Denník N

Chaos v poplatkoch v zdravotníctve trvá

Prezident Kiska podáva návrh ústavnému súdu na preskúmanie novely zákona o poplatkoch v zdravotníctve. Ide presne o tú novelu, na ktorej si parlamentná väčšina vyskúšala, ako funguje podanie pozmeňovacieho návrhu na poslednú chvíľu, ktorého prijatím bez diskusie boli zrušené prednostné vyšetrenia. Možno keby tento návrh nebol podaný a uvedený do praxe, pacienti ani lekári by si po prijatí zákona nevšimli takmer nič, okrem toho, že im ukladal povinnosť zaslať cenník na príslušný odbor zdravotníctva kraja, v ktorom zdravotnícke zariadenie pôsobí.

Uvedená novela zákona stavia samosprávne kraje len do úlohy štatistu, ktorý má cenníky lekárov len evidovať. Nikde nie je uvedené, ako má kraj postupovať, ak sa mu položka v cenníku alebo jej cena zdá neštandardná. To je jeden z dôvodov na kreativitu, ktorí mnohé zdravotnícke zariadenia v praxi aj využili.

Druhým chybným krokom legislatívneho procesu bolo, že vyberanie poplatkov za prednostné vyšetrenie nezakázal realizovať prostredníctvom tretej osoby, čo okamžite využili finančné skupiny, vlastniace veľké zdravotnícke zariadenia a založili si nové subjekty na tento účel, ktoré vraj s poskytovateľom zdravotnej starostlivosti, pre ktorého poplatky za prednostné vyšetrenie vyberajú, nemajú nič spoločné. Tento krok sa logicky dal po prijatí novely zákona očakávať, pretože najväčšie zisky z prednostných vyšetrení a neštandardných poplatkov mali a majú finančné skupiny, vlastniace súkromné zdravotnícke zariadenia.

Ak si pán Blanár myslel, že týmto svojim pozmeňovacím návrhom, ktorý neprešiel riadnym pripomienkovým konaním, urobí dobre pacientom, hlboko sa mýlil. Nakoľko slovenské zdravotníctvo nefunguje štandardným európskym spôsobom a príčinou dlhých radov v čakárňach nie je zlý časový manažment pacienta a neschopný lekár, ktorý si ho nevie organizovať, ale nízke limity poisťovní pre ambulancie, ktoré nedovoľujú vyšetriť denne štandardný počet pacientov, ale tieto počty musia lekári vysoko prekračovať a robiť týždeň alebo aj viac z mesiaca zadarmo. O tom však zákonodarné orgány zaryto mlčia.

Aké je civilizované riešenie tohto stavu? Pozastavenie účinnosti resp. úplné zrušenie uvedenej zle pripravenej novely zákona. Zároveň by sa mala prijať ďalšia zákonná norma, ktorá by zakazovala podávať pozmeňovacie návrhy zákonov tesne pred ich schválením.

Nakoľko sa blížia voľby a na MZ i v parlamente už budú dovtedy len svietiť (našťastie kúriť nemusia), o legislatívnej úprave, ktorá by striktne vymedzila štandard a nadštandard v slovenskom zdravotníctve a ktorá by problém s neštandardnými poplatkami raz a navždy vyriešila, môžeme zas len snívať.

Teraz najčítanejšie