Denník N

Chceli zdiskreditovať novinárov, no nevyšlo im to. Teraz sú na smiech

Reprofoto zdroj: Washington Post
Reprofoto zdroj: Washington Post

Aktivisti chceli oklamať novinárov, aby dokázali, že šíria falošné správy. Prečítajte si MediaBrífing, prehľad toho naj zo sveta médií.

Predstavila sa ako Lidsay Jamesová a povedala, že má zásadné informácie o kandidátovi na senátora Royovi Mooreovi. Novinárom rozpovedala príbeh o tom, ako s ním kedysi dávno mala sexuálny vzťah, ktorý skončil potratom. Mala vtedy vraj len 15 rokov.

Rozhovory s reportérmi denníka Washington Post si podľa všetkého nahrávala a chcela od nich dostať názor na jej príbeh a tiež prísľub, že urobia všetko preto, aby sa Moore nestal senátorom.

MediaBrífing je týždenný prehľad toho najzaujímavejšieho o digitálnych médiách a žurnalistike. Prihláste sa do newslettra a dostávajte ho každý piatok e-mailom.

Novinári príbeh nezverejnili. Zistili totiž, že na ňom niektoré veci nesedia a začali o nej zisťovať viac informácií. Zistili, že navštívila pobočku organizácie Project Veritas, ktorá útočí na médiá a niektoré organizácie. Veritas sa snaží získavať materiály na ich diskreditáciu – a aktuálny príbeh ukazuje, ako ďaleko dokážu zájsť len preto, aby zničili reputáciu médií a spochybnili pravdivosť príbehov o sexuálnom obťažovaní a násilí. Lidsay sa nestretla s novinármi raz, ale na lži pracovala celé mesiace, počas ktorých živila aj svoje falošné účty na sociálnych sieťach.

Washington Post sa po tomto zistení rozhodol zverejniť aj to, čo Lidsay (skutočným menom Jaime Philipsová) povedala “mimo záznam”. Urobili tak výnimku a šéfredaktor denníka Martin Baron to vysvetlil aj tým, že nemôžu ctiť dohodu o tom, čo je “off record”, s ľuďmi, ktorí túto dohodu urobili so zlým úmyslom a s cieľom oklamať a zdiskreditovať novinárov.

Projectu Veritas šéfuje konzervatívny aktivista James O’Keefe a na novinárov vyťahuje špinu dlhodobo. Tento útok mu (podobne ako mnohé iné) nevyšiel. O’Keefe preto na redakciu Washington Postu intenzívne útočí a tvrdí, že v nej má infiltrovaných svojich ľudí.

Téma patrí už niekoľko dní v USA medzi najčítanejšie a vyvolala mnohé reakcie. Zo všetkých vyberám:

  • Konzervatívec chcel dokázať, že Washington Post robí fake news, dokázal presný opak (Jonathan Chait, New York Magazine)
  • Washington Post urobil správne, že zverejnil aj to, čo odznelo mimo záznam. Novinári by to mali robiť častejšie, najmä pri mocných ľuďoch, ktorí šíria lži a skrývajú sa za anonymitu (Glenn Greenwald, The Intercept)
  • Z minulosti poznáme viaceré prípady, kedy novinári museli klamať, inak by sa k niektorým informáciám nedostali. Avšak vo všeobecnosti je lož ten najlenivejší spôsob, ako získať informácie. Nikdy nemôžete veriť organizácii, ktorej prvá voľba je lož. (Jack Shafer, Politico)
  • Takto robia svoju prácu dobrí novinári, ktorí nešíria hoaxy. Je to dôležitá lekcia (Jane Kirtley, profesorka mediálnej etiky)
  • Potrebujeme viac novinárskej transparentnosti. Žurnalisti síce vtipkujú, že ľudia by radšej nemali vedieť, ako vznikajú párky, dnes ale potrebujeme tento proces ľuďom vysvetliť čo najzrorumiteľnejšie. Závisí od toho naša dôveryhodnosť. (Margaret Sullivan, Washington Post)
  • Politický aktivista bol prichytený pri tom, ako si vymýšľal sexuálny útok v snahe podkopať samotné obete takýchto útokov. Okrem toho, že ste sám sexuálnym predátorom, nie som si istý, či možno viac eticky zlyhať – ale noc je ešte mladá (Jake Tapper, CNN)

Tento prípad ukazuje, akí dôležití sú profesionálni novinári a kvalitné médiá.

