Denník N

Bývalí zamestnanci Facebooku prezrádzajú, ako táto firma funguje

Prečítajte si MediaBrífing, prehľad toho naj zo sveta digitálnych médií.

Chvíľu to vyzeralo, že test Prieskumníka na Slovensku končí, potom sme ale zistili, že nie. Zdá sa, že Facebook testuje niekoľko vecí naraz, čo u rôznych ľudí spôsobuje rôzne bugy. Chýb je toľko, že užívateľský zážitok z Facebooku je najnižší za veľmi dlhú dobu. Vo svete digitálnych médií sa za posledné dva týždne udiali ale aj ďalšie zaujímavé veci, tu je ich prehľad.

MediaBrífing je týždenný prehľad toho najzaujímavejšieho o digitálnych médiách a žurnalistike. Prihláste sa do newslettra a dostávajte ho každý piatok e-mailom.

Stále viac (bývalých) zamestnancov Facebooku hovorí o tom, ako firma funguje. Sandy Parakilas, bývalý operations manager Facebooku, napríklad pre New York Times napísal, že politici by nemali dovoliť Facebooku, aby sa sám reguloval, pretože to neurobí. Firma totiž dáva prednosť zbieraniu dát o svojich používateľoch pred ich ochranou.

“Keď ste sa zaregistrovali, dali ste im právo využívať vaše informácie po zvyšok vašich životov?” pýta sa bývalý investor do Facebooku Roger McNamee.

Bývalý prezident Facebooku Sean Parker povedal, že služba je navrhnutá tak, aby využívala ľudskú zraniteľnosť. Jej autori to vedia, ale aj tak v tom pokračujú.

Ešte v októbri spoluautor like tlačítka Justin Rosenstein povedal, že Facebook by mohol byť vyšetrovaný aj pre psychologicky manipulatívnu reklamu. Dôvod konať sa podľa neho dá porovnať s konaním vlád v boji proti fosílnym palivám či tabakovým firmám.

Web Axios tieto svedectvá víta a píše, že je iné, keď Facebook kritizujú právnici zvonku, a iné, keď ho hodnotia zamestnanci či investori, ktorí majú informácie o fungovaní firmy, jej možnostiach a prioritách.

Chceme počúvať ľudí, najmä tých, ktorí nás nečítajú, tvrdí šéfredaktorka Guardianu

Katharine Viner je prvou šéfredaktorkou denníka Guardian. V roku 2013 mala veľmi zaujímavú prednášku o tom, ako digitálne médiá zmenia spoločnosť a novinárčinu (výcuc som kedysi spísal na blogu), teraz napísala veľký text o úlohe žurnalistiky v čase krízy. Okrem iného v ňom tvrdí, že:

  • médiá musia lepšie reprezentovať spoločnosti, ktoré chcú zastupovať
  • ak sú novinári vzdialení od životov iných ľudí, unikajú im ich príbehy a ľudia im prestávajú veriť
  • novinári nemôžu len kritizovať súčasný svet, ale musia objavovať nové myšlienky, ktoré pomôžu svet zlepšiť, musia v ľuďoch živiť nádej
  • novinárov musí viesť zvedavosť, nie istota
  • je dobré dávať priestor expertom, ale nestačí to; treba sa pýtať, prečo ľudia nemajú expertov radi
  • v Guardiane chcú hľadať spôsoby, ako počúvať názory ľudí – najmä tých, ktorí ich nečítajú
  • ak médiá médiá pomôžu ľuďom nájsť v sebe silu meniť veci okolo seba, vytvoria silu a lojalitu, akú necítili roky
  • médiá musia byť zábavné, ale zábava musí mať zmysel, smiať sa treba s publikom, nie na ňom.

Mimochodom, Guardian už má 800-tisíc podporovateľov. Pol milióna tvoria predplatitelia a za posledných 12 mesiacov získal 300-tisíc iných podporovateľov. Od čitateľov tak už redakcia má viac peňazí ako z reklamy.

