Denník N

BYOD alebo s mobilom na hodine

Hovorí vám niečo BYOD?

Zdroj foto: mashable.com

BYOD je skratka z bring your own device (prines si vlastné zariadenie) a je to politika firiem, ktoré umožňujú zamestnancom používať v práci vlastné zariadenia (mobily, tablety) na pracovné účely. Tento fenomén vznikol okolo roku 2009, ale rozmohol sa až o rok neskôr, keď zaznamenal veľký rozmach operačný systém Android a na trh bol uvedený prvý iPad.

Mobil na hodine môže pre mnohých učiteľov znieť ako horor. Niektoré britské a americké školy začali BYOD zavádzať asi pred dvoma rokmi. Študenti môžu na svojich zariadeniach hľadať informácie, vypracovávať zadania a projekty. Používajú smartfóny a tablety, ktoré sú moderné a ktoré poznajú a škola nemusí utrácať peniaze na vybavenie.

George Spencer Academy v Nottinghamshire medzi prvými zaviedla tento trend. Väčšina študentov si bola schopná priniesť vlastný kvalitný mobil alebo tablet. Tí, čo kvalitné zariadenie nemali, ho dostali od školy. Hoci sa učitelia obávali, že študenti preto zažijú posmešky, k ničomu podobnému nedošlo. Študenti si dokonca medzi sebou mobily a tablety požičiavali. Ak napríklad potrebovali vytvoriť video, požičali si zariadenie s najlepšou kamerou.

Riaditeľ školy Paul Hynes si systém pochvaľuje a tvrdí, že sa tak uchytil, že možno bude čoskoro povinnosťou nosiť si do školy telefón. Študenti sami dávajú pozor na zariadenie, ktoré používajú, lebo je ich vlastné. K takémuto systému nie je treba IT podporu, alebo špeciálne vybavené miestnosti. Je to prístup ktorý študentov zaujme, priblíži im vzdelávanie a zohľadní realitu, v ktorej žijú.

No pre vytriezvenie by sme si mohli spomenúť aj niekoľko zaujímavých štatistík. Britské deti strávia v priemere 6,5 hodín denne pred obrazovkou počítača, smartfónu alebo tabletu. Na opačnej strane sveta v Južnej Kórei zas výskum preukázal, že 25 % 11 a 12-ročných je závislých od mobilov. Ako vieme, Ázia žije technológiami a možno aj preto sa v nej čoraz častejšie spomína takzvaná nomophobia (no mobile phobia, čiže strach byť bez mobilu).

Podľa výskumníkov z univerzity v Essexe 10 až 15-roční, ktorí príliš často používajú technológie, sú menej šťastní a môžu mať sociálne a emocionálne problémy. Naopak tí, čo trávia čas športom, sú zväčša šťastnejší. Výskumníci tiež zistili, že deti, ktoré trávia na sociálnych sieťach menej ako hodinu denne, sú šťastnejšie, než tie, ktoré na sociálnych sieťach strávia viac času (13 % oproti 6 %). Nie je však jasné, či čas na internete vedie k nižšej miere šťastia alebo naopak.

Elektronické zariadenie na hodine môže priniesť výhody a nepochybne zmodernizuje a zatraktívni výučbu. No možno práve škola by mala byť tým miestom, kde si deti nebudú opätovne kaziť zrak pri LCD obrazovkách a odlepia oči od telefónov. Dobrá výučba v škole by skôr mala deti podnecovať ku komunikácií, interakcii a k diskutovaniu. Využívanie mobilu a tabletu na hodine je zaujímavé a prínosné osvieženie, ale nemalo by sa stať centrom vyučovacieho procesu.

Prečítajte si aj: Ako je to s platmi učiteľov?

Pridajte sa ku mne na Facebooku: Brani Gröhling – Vo vzdelaní je budúcnosť krajiny

Teraz najčítanejšie