MediaBrífing – ďalšie udalosti týždňa

VEĽKÉ PLÁNY AKTUALÍT
Aktuality.sk chcú byť najsilnejším spravodajským webom na slovenskom trhu (momentálne sú dvojka). Ich rozpočet sa má zvýšiť o 30 percent, redakcia chce získať ďalších novinárov a chce sa posilniť aj v regiónoch. A hoci šéfredaktor Peter Bárdy hovorí, že “spoplatnenie obsahu je tak komplikovaná téma, že neviem povedať jednoznačný názor”, generálny riaditeľ vydavateľstva Ringier Axel Springer Mark Dekan povedal: “V horizonte dvoch až troch rokov sme presvedčení, že obsah na Aktualitách spoplatníme.”

SME A VAJDA
“Nebudeme predávať náš podiel,” povedal Martin Vajda, spolumajiteľ vydavateľstva Petit Press, ktorý vydáva aj denník SME. Nevylúčil, že za určitých podmienok by jeho spoločnosť mohla kúpiť aj ďalšie akcie vydavateľstva. Podmienky by ale museli byť výrazne iné, ako keď nedávno kúpili päť percent akcií.

PENTA
Nancy Závodská končí na pozícii šéfredaktorky týždenníka Plus 7 dní. Nahradiť ju má – trochu prekvapujúco – Ivan Čeredejev, ktorý počas prvej Dzurindovej vlády šéfoval TASR. Vláda ho v roku 2002 odvolala. Dôvodom boli jeho vulgárne výroky a nákup služobného auta BMW za 1,4 milióna korún v čase, keď štátna agentúra žiadala o vyššie dotácie. V News and Media Holdingu, teda vo vydavateľstve Penty, by malo dôjsť aj k ďalšej zmene, a to priamo na pozícii riaditeľa. Peter Mertus po troch rokoch podľa omediach.com končí.

ŤAŽKÝ ROK PRE MÉDIÁ
Pokračuje debata o tom, že viacerým médiám sa nedarí tak, ako sa plánovalo. Derek Thompson pre Atlantic píše o tom, že rok 2017 bol pre médiá mizerný. Vydavatelia súrne potrebujú nájsť nové zdroje peňazí – mimo reklamy.

BREAKING NEWS
Facebook umožní niektorým médiám pridať k ich článkom označenie, že sú to “breaking news”. Ide len o test a v súčasnosti by tento tag nemal mať nejaký vplyv na šírenie článku, akurát bude pre ľudí správa viditeľnejšia. Médiá budú môcť ako “breaking” označiť len jednu správu za 24 hodín.

TIME A KOCH
Americká mediálna spoločnosť Meredith kúpi firmu Time Inc. vydávajúcu časopisy People, Sports Illustrated či Fortune za 1,84 miliardy dolárov. Firmu Meredith pri kúpe finančne podporili miliardári Charles a David Kochovci – a ľudia sa začali logicky pýtať, prečo jedni z najbohatších ľudí v krajine v vstupujú do printového biznisu. Myslia si v roku 2017, že na ňom zarobia?

SEXUÁLNE OBŤAŽOVANIE
Na zoznam ľudí, ktorí museli pre sexuálne obťažovanie opustiť redakcie, tento týždeň pribudlo niekoľko ďalších veľkých mien. Jim Rutenberg z New York Times píše, že tieto rozhodnutia možno prichádzajú neskoro, ale aj tak médiá vedú v zúčtovaní s takýmito mužmi. Je to podľa neho prirodzené, lebo médiá si nemôžu dovoliť stratiť dôveru. Publicista Max Boot dodáva, že krajina je na tom zle, ak na televíznych moderátorov sú kladené väčšie nároky ako na prezidenta či kandidáta do Senátu.

