Denník N

Budapeštianska-ako-Eurovea: nové obchodné centrum zahŕňa staré haly

Na nábreží Dunaja v Budapešti práve otvorili nové obchodno-kultúrne centrum Bálna (veľryba), ktoré citlivo narába s konverziou industriálu

Keď ryba vonia novotou

Pri ceste električkou číslo 2 zbadáme spoza tehličkových budov niekdajších skladov vynárať sa oblý sklenený tvar. To iba veľryba Kasa Oosterhuisa vábi urbánnych pútnikov k vode. Dom – veľryba na pobreží Dunaja? To vyvoláva ozaj všelijaké asociácie, môže napríklad od hlavy smrdieť… gýčom, ako neďaleké stavby Národného divadla. Maďarské prostredie mi vždy prišlo akosi príliš zaťažené na organické tvary a inšpirácie.

Toto je však veľmi jasný, dalo by sa povedať až stroho industriálny a tvarovo minimalistický objekt. Najstaršia časť komplexu sa datuje do roku 1881, kedy slúžila ako sklad. Postupne ostali zachované hmoty troch zo šiestich pôvodných budov. Nábrežie najnovšou dostavbou osviežil Holanďan Kas Oosterhuis. Hmota novej prístavby je logicky a citlivo včlenená medzi dva „klasické“ tehlové domčeky s ktorými vedie citlivý dialóg a podobne ako susedný Dunaj, „má flow“. Zvonka aj zvnútra. Tretí stojí izolovane, zabezpečuje zas iný druh vizuálnej symetrie pri pohľade od Dunaja.

Stromák či digitálny architekt?

Oosterhuis sa zaoberá emotívnou architektúrou (rovnomennou prednáškou odpálil v r. 2001 svoju profesúru na TU Delft), správaním budov a prostredí, interaktívnou architektúrou a tiež kolaboratívnym a parametrickým dizajnom. Jeho štúdio vraj „zmení váš pohľad na to, čo je krásne.“ Jeho kancelária ONL sa zaoberá tiež teoretickými otázkami, ako postihnúť digitálnu revolúciu v kontexte stavebného priemyslu. Pokúšajú sa redefinovať úlohy profesionála, ktorý sa „kedysi nazýval architektom“. Teraz by mal obsiahnuť informačné, komunikačné a výrobné technológie. Informačné technológie a procesy je nutné zapojiť aj do procesu dizajnu.

12212221_10153250784112336_202498273_n

Symetria, pravouhlosť a zároveň napínavá nepravidelnosť a kontrast – prísady zaujímavého dizajnu, ktorý zaujme, „páči sa“, zapadne, nevyčnieva arogantne, ale nie je prehliadnuteľný. Je prírodný rešpektovaním prírodných zákonov.

12231678_10153250784122336_1499992556_n

Tak-trochu-trojloďová bazilika chrámu konzumu a popkultúry vo vnútri.

A čo Eurovea?

Novostavba je už otvorená, ešte však nie príliš zabývaná. Obchodné, kultúrne a zábavné funkcie, ako aj poloha na Dunaji, pár detailov fasády a mierka komplexu, to všetko asociuje našu Euroveu. Takisto tesná blízkosť industriálneho kultúrneho dedičstva a práca s ním. V bratislavskom prípade nešli architekti do takéhoto tesného dialógu starého a nového, uspokojili sa so zachovaním skladu č. 7. Skladov však stálo tiež na bratislavskom nábreží ešte nedávno podstatne viac. Dá sa to robiť jednoducho, alebo aj „jednoducho“.

12233536_10153250784867336_1728719309_n 12233154_10153250784147336_811823140_n

Dôležitou vlastnosťou tejto veľkej ryby je to, že vonkoncom nie je nenažraná. Nenaháňa metre kubické aby zatienila svoje okolie, vhodne zapadá do mierky okolia, zachovávajúc aj prístupové námestie od centra. Veď dobre vie, že tým získa iba dôstojnosť, rozhľad a možnosť dýchať. Z čisto odborne emotívneho hľadiska sa mi žiada zvolať: fakt krásne!!!

Veľryba vo faktoch

Architekti: ONL
Adresa: 1093 Budapest, Fővám tér 11-12
Design Team: Kas Oosterhuis, Ilona Lénárd, Gijs Joosen, Owen Slootweg, Bas Wijnbeld, Anna Nagy, Bujdosó Attila, Márku Judit, Romvári Péter, Tom Krzempek, Rafael Seemann, Paulina Gurak, Michael Gorczynski, Lidia Badarnah, Jan Gasparik, Petr Vokal
Klient: Porto Investment
Projekt: 2011
Otvorenie: 2013
Oficiálny web: http://www.balnabudapest.hu/

Webstránka k projektu: http://vaa.onl/projects/b%C3%A1lna-budapest

12204989_10153250784132336_1493365360_n

 

Teraz najčítanejšie