancov? Prečo Amazon postavil sklad pri Seredi, aj keď tam nemôže obsadiť pracovné miesta? Pritom niekde na východe by sa ľudia zbláznili, keby mohli získať takú prácu!

Pre mňa je odpoveď jasná. Včera som cestoval z Bratislavy na východ. Z BA do Zvolena som prešiel za niečo málo cez hodinu a pol aj s jednou prestávkou na benzínke. Zo Zvolena do Michaloviec som potom išiel južnou trasou 3 a pol hodiny, je to však len o cca 70 km viac. Kde bol teda rozdiel? Do Zvolena som išiel pohodlne diaľnicou, od Zvolena už rozbitými cestami I. triedy. Síce nie som podnikateľ, ale viem, že v biznise platí – čas sú peniaze. Každý, kto chce niečo na Slovensku vyrábať, si teda dvakrát premyslí, či sa mu oplatí prevážať svoje výrobky za daných podmienok.

Občania druhej kategórie?

Ekonomická dôležitosť výstavby diaľničnej siete je samozrejme nespochybniteľná. Je tu však aj ďalší rozmer, prečo východ potrebuje diaľnice. Je načase prestať robiť z východniarov (ale aj z mnohých stredoslovákov) občanov druhej kategórie. Tiež žijeme v tejto krajine, platíme tu dane, a tak si zaslúžime rovnaké podmienky ako ostatní. Nie je totiž normálne, že Košický kraj nemá ani jeden kilometer diaľnice, zatiaľ čo pri Bratislave už idú rozširovať diaľnicu na štyri pruhy v jednom smere. Samozrejme že chápem dôležitosť tohto kroku, keďže sám som sa tam nastál dlhé hodiny v zápche. Treba si ale uvedomiť, že za Bratislavou Slovensko nekončí.

Verejné financie sú verejné preto, že majú slúžiť všetkým ľuďom v štáte. Darmo bude vláda hovoriť o pomoci zaostalým regiónom, keď vždy ostane pri sľuboch. Vybudovanie diaľničnej siete hodnej štátu v strede Európy, člena EÚ a eurozóny je základom toho, čo môže tento štát spraviť pre svojich občanov v ekonomicky zaostalých regiónoch. Nemusíme mať hneď diaľnicu do každej dediny, ale minimálne západ s východom mal byť už dávno prepojený. Možno to hneď neprivedie veľkých investorov, ale dá to ľuďom na východe signál, že nie sú pre štát len občanmi druhej kategórie.

Teraz najčítanejšie