BUZZFEED PREPÚŠŤA
Buzzfeed prepustí zhruba 100 ľudí (zhruba 6 percent zamestnancov) po tom, čo firma zrejme dosiahne výrazne nižšie príjmy ako plánovala. Odhaduje sa, že by mohli byť o 15 až 20 percent nižšie oproti plánu.

WIRED A PAYWALL
Wired má v januári predstaviť svoj metered paywall. Cenu zatiaľ neupresnili, ale šéfredaktor predpokladá, že bude nižšia ako za Spotify Premium, teda 9,99 dolára. Zatiaľ nie je ani známe, koľko článkov bude možné prečítať mesačne zadarmo.

RUSI A BREXIT
Facebook oznámil britským úradom, že im v druhom decembrovom týždni poskytne informácie o prípadných ruských zásahoch do referenda o brexite.

NÁCEK A NEW YORK TIMES
Denník New York Times bol kritizovaný za profil 29-ročného nácka z Ohia. “Problém tohto článku nebol v tom, že bol o nacistovi, ale v tom, že nepriniesol nič k lepšiemu pochopeniu moderného nacizmu,” napísal napríklad novinár Ezra Klein. To, že zlo býva často úplne banálne, nie je podľa neho ničím novým. Redakcia reagovala na kritiku čitateľov, svoje stanovisko napísal aj autor textu. Šéfredaktor Dean Baquet na konferencii Ignition povedal (video), že v článku mohlo byť lepšie vysvetlené, aký je jeho zmysel – že má ukázať, že náckovia nevyzerajú často tak, ako si myslíme. Povedal, že reakcie boli až prehnané.

REUTERS A AI
Agentúra Reuters využíva umelú inteligenciu na prehľadávanie Twitteru, hľadá tam informácie o možných udalostiach. Ich systém Reuters Tracer prehľadáva 12 miliónov tweetov denne, hľadá v nich informácie o dianí vo svete, určuje, kedy sa čo stalo, a snaží sa to kategorizovať a prioritizovať. Vie vytvoriť aj nadpis a súhrn známych informácií o objavenej udalosti.

KNIHA
Držiteľka Pulitzerovej ceny a bývalá reportérky New York Times napísala knihu Just a Journalist, v ktorej sa venuje aj tomu, ako sa v amerických médiách mení koncept neutrality a objektivity. Rozhovor s ňou robila Columbia Journalism Review.

Titulky týždňa plné pohody

Filip Rožánek si všimol, akým témam sa venuje časopis s príznačným názvom Moje chvilka Pohody.

Prihláste sa do newslettra a dostávajte každý piatok e-mailový prehľad toho najzaujímavejšieho o digitálnych médiách a žurnalistike.

Teraz najčítanejšie

Filip Struhárik

Redaktor a editor Denníka N. Pripravuje MediaBrífing - týždenný newsletter o médiách a internete. Pochádza z Martina, vyštudoval žurnalistiku, v rokoch 2009 - 2014 pracoval ako editor online spravodajstva a projektový manažér na SME.sk. V roku 2019 dostal na Novinárskej cene čestné uznanie „za prínos k rozvoju digitálnych médií a online žurnalistiky“ a za to, že sa stal „watchdogom sociálnych médií“. V roku 2020 získal Cenu otvorenej spoločnosti venovanú pamiatke Karola Ježíka. Jeho novinársku prácu ocenil dvakrát aj Literárny fond. Je členom hodnotiacej komisie projektu Konšpirátori.sk a spolupracuje s medzinárodnou organizáciou Reportéri bez hraníc. Napísal knihu Co je nového v médiích.