Denník N

Čerstvý otec a slovensko.sk

Nedávno sa mi narodilo tretie dieťa. Ako vždy ma čakalo množstvo byrokratických úkonov. Návšteva matriky, úradu sociálnych vecí a rodiny, zdravotnej a sociálnej poisťovne. Ja som si však povedal, že pri treťom dieťati to spravím inak. Namiesto chodenia po úradoch  som to skúsil cez všemožne propagované slovensko.sk.

Po štyroch dňoch od narodenia som si vyzdvihol rodný list na matrike. Pani za prepážkou mi začala vysvetľovať, čo a kde treba vybaviť a k akému okienku mám ísť. Ja som ju však prerušil so slovami, ďakujem ja si veci vybavím cez slovensko.sk. Ona sa na mňa trocha prekvapene pozrela. Po príchode domov som si zobral manželkin občiansky a hneď som zadal do prehliadača adresu slovensko.sk. Po chvíľke hľadania podľa rôznych kľúčových slov a prehľadávaní výsledkov som našiel odkaz na Elektronické služby súvisiace s narodením.

Jediná služba, ktorú som z ponúkaných využil bolo „Podanie žiadosti o prídavok na dieťa“. Vyskočil na mňa formulár s pred-vyplnenými informáciami o mojej manželke. Na moje prekvapenie formulár nemal vyplnené údaje o novonarodenom dieťati. Prepojenie na matriku stále chýba. Po vyplnení údajov o mojom novom potomkovi ma nechcelo pustiť ďalej. Systém vypísal, že dieťa má viac ako 25 rokov a tak nemôžem poberať prídavky. Po chvíľkovom bádaní som poopravil dátum narodenia, ktorý systém chybne vygeneroval z rodného čísla. Bol tam rok 1915 namiesto 2015. V poslednom kroku si formulár vypýtal kópiu rodného listu. Tak som ho teda naskenoval a pripojil ako prílohu. Po uložení sa formulár presunul do časti rozpracované správy v elektronickej schránke. Predtým ako môžete formulár poslať, je nutné ho podpísať zaručeným elektronickým podpisom. Keďže som ešte nikdy nič elektronicky nepodpisoval, systém ma upozornil, že si musím nainštalovať potrebný softvér. Po kliknutí na odkaz som nainštaloval, všetko čo bolo v stiahnutom archíve. Po inštalácii softvéru som si otvoril rozpracovaný formulár a klikol som na odkaz
“podpísať ZEP”. Následne som zadal ZEP PIN, ktorý som si zvolil pri preberaní občianskeho preukazu. Formulár bol úspešne podpísaný a odoslaný o čom mi došlo do schránky potvrdenie.

Ďalším krokom , ktorý je nutné spraviť pre novorodeniatko je výber poisťovne. V tomto mi však slovensko.sk nejako nevedelo na prvý pohľad pomôcť. Nenašiel som žiadnu službu na to určenú. A tak som išiel priamo na web Všeobecnej zdravotnej poisťovne. Využívam jej elektronické služby (je to však niečo iné ako slovensko.sk). Tam som možnosť na registráciu nového poistenca nenašiel. Na stránke poisťovne som však našiel vyplnitelný PDF formulár. Ten však bolo nutné poslať poštou. To som však nechcel a tak som pátral ďalej. Dopracoval som sa k webovému formuláru prihlášky. Po vyplnení a odoslaní mi bolo napísané, že mi formulár príde na poštu, kde ho budem musieť podpísať a potom poslať nazad. Toto riešenie je z časti elektronické, ale nie je to to pravé orechové. Neostávalo mi nič iné ako pátrať ďalej. Obrátil som sa s otázkou na Facebook fanpage slovensko.sk, kde mi poradili, že existuje niečo také ako všeobecná agenda. Cez túto službu som poslal vyplnenú pdf prihlášku + kópiu rodného listu a podpísal som to zaručeným elektronickým podpisom.  Služby všeobecnej agendy som využil aj pri informovaní sociálnej poisťovne, za účelom pokračovania poberania materskej dávky a dôchodkového poistenia mojej manželky.

Aký je teda záver? Jednoznačne sa dajú vybavovačky ohľadom narodenia dieťaťa vybaviť z pohodlia domova. Bohužiaľ o jednoduchosti a intuitívnosti sa hovoriť nedá. Nebudem tu vypisovať neduhy celého toho kolosu, v tomto kompletne súhlasím s iniciatívou slovensko.digital. Za seba budem len tlmočiť slová mojej manželky na margo môjho poobedia presedeného za PC “Vidíš, hovorila som Ti, že si to mal ísť vybaviť osobne, ja by som na to nervy nemala a asi by som to ani cez počítač spraviť nevedela”. Každopádne som rád, že sa veci online vybaviť dajú, takže smelo do toho.

Teraz najčítanejšie