Denník N

Cesta do krajiny Avantasia – časť druhá – Fantóm opery sa už neskrýva

Na moje prvé stretnutie s projektom Avantasia si pamätám presne. Zamieril som do CD shopu niekde na Trojičnom námestí v Trnave, kde som mal už vyhliadnuté nejaké iné CD. Zaujal ma pekný artwork na obálke a názov.

Vtedy som si ho ešte nekúpil, ale onedlho nato sa už ku mne cez môjho kamoša dostali oba „diely“ Metal Opera.

A tak sa začala moja cesta do Avantasie…

Zdroj: kisketized.com

I aj IIka sa rýchlo dostali medzi moje obľúbené nahrávky.

Už po krátkej predohre sa na Vás vyvalí Reach out for the light s Kiskem a od tej chvíle dostanete len málo momentov na popadnutie dychu a oddýchnutie krku od neustáleho headbangovania.

Superskupiny či rôzne interkapelové projekty nie sú nič nové. Ale spôsob, akým sa Sammettovi podarilo dať dokopy tím a dirigovať ho spôsobom, aby aj na nahrávke pôsobil súdržne, bol a stále je ojedinelý. V rámci takýchto záležitostí sa občas stane, že každý si hudie svoje a výsledok nepôsobí ako tímová práca.

Nie však na Metal Opera, ani na ďalších. Podarilo sa mu dať dokopy niečo ako tím Barcelony, ale v metale, a pod jeho taktovkou sa vydali dobýjať svet hudby a ľudské mysle a srdcia.

Poďme si v stručnosti predstaviť CDčka, ktoré vyšli pod hlavičkou Avantasia.

Metal Opera I a II predstavuje dodnes jedno z najlepších CD, aké kedy európsky či svetový (symfonický) power metal vyprodukoval. Ak by ste niekomu chceli ukázať, ako taký štýl znie, pustite mu niečo z tejto dvojice albumov.

Predstavuje sa na ňom výkvet vtedajšej power metalovej scény, vrátane Kiskeho, Matosa, Tolkkiho a ďalších. Každý z nich tu predvádza vrcholný výkon, Tolkki sa dokonca v skladbe Seven Angels postaral o moje obľúbené gitarové sólo od neho, a to má na svedomí mnohé klenoty ešte v kapele Stratovarius.

Hity ako Reach Out for the Light, Sign of the Cross alebo Seven Angels sú dnes klenoty, ktoré preveril čas. Konkrétne Sign of the Cross zvykol Sammett zaraďovať do setlistu svojej domovskej kapely Edguy, keď ešte nebola Avantasia aj koncertným telesom.

Nasledovala dlhšia odmlka. Tlak fanúšikov a ak je pravda, že Sammett je tak trochu workoholik/muzikoholik, tak zrejme aj jeho vnútorné autorské nutkanie, ho však vrátili späť na scénu.

Najprv fanúšikov dráždil dvoma EPčkami Lost in space, kde sa objavili perly ako Promised Land (vo verzii s Kiskem) a koncertná stálica Story Ain’t Over.

No a konečne v roku 2011 vytasil album The Scarecrow, ktorý znel na míle inak ako klasická Metal Opera.

Čiastočne si síce zachoval power metalový drive, ale podstatnú časť tvorili prvky moderného rocku/metalu, ale aj starších rock/hard rockových vecičiek ako Alice Cooper, Def Leppard či Bon Jovi.

Krátko po vydaní preleteli metalovými servermi správy, že Avantasia už nebude len štúdiovka, ale presunie sa aj na koncertné pódiá. Nasledovalo tak trochu pokusné tour, ktorého súčasťou bolo aj vystúpenie na Masters of Rock a spolu s tým z Wackenu sa dostalo na živé DVD Flying Opera. Ako priamy účastník MOR bolo mojou povinnosťou si ho zakúpiť. Hlavne je skvelé, to preto.

Symfonika slávila veľký návrat na ďalších dvoch dieloch Wicked Trilogy, teda albumoch Wicked Symphony a Angel of Babylon. Opäť tu hviezdia Kiske a Lande, mihne sa tu aj Matos a predvedie sa Russell Allen (môj top spevák).

Oba albumy doslova „odpaľujú“ úvodné epické skladby Wicked Symphony a Stargazers. Skvelých skladieb tu nájdete mnoho, z tých najlepších spomeniem Runaway Train s geniálnym finišom, States of Matter ako duet Sammetta s Allenom, Promised Land vo verzii s Landem a finále celej trilógie Journey to Arcadia.

Po menšej prestávke na seba Avantasia opäť upozornila, tentoraz albumom Mystery of time a započala tak tretiu éru (Metal Opera I a II je prvá, Wicked Trilogy druhá) svojej existencie. Sammett tu zúročil všetky dovtedajšie skúsenosti a vytvoril nahrávku, z ktorej sa dá použiť naživo prakticky čokoľvek.

Ešte viac ako na Wicked Trilogy tu stavil na staré, nie však skostnatelé (hard) rock/metalové hviezdy z kapiel, na ktoré si už väčšina zo súčasnej generácie fanúšikov nemá šancu pamätať. Ich výkony ale svedčia o tom, že aj mladší metláci by mali aspoň vyskúšať tvorbu ich domovských kapiel.

No a tento rok na nás Tobias zhodil rovno atomovku. Avantasia patrí medzi moje top kapely v metale, a vždy od nich očakávam niečo skvelé, ale tak brutálny album som naozaj nečakal. Moje dojmy som zhrnul v prvej časti tejto série :)

Odporúčam Vám prejsť si celú tvorbu Avantasie. Potom pochopíte, prečo je lístok na ich údajne až trojhodinovú show jedna z najlepších vecí, za aké môžete v marci (alebo už aj teraz) utratiť svoje ťažko zarobené peniaze. Verte mi, odnesiete si umelecký zážitok do konca života.

Bol som na ich prvom turné, keď mali ešte len tri albumy. Metal Operu som mal napočúvanú skrz naskrz, ale hrali hlavne zo Scarecrow. Vďaka živému prevedeniu som následne dokázal oceniť aj samotný album.

Druhý krát som ich videl, keď bolo Mystery of Time vonku. Koncert bol brutálny, ale napriek tomu som z neho odchádzal sklamaný. Prečo? Lebo mal trvať ešte hodinu alebo aj dve :) !!!

28.marca sa mi splnia hneď dve želania – konečne tak dlhý koncert, aby mi nepripadal krátky a znovu uvidím a vypočujem si Michaela Kiskeho, ktorý ma svojím vystúpením s Unisonicom presvedčil aj naživo, že je metalový spevácky (polo)boh.

Tu je malá ukážka toho, že naozaj neklamem:

Takže ešte raz, pre tých, čo im treba všetko opakovať. Vypočujte si všetky albumy, na Ghostlights je možné, že budete dávať tlačidlo PLAY po skončení albumu aj niekoľkokrát, a potom šup kúpiť si lístok a prísť na koncert.

Nie, tieto vzletné slová a ódy mi nepodstrčil predajca lístkov. Keď si vypočujete, pochopíte, že ma nemusel nikto nútiť.

Vidíme sa 28.marca v krajine Avantasia a dúfam, že tam uvidím čo najviac „snílkov“!

Práve tým sa akoby Sammett na konci každého svojho príbehu prihovára a vraví im, že ich sny sú dôležite a dokážu zmeniť svet.

 

 

Teraz najčítanejšie