Ako sme uplácali mauritánskeho ministra

Do málo známeho afrického štátu Mauretánia som sa dostal autom z Maroka vo februári roku 2014 ako účastník Rally Budapešť – Bamako v suchostav teame, ktorá je amatérskym pokračovateľom Rally Dakar zrušenej pre riziká spojené s únosmi účastníkov

Štát veľký, hustota obyvateľstva nízka, drvivú vačšinu územia tvorí saharská púšť a všade je prítomná chudoba. Z Maroka je prechod autom riešený cez tzv. no man’s land, čo je ľudový preklad oficiálneho názvu UN military buffer zone. Svojho času sa tam podarilo zamínovať hranicu a tak sa vytvorila päť kilometrov široká nárazníková zóna, cez ktorú vedú tri vychodené piesočné a v tom lepšom prípade aj kamenisté cestičky, kde by ste na mínu naraziť nemali.

_ZDB8345 - Copy (Medium)_ZDB8378 - Copy (Medium)

Nám sa podarilo zapadnúť, ale tunajší obyvatelia nás potlačili a z piesku sme nakoniec vyšli. Prekvapivo to spravili bez nároku na odmenu. Mohol za to asi aj stav nášho auta ,ale o tom možno inokedy.

_ZDB8348 - Copy (Medium)_ZDB8399 - Copy (Medium)

Hranica je zaujímava aj z toho dôvodu, že v prípade havárie, vykrádačky, lynčovania a podobných super vecí, ktoré sa vám v Afrike môžu ľahko prihodiť, vám tam nik nepomôže. Neexistuje polícia, záchranka, úrad, proste tam nie je nič, len obyvatelia, ktorí sa tam dostali a už nemôžu z nejakého dôvodu preč._ZDB8559 (Medium)

20140201_200930 (Large)

Po jemnom desaťeurovom úplatku pre mauretánskeho ministra zahraničných vecí už na ich strane hranice sme sa pomaly začali presúvať a stretávame prvé vojenské checkpointy jedného z najchudobnejších štátov sveta. Odovzdávame vyplnené papieriky s informáciami o našich osobách a aute – Fische.

Asi hodinu trvá, kým prídeme do prvého vačšieho mesta po trojdňovej ceste. Volá sa Nouadhibou a je druhým najvačším mestom Mauretánie. Prvé, čo človek vidí je bordel, úplne rozbité autá, smrad, kozičky pasúce sa v odpadkoch medzi pruhmi cesty a iné fajnšmekroviny.

_ZDB8407 (Medium) _ZDB8458g (Medium)_ZDB8458f (Medium)

Unavení hľadáme hotel. Sme už štvrtý deň bez sprchy a v horúčave sa nám začínaú tvoriť potničky už aj na hrudi. GPS pomôže a skončíme pri jednom z dvoch hotelov v tomto 118-tisícovom meste. Zaplatíme päťdesiat eur (všade v Afrike sa dá platiť aj eurami) za hotel, ktorý by u nás stál pätnásť a zisťujeme, že máme wifi. Veľmi rýchlo napíšeme na fejsbučik, že žijeme a hurá, ideme s kuframi na izbu. O hodinu prichádzame na to, že celý hotel je zo sadrokartónu. Opriete sa o vonkajšiu stenu a prehne sa. Sranda.

20140201_18340820140201_194654

Vo večerných hodinách s malou dušičkou opúšťame brány hotela a vyrážame do ulíc. Míňame kamión, ktorý sa pokazí v strede križovatky, meter hlboké diery v chodníku, trh s rybami. Ryby sú všade popri ceste a nám dochádza, čo je pôvodcom smradu. Pýtame sa miestnych, kde nájdeme pláž.

_ZDB8458c (Medium)_ZDB8458o (Medium)

Jedno arabské prislovie hovorí ,že s rastom múdrosti ubúdajú slová.My nehovoríme po francúzsky ani arabsky ,ale ruky a nohy pomohli ,ako to len šlo. Našli sme ju. Všetci tu hrajú futbal, no pláž je prázdna, stretávame len zopár čiernych chlapcov a nezletilých dievčať hore bez. Nie že by chceli pôsobiť sexy, len nemajú na plavky. More, ako všetko v tejto krajine, je špinavé a plné odpadkov a to nielen plastových. Miestni na fotkách môžu budiť dojem ,že je zima ,ale tu sa nosia bundy aj pri +40C. Pláže lemujú zástupy naschvál havarovaných lodí z viacerých krajín sveta: likvidácia doma by stála veľa peňazí a tu je to zadarmo.

20140201_151427_ZDB8458b

Zaujímavé je, že z Nouadhibou ide vlak, ale len do menšieho mesta Zouerat, kde je obrovská baňa na titánovú a železnú rudu. Do hlavného mesta Nouakchott sa dá dostať len autom alebo lietadlom, ktoré tam lieta niekoľko krát do týždna a lety sú vraj veľmi obľúbené. Do Európy však pre zlý stav lietadiel a nesplnené podmienky okrem letiska v Las Palmas lietať nemôžu.
Celá krajina žije len zo zisku ťažobnej spoločnosti a rybolovu. Vypestovať sa tu nedá prakticky nič a turizmus tak, ako ho poznáme u nás, neexistuje.

20140201_18080520140201_194748

Pokračovanie v dalšej časti https://dennikn.sk/blog/africke-odpadky-a-uplatky-v-mauritanii/