Denník N

RegioJet využil ľudí a zneužil štát

Český súkromný dopravca, spoločnosť RegioJet, zneužil svoje postavenie na trhu a blížiace sa voľby. Zo svojich zákazníkov urobil „rukojemníkov“ a využil blížiace sa voľby na získanie lepších podmienok.

Taktizovaním o odchode z trate tesne pred voľbami sa mu podarilo odstrániť konkurenciu v podobe komerčných IC vlakov štátneho dopravcu. Teraz môže zvýšiť počty vlakov, vozňov v súprave a cenu lístkov – už mu v tom nič nebráni.

Aktualizované 07.12.2015 9:40 o vyjadrenie RegioJetu.

Český súkromný dopravca zožal veľký úspech, keď sa mu na štátom dotovanej trati Bratislava – Komárno podarilo presvedčiť ľudí, aby z áut prešli do vlaku. Na trati dokázal zarobiť slušné peniaze, sám to aj priznal, že sa mu na dotovaných linkách najlepšie podniká. Momentálne si brúsi zuby na ďalšiu štátom dotovanú linku, na ktorú bol vyhlásený tender – ide o trať Bratislava – Banská Bystrica. Nepochybujem, že aj tam sa mu bude dobre podnikať. Ale čo tak trasy, ktoré nie sú dotované? Tam sa už českému podnikateľovi dobre nepodniká.

RegioJet v stanici Poprad-Tatry. Foto - Kristián Patlevič
RegioJet v stanici Poprad-Tatry. Foto – Kristián Patlevič

RegioJet na hlavnú trať Bratislava – Košice nastúpil 14. decembra 2014. Na túto trať si popritom brúsil zuby už skôr, oficiálnu žiadosť na trať podal 10. apríla 2014, pri zostavovaní GVD 2014/2015. ŽSR mu túto žiadosť schválil do 25. júla 2014. Podobne tomu bolo aj tohto roku. Česká spoločnosť tak plánovala svoj počet vlakov zvýšiť dvojnásobne práve na trati Bratislava – Košice. Za ten rok, kedy RegioJet na trati jazdil, si získal v očiach verejnosti nálepky lacného a kvalitného dopravcu. Paradoxne však je, že vlaky RegioJetu meškajú viac, ako samotné InterCity vlaky ZSSK, nehovoriac o vstupných komplikáciách – nevypravené súpravy, poprípade súprava až z Liptovského Mikuláša, a podobne.

RegioJet začal cenovú vojnu. Tá sa obrátila proti nemu

RegioJet mal takmer na 90% všetky vlaky na trati Bratislava – Košice vypredané. Kto kupoval lístky na poslednú chvíľu, ten poväčšine neuspel, alebo uchmatol jeden z 10 až 15 posledných lístkov. Lístok sa vo vlakoch českého dopravcu pohyboval v cene od 9 eur po 23.40 eur. U štátneho dopravcu to je suma od 22 eur po 44 eur (v prípade, ak si lístok kupuje tesne pred odchodom vlaku), poprípade pokiaľ by sme kupovali lístok približne mesiac dopredu a cez internet, zaplatili by sme najmenej 13 eur a najviac 33 eur.

Súkromný prepravca v roku 2014 vykázal ročnú stratu takmer 600-tisíc eur oproti roku 2013, kedy dokázal vykázať zisk 41 803 eur. Do týchto čísiel sa započítavajú aj tržby z dotovaných liniek. Po tom, čo RegioJet vstúpil do súboja so štátnymi InterCity vlakmi, prerobil. Dôvodov môže byť viacero, no určite sú tie, ktoré uvádza Radim Jančura, tie správne?

Jančura v minulosti priznal, že RegioJet skutočne jazdí za podnákladové ceny. A že dopredu počíta aj so stratou. „Tento rok budeme v strate zhruba štyri milióny eur,“ povedal v júni Hospodárskym novinám,“ uvádza sa na stránke periodického Denníka N.

Keď je evidentné, že RegioJet cenovú vojnu nezvládal, začali padať tieto vyjadrenia: „Súkromníkovi prekážajú stopercentné zľavy pre študentov a dôchodcov, ktoré platia len v bežných rýchlikoch, ako aj štátne expresy InterCity. RegioJet tvrdí, že súčasná prevádzka IC vlakov porušuje pravidlá hospodárskej súťaže – súpravy vraj jazdia za dampingové ceny. Český súkromník požaduje, aby ich štát buď zrušil, alebo upravil ich ceny, či zredukoval počet spojov,“ uvádza internetová stránka periodického Denníka N.

zssk_intercity_zilinaVlak InterCity ZSSK v smere do Žiliny. Foto - zelpage.cz
Vlak InterCity ZSSK v smere do Žiliny. Foto – zelpage.cz

Je samozrejmé, že nízke ceny lístkov tu nemohli byť donekonečna – aj keď si to niektorí cestujúci myslia doteraz. Výsledkom tejto cenovej vojny je veľká strata RegioJetu. Český prepravca však nemohol zvýšiť ceny lístkov – poštval by si proti sebe ľudí, ktorí za neho ešte stále bojujú a myslia si, že tieto ceny sú bežné a budú sem navždy. Zo strany RegioJetu to je z môjho pohľadu pekná taktická hra.

