Denník N

Ako vzniká e-book? Cesta radosti, zúfalstva a absurdity k PDF-ku

Ako vzniká e-book? Cesta radosti, zúfalstva a absurdity k PDF-ku

Predtým než som išla vydať svoj prvý e-book, bola som ako spiaca princezná v krajine zázrakov. Netušila som, koľko procedúr, mailov a zádrhelov musí človek podstúpiť, aby začal predávať na webe jedno obyčajné PDF-ko.

E-book som napísala, skontrolovala a upravila iba za 2 týždne. Následne čakala grafická úprava, čiže zalamovanie. Grafická úprava išla v podstate rýchlo, s výsledkom som veľmi spokojná, no musela som to koordinovať a asistovať pritom.

Výroba obálky a 3D vzhľadu knihy išla svižne. Potom som počítala približne s 2-3 týždňami, kým sa to reálne spustí do predaja. Koľko to trvalo v skutočnosti? Ešte asi dva a pol mesiaca (ak odrátam jeden mesiac, keď som brázdila po himalájskych kopcoch a vysedávala mimo civilizácie v budhistickom kláštore).

Martin bol ešte naivnejší. Keď bola hotová grafika, zalamovanie, obálka a 3D zobrazenie knihy, hovorí mi: „Tak v nedeľu by to mohlo ísť von, nie?“ Len na ozrejmenie, tá inkriminovaná nedeľa bola necelý týždeň od okamihu, keď sa ma to pýtal. Nevedela som, či sa mám rozplakať, nahnevať sa alebo sa tváriť, že som nič nepočula. Keďže nebol zasvätený do technickej stránky vzniku e-booku, netušil to, čo som ja už vedela: že to bude trvať ešte minimálne mesiac – dva a že od vydania sme ešte na míle ďaleko.

Ako vzniká e-book? Cesta radosti, zúfalstva a absurdity k PDF-ku

Všeobecné obchodné podmienky – galimatiáš na zaplakanie

Všeobecné obchodné podmienky alias VOP je to políčko, ktoré často zaškrtávate pri nákupe na internete. Áno, viem, tie nikto nečíta. Ani ja nie som výnimkou. VOP obsahujú podmienky kúpnej zmluvy, ktorú ste prostredníctvom internetu uzavreli s prevádzkovateľom e-shopu. Obsahuje pre vás, mimochodom, celkom užitočné informácie o tom, za akých podmienok môžete odstúpiť od zmluvy, reklamovať tovar a pod. Ale ako to súvisí s e-bookom?

VOP je prvá vec, ktorú od vás žiada poskytovateľ platobnej brány, čiže rozhrania, cez ktoré bude zákazník platiť a vy prijímať platby. Jasné, že sa dá platiť aj jednoducho prevodom na účet. Ale platobná brána je super vec, pretože človek vďaka nej nemusí sedieť pri počítači a sledovať či prišli/neprišli peniaze a robiť príslušné kroky.

Tak či tak, je jedno či platíte prevodom na účet alebo cez platobnú bránu, podstata je, že uzatvárate zmluvu na diaľku – t. j. cez e-shop a predávajúci v tom prípade musí mať na webe zavesené všeobecné obchodné podmienky. Na čo? Na to, aby ste si vy ako zákazník mohli prečítať všetky podmienky zmluvy ešte pred zadaním objednávky.

„Pošlite nám prosím vaše všeobecné obchodné podmienky,“ tak znela prvá požiadavka. Hmm, žiadne nemáme. Ako ich vytvoriť? Čo musia obsahovať? Právnika si na to určite najímať nebudem. Sama mám právnické vzdelanie, aj keď pri cestovaní trošku zapadlo prachom. „Poradím si s tým sama“, povzbudzovala som sa. Začala som surfovať na internete. Každý e-shop predsa musí mať všeobecné obchodné podmienky, aj keď elektronické knihy sú trošku špecifický tovar. Čo tak pozrieť si ako to majú iní blogeri? To bol ale nápad. Spustil akurát tak lavínu zmätených otázok, otáznikov a výkričníkov.

Prvá vec, ktorá ma zarazila bola možnosť odstúpenia od zmluvy a vrátenie tovaru. „[Spotrebiteľ má] podľa ustanovení § 7 a nasledujúcich [zákona č. 102/2014 Z.z.] právo odstúpiť od kúpnej zmluvy [bez udania dôvodu] do 14 kalendárnych dní odo dňa prevzatia tovaru,“ čítam na jednom nemenovanom blogu. A vzápätí veta o tom, že predávajúci vráti kupujúcemu plnú sumu do XY dní. To je čo za blbosť, pomyslela som si. Tu predsa nejde o topánky alebo chladničku, ktorú ak do 14 dní vrátim, tak mi vrátia peniaze. Veď to by mohol urobiť každý, že si stiahne e-book a o pár dní, keď si ho už prečítal, tak mi ho pošle späť s tým, že chce naspäť peniaze. Predávajúci e-booku by nebol nijako chránený.

Otváram teda zákon o ochrane spotrebiteľa pri predaji tovaru alebo poskytovaní služieb na základe zmluvy uzavretej na diaľku alebo zmluvy uzavretej mimo prevádzkových priestorov predávajúceho, a hľadám niečo, čo vyvráti tento nezmysel.

