Denník N

Ako sa dá robiť moderné štátne IT – príklad GOV.UK

Výzva slovensko.digital pomenovala oblasti, v ktorých potrebujeme riešenia na zlepšenie štátneho IT. Raz vidieť je lepšie ako 100 krát počuť, a tak ponúkam inšpiráciu, ako by sa dalo pristúpiť napríklad k projektu Slovensko.sk, ak by sa robil podľa vzoru GOV.UK vo Veľkej Británii

GOV.UK je základným kameňom snahy britskej vlády robiť štátne IT lepšie a lacnejšie. Podobne ako slovensko.sk je to centrálny bod pre elektronické služby štátu. Treba tiež povedať, že nie je presnou kópiou slovensko.sk (napr. neobsahuje schránky, doručovanie a veľa ďalších funkcií). Oba portály sú však veľmi podobné svojim poslaním a vznikali približne v rovnakom čase. Navyše tento blog je hlavne o prístupe, akým sa portál GOV.UK vytvoril. Takto nejak sa podľa mňa dá robiť moderné štátne IT.

  1. Orientácia na občana

Cieľom GOV.UK je poskytnúť občanom jednoduchší, prehľadnejší a rýchlejší prístup k službám štátu. Celý portál je navrhnutý podľa potrieb občana, nie podľa úradníckych agend. Stránka zámerne uprednosťňuje funkcie “vyhľadávania” pred snahou o silenú štruktúru. Občana jednoducho nezaujíma štátna hierarchia, on potrebuje niečo nájsť. Skúšali ste už niečo nájsť na slovensko.sk? Napríklad “ako platiť daň z príjmov”. Vyskúšajte GOV.UK (how to pay income tax) a porovnajte relevantnosť výsledkov.

find
Zdroj: https://insidegovuk.blog.gov.uk/2015/03/06/making-it-easier-to-find-things-on-gov-uk/

Dizajn je niekedy až “nepríjemne” jednoduchý. Nebliká to, nehrá farbami. Taký Google. No občan nehľadá rozptýlenie – hľadá informácie. A tak sú nastavené aj dizajnové princípy. Rovnako texty sú písané ľudskou rečou, nie ako paragrafy zákona.

Za orientáciou na občana je UX (User Experience) tím GOV.UK, ktorí zisťujú a analyzujú používateľské potreby. Systematicky zberajú dáta, navrhujú riešenia a potom sa pýtajú, či fungujú. Napríklad niekedy špekulujú nad tým, ako extrémne teploty ovplyvňujú to, čo ľudia od štátu chcú (varovania meteorológov) a podľa toho upravujú nastavenia portálu, aby sa táto informácia dala v lete jednoduchšie nájsť.

  1. Transparentnosť

Projektový tím od začiatku pracuje s komunitou, ktorej sa GOV.UK týka:

  • Občania sú zapojení do návrhu a testovania stránok. Existuje tiež platforma, na ktorej sa neustále zbierajú nápady na vylepšenia
  • Úradníci z iných ministerstiev majú jednoduché manuály na používanie GOV.UK a jasno v tom, ako zvereňovať informácie, aby boli konzistentné a prehľadné
  • IT komunita má prístup k plánom vývoja, existuje blog o tom, čo sa práve robí a čo sa pripravuje. Každý môže prispieť názorom.
roadmap
zdroj: https://trello.com/b/GyqsETvS/gov-uk-high-level-roadmap

A to najlepšie – transparentné meranie úspechu. Ak veríme tomu, čo robíme, nie je problém zverejniť údaje o tom, ako sa nám darí. Takto to robia pre digitálne služby na GOV.UK.

  1. Efektívnosť

Ekonomický dôvod, pre vznik GOV.UK je asi takýto:

  • štát používa príliš veľa peňazí na svoje web stránky a 
  • občan stráca príliš veľa času hľadaním v neprehľadnej džungli portálov

Jednoducho neexistuje dobrý dôvod udržiavať stovky stránok úradov, kde každá ešte k tomu vyzerá inak a zbytočne komplikujú občanovi život. GOV.UK preto centralizoval informácie a nahradil viac ako 300 webov jedným. Pôvodné zanikli a šetria sa zdroje. Slovensko.sk je v tomto ohľade zatiaľ len ďalším štátnym webom, ktorý treba živiť.

Pri GOV.UK sa v maximálnej miere používa Open Source softvér. Príklady Open Source v štátnom IT máme aj na Slovensku. Ale väčšinou je to napriek tomu ako funguje informatizácia, nie vďaka tomu.

Prístup k projektu bol viac-krokový. Namiesto dlhej analýzy a vývoja celého systému naraz, sa pracovalo vo fázach. Prvé prínosy sa tak prejavili už po pár mesiacoch a posilňovali ekonomické zdôvodnenie ďalšej fázy. Sledovanie prínosov funguje  napr. takto alebo takto

  1. Zodpovedné riadenie

Projekt mal od začiatku podporu – politickú aj ekonomickú. No namiesto investovania desiatok miliónov libier do obrovského molochu, sa začalo v malom – prototypom. Päť mesiacov od ohlásenia celej iniciatívy bol na svete prvý výstup. A výsledok? Kopec ponaučení, spätnej väzby a nápadov pre ďalši rozvoj. Všetko od komunity, na ktorej záležalo – občania, úradníci a IT špecialisti. Takto sa v zárodku podarilo vychytať muchy, ktoré by v konečnom dôsledku mohli celú myšlienku potopiť alebo predražiť.

Samostatná oblasť sú ľudia a atmosféra v tíme, ktorý pracuje na GOV.UK. Vo verejnej správe UK sa podarilo zamestnať a inšpirovať mladú generáciu IT špecialistov, aby programovali také služby štátu, aké by sami radi používali. Up for the challenge?

team
zdroj: https://gds.blog.gov.uk/working-for-gds/

Podľa môjho názoru je jedným z najdôležitejších výsledkov celej iniciatívy GOV.UK potvrdenie, že veľké veci sa dajú robiť aj v malom, iteratívne, transparentne a so zapojením komunity a verejnosti. Možno nepotrebujeme vždy objednávať mega-projekty za desiatky milónov EUR, ktorých výsledky uvidíme až po rokoch. Možno sa to dá aj inak.

Aj takéto nápady diskutujeme na platforma.slovensko.digital. Tento týždeň som písal o tom, prečo potrebujeme, aby sa zapojilo čo najviac ľudí zo sektora štátneho IT. Táto výzva stále platí a verím, že sa k desiatkam diskutujúcich pridajú ďalší.

Teraz najčítanejšie

Ján Hargaš

Pôsobím 15 rokov v oblasti digitalizácie na Slovensku a v zahraničí. Po návrate z Veľkej Británie som v roku 2015 spolu-zakladal a 3 roky viedol občianske združenie Slovensko.Digital. Vyskúšal som si prácu v komerčnej sfére, neziskovke aj v štáte a verím, že Slovensko môže byť skutočne digitálnou krajinou. Vo voľnom čase sa venujem divadlu a hudobným pokusom v mojej kapele.