Denník N

Auto s kolieskom navyše

Ak si myslíte, že tým kolieskom navyše je volant, tak ste vedľa. Je to scrollovacie koliesko.

Občas sledujem, ako sa z radu áut zaparkovaných pred panelákom snaží niekto dostať von na voľnú cestu a potom ďalej, do práce, či kam ho to práve povinnosti volajú. Alebo naopak sa niekto snaží zapichnúť svoje auto na to jediné voľné miestečko. Predstavujem si, ako sa asi cítia vodiči v nich. Spojka, jednotka, trochu plynu, pomaly púšťať spojku, dávať pozor, aby motor nezhasol a tiež aby sa pustený z reťaze nerozbehol príliš rýchlo. A len čo prejde meter, tak zase spojka a brzda, zaradiť spiatočku, otočiť volant, trochu plynu, pomaly púšťať spojku…

Vôbec im nezávidím. Ešte že tie lepšie autá majú rôznych asistentov, napríklad na štart do kopca alebo priamo na zaparkovanie pri krajnici. Ale čo ak treba parkovať kolmo na smer cesty alebo otočiť sa takmer na mieste?

Autá majú motor, ktorým sa uvádzajú do pohybu a potom brzdy, ktoré zastavujú pohyb auta. Skúsení vodiči si s tým vystačia, ale skúsených vodičov je „šlakovite málo“. Ti ostatní by uvítali, keby mohli auto jednoducho a bezpečne posunúť o malý kúsok. Presne ako keď v prehliadači posúvate stránku scrollovacím kolieskom na počítačovej myši.

U elektromobilov a kadejakých hybridov by to nemal byť problém. A pri súčasnom stave elektroniky by sa to dalo realizovať v každom aute. Treba si však uvedomiť, že posúvať 1-2 tony vážiace auto je oveľa ťažšie ako posúvať po monitore nehmotnú stránku. Odozva by bola dlhšia, ale to nevadí. Myslím, že by sa našlo plno začínajúcich alebo sviatočných vodičov, ktorí by takéto koliesko ocenili a radi ho používali.

 

PS

Predpokladám, že tento nápad mal už dávnejšie niekto iný. No nevšimol som si, žeby bol niekde skutočne využívaný. Ale možno mám len malý rozhľad.

Teraz najčítanejšie

Peter Kupčík

Snažím sa na známe veci a fakty pozerať trochu inak. Nemusíte veriť tomu, čo píšem. Stačí keď o tom budete rozmýšľať.