Z webov, ktoré som prelúskala, to malo správne iba internetové kníhkupectvo martinus.sk. Martinusáci totiž „objavili“ aj odsek 6 zákona č. 102/2014, podľa ktorého „zákazník nemôže odstúpiť od zmluvy, predmetom ktorej je:
poskytovanie elektronického obsahu inak ako na hmotnom nosiči“. Uff, ešteže tak.

Nebudem, samozrejme, bonzovať blogerov – autorov elektronických kníh, ktorí to nemajú správne. (O ostatných častiach VOP ani nehovoriac.) Nájdite si to sami, ak chcete. A či ich obchodné podmienky vôbec nájdete! Nie, nie ste slepí, ak VOP nikde nevidíte. Väčšina z blogerov predávajúcich e-booky nijaké všeobecné obchodné podmienky nemá. Ak majú iba platby na účet a nepoužívajú platobnú bránu, tak to nikoho netrápi. Už vôbec nie zákazníka, ktorý by VOP aj tak nečítal. Čo z toho vyplýva?

Po prvé, že to nie je celkom v súlade s kostolným poriadkom – pardón – zo zákonom.

Po druhé, že si možno predávajú na webe len tak halabala na čierno. Česť výnimkám, ktorí vám aspoň pošlú faktúru.

Po tretie, že web, ktorý nemá platobnú bránu, ale prijíma iba platby prevodom, má asi mizerný predaj. Domnievam sa tak preto, lebo musia pravidelne kontrolovať účet a manuálne posielať e-booky kupujúcim, čo by pri skutočne veľkom množstve zaberalo veľmi veľa času a energie.

„Ja by som na to nemala guráž, predávať si len tak…,“ hovorí mi kamoška Katka, ktorá je právnička. „Ani ja. Ale to sme asi iba my, paranoidní právnici, ktorí nechceme mať nič do činenia s obchodnou inšpekciou či daňovými orgánmi.“ 

Keď sa zdá, že už máte všetko hotové…

Náhle zistíte, že vaša stránka má z technického hľadiska svoje limity a nahodiť tam e-book, aby vyzeral tak, ako ste si to predstavovali, si bude vyžadovať kúzelníka. Našťastie máme hneď dvoch – Rolanda a Ferka.

Nespomenula som všetky momenty, ktoré nás v procese brzdili. Jeden ma ale skutočne pobavil. Bola to požiadavka jednej z platobných brán, s ktorými sme komunikovali: „Pošlite nám link na váš e-book.“ „Prepáčte, ale viem vám ho poslať maximálne tak v PDF-ku, lebo na webe bude umiestnený až keď spustíme predaj. A na to potrebujem, okrem iného, najprv vašu platobnú bránu.“ Skrátka hlava 22.

 

Zhrnutie postupu k vydaniu e-booku

  • Napísať draft
  • Prelúskať to ešte raz, opraviť chyby, upraviť štylistiku.
  • Dať prečítať minimálne jednej osobe. Nemusí sa nevyhnutne vyznať v téme. Pomôže to hlavne na to, aby dala feedback, či je všetko zrozumiteľné, či nie je niečoho nadbytok, niečo nudné. Upozorní tiež na chyby a dá nápady a rady, čo zlepšiť.
  • Zalomenie textu a obrázkov, nech to nevyzerá amatérsky.
  • Vymyslieť obálku a 3D obálku knihy (ja používam Myecovermaker.com).
  • Napísať a pridať do pätičky webstránky Všeobecné obchodné podmienky aOchranu osobných údajov a súkromia.
  • Nadviazať kontakt s platobnou bránou (napr. Gopay, Besteron a pod.) a prejsť pomerne zdĺhavým registračným procesom
  • Vybrať si systém pre správu elektronického obchodu (napr. Fapi, WooCommerce) na automatické posielanie e-booku, faktúr, spravovanie objednávky atď. Pozor, niektoré platobné brány spolupracujú iba s vybranými systémami (napr. Gopay iba s Fapi).
  • Nahodiť to všetko na web, niekoľkokrát otestovať funkčnosť objednávacieho systému a riešiť prípadné zádrhele (na to sme mali odborníka).
  • Spropagovať prostredníctvom sociálnych médií, vlastného webu a newsletteru

 

Ako cestuje Travelistan

Ako vzniká e-book? Cesta radosti, zúfalstva a absurdity k PDF-kuA tu je ten e-book, o ktorom hovorím. Je to kniha o tom, ako cestujeme my – Marta a Martin z Travelistanu. Chceme ponúknuť ľuďom naše know-how a dlhoročné skúsenosti s cestovaním z vyše 160 krajín sveta. Takto cestujeme my a ak chcete, prečítajte si to a cestujte tak aj vy. Nech vám táto kniha slúži ako návod a inšpirácia pre vaše vlastné cesty.

 

Touto cestou ešte raz ďakujeme všetkým, ktorí svojou prácou prispeli k vzniku e-booku Ako cestuje Travelistan, najmä Rolandovi Vojkovskému z vojkovsky.sk a Ferkovi Trusinovi za technické zabezpečenie, mojej sestre – architektke a fashion dizajnérke za obálku, Dominike Remiášovej za zalamovanie, pani Dagmar Kinčekovej a mojej mame za prečítanie, cenné rady, nápady a konštruktívnu kritiku k obsahu.

Naše cesty po svete môžete sledovať na http://travelistan.sk/ a na www.facebook.com/travelistan.

Teraz najčítanejšie

Marta Rajková

Som cestovateľka, blogerka a freelance prekladateľka. Hovoria mi digitálny nomád, no ja si len žijem svoj sen.