Pokiaľ RegioJet jazdí za dumpingové, sám to priznáva tak aj očakáva stratu. Tvrdí, že na trati Bratislava – Košice sa za momentálnych podmienok nedá jazdiť bez straty. Popritom sú ale jeho vlaky InterCity takmer 100 % vyťažené a teda predáva takmer 100 % svojich kapacít. Ako mu teda bránia štátne vlaky InterCity či bezplatná preprava študentov a dôchodcov v naplnení kapacít, pokiaľ ich má sám takmer na 100 % vyťažené? Asi ho veľmi neovplyvňujú.

Vyššia cena lístka a pridanie vozňov, to je riešenie – má to ale háčik

Zvýšiť cenu lístka na trati Bratislava – Košice pre súkromníka by bolo riešenie spoločne s tým, ak by pridal viac vozňov do svojich vlakov. Kapacity na to má, keď minister Počiatek oznámil, že štátne IC vlaky od januára premávať nebudú, neveril som čo som sa následne dočítal. Radim Jančura zvyšuje počet IC vlakov v smere Bratislava – Košice dvojnásobne a každý vlak bude mať až 13 vozňov, aby naplnil dopyt.

Súkromník to nemohol urobiť teraz – veď by si sám podkopával svoje oznámenia, ktoré rozdáva do novín. Ako sa tu nedá podnikať, ako ich štát utláča a ako je všetko zlé. Všetko je zlé, len to, čo robí český podnikateľ je dobré. Jančura vie, že je pred voľbami a vládna strana urobí všetko pre to, aby nestratila preferencie. A práve odchod žltého expresu je pre stranu sociálnych demokratov prelomové. Jednoducho ho nemohli nechať opustiť trať – ľudia už teraz začali spisovať petície a sťažovať sa. Jančura túto vlnu veľmi pekne využil – alebo zneužil. V Čechách ho už poznajú veľmi dobre – pár pokút už dokonca pozbieral. Momentálne však robí presne to, čo v Česku pred pár rokmi. Štát mu však ustúpil.

Pripravme sa na zvýšenú cenu lístka Bratislava – Košice

Ten, kto sa teší z odchodu štátnych IC vlakov, možno aj oľutuje. Momentálne nebude mať inú možnosť, ako sa čo najrýchlejšie prepraviť vlakom z Košíc do Bratislavy, alebo opačne, ako vlakom súkromného prepravcu. Samozrejme, môže využiť štátne rýchliky, no pocestuje si takmer o hodinu a pol dlhšie.

Cena lístka Bratislava – Košice sa zvýši. Kto si naivne myslel, že tieto ceny sú normálne, ostane sklamaný. Otázkou je, o koľko sa zvýšia ceny u žltého prepravcu? (Mojím skromným odhadom je tak cca od 4 do 7 eur za lístok + český prepravca si začne sťažovať za vlaky a autobusy zadarmo – ak sa zrušia, nakoniec pôjde ešte s cenou o 2-3 eura hore).

Ja len dúfam, že štát vie, čo robí a je ochotný znášať rizika. RegioJetu odstránil konkurenciu na hlavnej trati, aj keď sa to dalo riešiť ináč – Počiatek mohol nariadiť zvýšenie ceny lístkov InterCity vlakov. Taktiež mohol zrušiť vlaky IC okrem Piatku a Nedele, poprípade ich prevádzku obmedziť na 1 – 2 páry vlakov cez deň s čo najvyššou efektivitou. Každopádne, štát sa rozhodol takto. RegioJet má teda dvere na trati Bratislava – Košice plne otvorené a ja už len čakám, kedy mu začne vadiť niečo iné.

PS: V roku 2013 si RegioJet prenajal depo v Rači na dobu určitu – minimálne do roku 2058. Vyzerá to tak, že na Slovensku má český dopravca veľké podnikateľské plány.

Aktualizované: Vyjadrenie RegioJetu

Teraz najčítanejšie

Kristián Patlevič

Študent Ekonomickej Univerzity v odbore Hospodárska Informatika. Racionálne uvažujúci mladý človek, ktorý sa nebojí vysloviť svoj názor nahlas.