BLOG
Miroslava Kernová
Miroslava Kernová
12 505

Ako to je s J&T, televíziami a rádiami?

Na začiatok poviem dôležitú vec: ak chce jeden majiteľ na Slovensku vlastniť viaceré médiá, nemôže len tak hociktoré. Nemôže vlastniť celoplošné rádio a zároveň televíziu. Alebo kombináciu - televíziu a denník. Je to akýsi obranný mechanizmus pre udržanie plurality médií, aby sa nedali zneužiť – napríklad v prospech majiteľovho kamaráta politika, alebo jednu ideológiu, či biznis záujem. Je to tzv. krížové vlastníctvo, ktoré na Slovensku zakazuje zákon. Ale ak sa chce, všetko sa dá. Samozrejme tak, aby zákon porušený nebol. Tak to bolo aj v minulosti v prípade kamarátstva Markízy, Národnej obrody a už zaniknutého rádia Koliba, ktoré svoju spoločnú silu využili v prospech politických ambícií Pavla Ruska.

Pozrime sa, ako to je v holdingu JOJ Media House, ktorý nemá rád, ak ho spájajú s J&T.

Mediálny holding JOJ Media House, už netvoria len televízie okolo JOJ a spoločností s vonkajšou a prepravnou reklamou na Slovensku, ČR a v Rakúsku. Najnovšie sa mediálny dom pochválil, že vstúpil na rádiový trh a o do jeho portfólia patria rádiá, ktoré nie sú malé: Jemné, Vlna a Antena Rock.

Viac: Čo všetko patrí pod JOJ Media House

Spoločnosť JOJ Media House má blízko k J&T cez osoby v štruktúrach spoločností, ale napríklad aj cez spoločné adresy na Cypre. Ako vidí vzťah J&T k médiám JOJ Media House? „J&T Banka je jeden z financujúcich subjektov JOJ Media House a vystupuje ako manažér emisie dlhopisov,“ odpovedala hovorkyňa J&T. Na čele holdingu je Richard Flimel, ktorý v minulosti pracoval pre J&T a keď v roku 2007 J&T cez spoločnosť J&T Media Enterprises získala televíziu JOJ od Grafobalu Ivana Kmotríka, Flimel sa stal na niekoľko rokov riaditeľom televízie. „Entity v rámci skupiny J&T sa podieľajú na financovaní niektorých aktivít Joj Media House,“ povedal Flimel, ktorý, ako hovorí, v J&T nepôsobí. 99,90% akcií JOJ Media House vlastní cyperská spoločnosť TV JOJ L.P. a 0,1 percent vlastní Richard Flimel.

správe pre biznis partnerov sa nedávno JOJ Media House pochválila, že vstúpila na rádiový trh. Získala 100-percentný podiel v spoločnosti, ktorá zabezpečuje chod, vysielanie aj predaj reklamy pre tri rádiá Jemné, Vlna, Antena Rock.

Ako sa JOJ Media House dostal k rádiám? Nenápadne

Len málokto vie, že nové rádio Vlna má frekvencie po rádiu Twist, či neskôr Viva. Boj o frekvencie sprevádzali útoky aj súdne spory. Hoci bol záujem veľký, rada pridelila približne 30 lukratívnych frekvencií neznámej spoločnosti Corporate legal, ktorá dovtedy v rádiovom biznise nepodnikala - prenajímala byty. Keď sa na verejnom vypočutí zástupcu spoločnosti spýtali, ako chce riadiť rádio, so spoločnosťou, ktorá má skúseností len s prenájmom bytov, povedal, že história spoločnosti nie je podstatná, ale že má zabezpečené financovanie. Rada mu licencie pridelila - na nezávislé InfoRádio. Spoločnosť ale spustila hudobné rádio Vlna a nedávno požiadala radu o súhlas na prevod 100-percentného podielu na základnom imaní a hlasovacích právach na fyzickú osobu – na Petra Ďurčeka, právnika televízie JOJ z advokátskej kancelárie Bugala – Ďurček.

V prípade rádia Jemné licenčná rada odsúhlasila zmenu vlastníka v spoločnosti Tam Art Production, ktorá vlastní licenciu na vysielanie, zo spoločnosti Harad Ladislava Reháka na cyperskú firmu FILAMENT COMPANY LIMITED so sídlom na Akropoleos, Savvides Center 59-61 v Nikózii, čo je mimochodom sídlo predchádzajúceho akcionára JOJ Media House, ale aj ďalších akcionárov spoločností blízkych J&T.

Rádio Antena Rock bolo pôvodne Rádio Hey, potom Anténa Hitrádio, ktoré chcel istý piešťanský bytový podnik a od neho ho kúpil Peter Korbačka z J&T Private Equity Group, ktorý je konateľom a vlastníkom. Rada to schválila, bola spokojná, lebo Korbačka, ktorý v minulosti zastupoval J&T pri získavaní JOJ, jej dal čestné prehlásenie, že všetko je tak, ako ukladá zákon.

Dnes tieto rádiá patria pod portfólio JOJ Media House, ten sa však pri získavaní licencií či pri prevode vlastníctva, ktoré vždy odsúhlasuje licenčná rada, nikdy neobjavil a rada po možných prepojeniach medzi vlastníkmi veľmi nepátra.

Aj Penta má vytvorený vlastný mediálny holding - zatiaľ len v oblasti printov - žiadne médium však tiež priamo nekúpila.

 

Prečítajte si aj ďalšie články, hodnotiace médiá. Sledujte články aj na Facebooku.

Text je súčasťou blogov Denníka N, nie je redakčným obsahom.
Administrátorov blogov môžete kontaktovať na adrese blog@dennikn.sk.

Aj priestor pre blogerov Denníka N vznikol vďaka vám. Predplaťte si nás a podporte našu snahu o kvalitnú žurnalistiku.

Sme závislí len od vás! Predplaťte si nás

Dnes na DenníkN.sk

Tento mediawatchblog hodnotí etiku v žurnalistike, prešľapy novinárov, zásahy do ich práce. Jeho cieľom je prispieť k väčšej slobode, etike a profesionalite slovenských médií.
V minulosti som pracovala pre SME a Trend. Manžel je redaktorom Denníka N. Vediem web OMEDIACH.com.
Staršie komentáre hodnotiace médiá nájdete aj na http://omediach.blog.sme.sk/.

Blogy

|