Admini Facebooku netušia, ako vyzerá internetový troll

Facebook sa tvári, že bojuje proti propagande, falošným správam a dokáže rozmetať tisícky trollov, len aby nemohli zasahovať do volieb. Tak sme skúsili, ako to dokáže robiť na Slovensku. Nahlásili sme evidentne falošné účty a čakali sme, čo sa stane. Zo 74 trollov admini zasiahli len proti siedmim – šiestich zmazali, jeden sa musel premenovať, aby používal skutočné meno.

Nasledovali e-maily s hovorcom, 40-minútový call s troma zamestnancami Facebooku. Výsledok: nevieme, kde sa stala chyba, berieme to vážne, budeme to skúmať, nemôžeme povedať, či tie nahlásenia posudzoval niekto, kto vie po slovensky, nemôžeme povedať, koľko slovenských adminov máme, nemôžeme povedať, koľko ich v budúcom roku prijmeme, ale celosvetový počet adminov do roka zdvojnásobíme, fakt. Samozrejme, procesy vylepšíme, aby sa to neopakovalo. Ale áno, ak to skúsite o týždeň alebo o mesiac, tak je možné, že výsledky budú rovnako zlé. Ale však máte na nás kontakt, tak keby bol problém, ohláste sa.

Keď sme Facebooku poskytli zoznam všetkých 74 nahlásených falošných účtov, o chvíľu bola väčšina z nich zrušená. Niektoré však nie a logiku v tom hľadať nemožno. Účty Nie KtoJasomtu Tusomja sú podľa Facebooku stále v poriadku, no profil Nedal Som Meno bol zrušený.

+ Ingrid Romancová v Česku vytvorila aplikáciu, ktorá na Facebooku odhaľuje falošné účty. Mená a priezviská porovnáva so zoznamom mien občanov zverejňovaným ministerstvom vnútra.

+ Falošné účty chválili Roberta Kaliňáka, kritizovali Kisku či Matoviča, pred voľbami pomáhali aj ČSSD. Krátko nato, ako sme o nich napísali, boli všetky zmazané.

+ Facebook ľuďom povie, či lajkovali facebookovú stránku alebo sledovali instagramový účet, ktoré zriadili ruskí trollovia. Nepovie ale, aké príspevky od nich videli.

Video: Čo spôsobil Prieskumník na Slovensku

Ďalšie dôležité správy

PENTA A MARKÍZA
Penta a čínska investičná skupina CEFC majú záujem o Markízu a Novu, tvrdia zdroje agentúry Reuters. Penta má o najsledovanejšiu slovenskú televíziu záujem dlhodobo. CEFC už vstúpila do J&T Finance Group, jej predseda predstavenstva je poradcom Miloša Zemana a v USA firma čelí podozreniam z úplatkárstva. “Bude to koncentrácia moci v médiách, ktorá je na Slovensku dosiaľ nevídaná, pretože touto transakciou by sa nepriamo spojili všetky veľké médiá v krajine,” hovorí o medializovaných informáciách Adam Valček zo SME.

CZECH PRESS PHOTO
Hlavnú cenu v súťaži novinárskej fotografie Czech Press Photo vyhrala fotka Martina Bandžáka. Fotka z oslavy Hizballáhu musela vzniknúť mobilom. Fotiť v takej situácii profesionálnym fotoaparátom by totiž bolo riskantné

DIGITÁLNA BUBLINA
Čím je médium viac závislé na online reklame, tým je zraniteľnejšie. Google a Facebook skonzumujú väčšinu peňazí na reklamu, ostatným tak ostávajú len odrobinky. Nečudo, že weby Buzzfeed a Vice zrejme dosiahne tento rok výrazne nižšie príjmy, ako plánoval. A portál Mashable, ktorý ešte vlani odhadoval svoju cenu na 250 miliónov dolárov, sa predáva za 50. ŠPekuluje sa, že digitálna bublina môže prasknúť. Brian Stelter zo CNN píše, čo sa deje na americkom trhu médií, keď sú zrazu viaceré na predaj.

NEW YORK TIMES
Kedysi mal New York Times 75 až 80 percent príjmov z printovej reklamy, dnes je to už len 17 percent. CEO Mark Thompson v rozhovore hovorí aj o tom, že si vie predstaviť, že raz budú jeho noviny vychádzať len v nedeľu.

AGENTI
Zaradiť ruskú televíziu na americký zoznam zahraničných agentov je ohrozením slobody tlače a zbytočne eskaluje napätie s Moskvou, píše The Nation. Článok upozorňuje, že americký mainstream už označuje za ruské dezinformácie pomaly všetky správy a komentáre, ktoré sa líšia od americkej optiky, a to začína byť znepokojujúce.

EÚ A FAKE NEWS
EÚ chce na jar 2018 predstaviť novú stratégiu na boj proti falošným správam. Aktuálne tvorí skupinu expertov – akademikov, novinárov a mimovládnych organizácií – prihlásiť sa dá do 11. decembra. Rastú ale aj obavy, že EÚ vlastne nevie urobiť veľa proti falošným správam.

VANITY FAIR
Novou šéfredaktorkou magazínu Vanity Fair sa stala Radhika Jones – novinárka s titulmi z Harvardu a Columbie, so skúsenosťami z New York Times, magazínov Time a Paris Review. Táto voľba nebola prekvapením, skôr ľudí zaskočili reakcie módnych redaktorov Vanity Fairu, ktorí sa pozastavovali nad nie dokonalým štýlom obliekania svojej novej šéfky. Radhika Jones bude mať podľa FT za úlohu zosekať výdavky redakcie takmer o tretinu.

DEZINFORMÁCIE
Najmenej v 18 krajinách boli sociálne médiá využité na ovplyvňovanie volieb. Vlády v 30 krajinách vyrábajú správy vo svoj prospech. Šírenie dezinformácií prispelo k poklesu internetovej slobody už siedmy rok po sebe a má za následok aj útoky na ľudskoprávnych aktivistov a novinárov. Vyplýva to z novej správy Freedom House.

YOUTUBE A DETI
Množstvo nevhodných a škodlivých videí sa dostalo cez filter do detského YouTube (kids.youtube.com). Viaceré videá pochádzali z východnej Európy. V reakcii YouTube zmazal 50 kanálov a tisícky videí.

KNIHY
Marián Leško má novú knihu. Prostredníctvom rozhovoru s novinárom Tomášom Gálisom v nej sumarizuje posledných 25 rokov slovenských dejín. V Denníku N sme vydali knihu o klamstvách na Facebooku (dostupná je aj ako ekniha). Novinárka Tina Brown napísala knihu The Vanity Fair Diaries, v ktorej opisuje osem rokov svojho šéfovania časopisu Vanity Fair. Niečo o knihe povedala v rozhovore pre Time.

Titulka týždňa

Hlavnou témou ostatného Newsweeku bola televízia Fox News v čase Donalda Trumpa. “Fox News je často obviňovaná za šírenie hnevu, ale divákom ponúka niečo oveľa cennejšie: sebaistotu,” píše Alexander Nazaryan. Televízia svojich divákov uisťuje, že so svojimi názormi, ktoré môžu niektorí považovať za extrémne, sú vlastne súčasťou mlčiacej väčšiny.

Prihláste sa do newslettra a dostávajte každý piatok e-mailový prehľad toho najzaujímavejšieho o digitálnych médiách a žurnalistike.

Teraz najčítanejšie

Filip Struhárik

Redaktor a editor Denníka N. Pripravuje MediaBrífing - týždenný newsletter o médiách a internete. Pochádza z Martina, vyštudoval žurnalistiku, v rokoch 2009 - 2014 pracoval ako editor online spravodajstva a projektový manažér na SME.sk. V roku 2019 dostal na Novinárskej cene čestné uznanie „za prínos k rozvoju digitálnych médií a online žurnalistiky“ a za to, že sa stal „watchdogom sociálnych médií“. V roku 2020 získal Cenu otvorenej spoločnosti venovanú pamiatke Karola Ježíka. Jeho novinársku prácu ocenil dvakrát aj Literárny fond. Je členom hodnotiacej komisie projektu Konšpirátori.sk a spolupracuje s medzinárodnou organizáciou Reportéri bez hraníc. Napísal knihu Co je nového v médiích.