Denník N

Chceme o vás vedieť všetko, aj keď nevieme načo

Ministerstvo školstva o prebiehajúcom zbere údajov: Až po ukončení prvého zberu a jeho spracovaní bude jasnejšie, ktoré údaje sú skutočne nevyhnutné.

Zdroj fotografie: Ministerstvo školstva, vedy, výskumu a športu SR

Minulý týždeň som sa zúčastnila mimoriadnej schôdze parlamentného školského výboru, ktorú iniciovali poslanci Miroslav Beblavý a Martin Poliačik v súvislosti s problémami okolo zberu dát o deťoch a rodičoch v školách. Opoziční poslanci požiadali ministra školstva Juraja Draxlera o vysvetlenie, prečo rezort školstva zaťažuje školy novou byrokraciou, načo zbiera osobné údaje od rodičov, keď ich môže získať z iných štátnych registrov a prečo s verejnosťou nekomunikuje o tom, ako chce tieto údaje využiť.

Na zber citlivých informácií reagovali kriticky nielen rodičia, učitelia a opozícia, ale aj Úrad na ochranu osobných údajov, ktorý vo svojom predbežnom stanovisku upozornil ministerstvo školstva na to, že od škôl pýta zbytočne veľa informácií: „Školy zberom osobných údajov formou dotazníkov v intenciách školského zákona plnia svoju zákonnú povinnosť, ktorá im z tohto predpisu vyplýva. Avšak na základe informácií, ktorými úrad disponuje, v niektorých častiach ministerstvo prostredníctvom Centrálneho registra spracúva osobné údaje v širšom rozsahu ako je nevyhnutné.“

Minister školstva preto nemal na výbore inú možnosť, ako pripustiť, že niektoré údaje, ako napríklad údaj o dosiahnutom vzdelaní rodičov, zbiera jeho rezort nad rámec nevyhnutnosti. Oznámil, že zvažuje vydanie metodického pokynu, ktorým primerane zúži rozsah zbieraných údajov a že v tomto zmysle navrhne upraviť aj školský zákon. Rodné čísla však majú školy od rodičov zbierať aj naďalej, keďže ministerstvo vraj nemá inú možnosť ako tento údaj zistiť. Toľko k vládnym sľubom o prepojení rôznych štátnych registrov a o zjednodušení života občanov vďaka reforme štátnej správy a projektu ESO.

Na kritiku, týkajúcu sa slabej komunikácie ministerstva so školami a rodičmi, minister Draxler odpovedal, že všetko potrebné je uvedené v zákone, školy dostali metodický pokyn a upozornenie je aj v Pedagogicko-organizačných pokynoch na školský rok 2015/2016. Všetko literatúra, ktorú rodičia čítajú pravidelne večer pred spaním, však? Zrejme preto minister návrh opozície, aby poriadne rodičom vysvetlil, na čo jeho úrad zbierané údaje potrebuje, odmietol. Toľko k jeho odhodlaniu diskutovať s verejnosťou o školstve.

Výbor napokon prijal uznesenie, podľa ktorého má minister do konca novembra podať poslancom Národnej rady SR správu o tom, ako zber údajov dopadol a ako ministerstvo mieni zozbierané údaje využiť. Ministerstvo totiž ešte samo nevie, ako s údajmi naloží. Podľa vyjadrenia hovorkyne ministerstva Moniky Hucákovej „až po ukončení prvého zberu a jeho spracovaní bude jasnejšie, nakoľko sa systém zapĺňa a ktoré údaje sú skutočne pri spracovaní nevyhnutné.“

Na výbore som položila ministrovi Jurajovi Draxlerovi doplňujúcu otázku, či chce rezort školstva tieto údaje využívať v prospech konkrétnych detí a škôl, ktoré navštevujú. Základné osobné údaje totiž majú byť pri žiakoch doplnené ďalšími dátami, ako napr. pravidelnosť školskej dochádzky, prospech, ale aj správy z odborných poradní a rôzne odporúčania špecialistov. Všetko citlivé veci, ktoré bude mať rezort sústredené pod každým menom, resp. rodným číslom. Ani na túto „pomocnú“ otázku však minister neodpovedal.

Význam centrálneho registra naplneného dôležitými údajmi o konkrétnych žiakoch by sa našiel, ak by sa využil v prvom rade v ich prospech. Napríklad na identifikáciu špecifických potrieb konkrétnych detí a na adresné nasmerovanie finančnej a odbornej podpory pre tieto deti do konkrétnych škôl. Preto som sa v druhej otázke ministra opýtala, či bude ministerstvo na základe zberu dát poskytovať  školám financie na zabezpečenie potrebného počtu učiteľov, vychovávateľov, asistentov, špeciálnych a sociálnych pedagógov a ďalších odborníkov, ako aj učebníc a špeciálnych učebných pomôcok. A či sa takéhoto praktického využitia zberu dát dočkajú školy už v tomto školskom roku.

Minister školstva ani na túto otázku neodpovedal. Na pomoc mu prišiel poslanec Ľubomír Petrák, ktorý zber údajov zdôvodnil potrebou lepšie kontrolovať využívanie finančných prostriedkov vynakladaných z verejných zdrojov a predchádzať masovému zneužívaniu vzdelávacích poukazov. Toľko k sľubom ministra Draxlera, že mu ide najmä o deti a že treba investovať do podpory slabších žiakov, aby mali šancu zlepšiť sa.

Či budú mať žiaci, učitelia a rodičia zo zozbieraných dát vôbec nejaký úžitok, sa možno dozvieme koncom novembra. To, s čím príde minister do parlamentu v novembri, bude teda opäť odpoveď „v opravnom termíne.“ Riadna odpoveď na túto otázku totiž mala byť známa hneď na začiatku školského roka, či dokonca ešte skôr.

Teraz najčítanejšie

Zuzana Zimenová

V oblasti vzdelávacej politiky sa pohybujem už niekoľko rokov ako analytička portálu Nové školstvo a autorka viacerých koncepčných návrhov a školských právnych predpisov. Patrím medzi iniciátorov kampane Chceme vedieť viac o budúcnosti vzdelávania na Slovensku. Od novembra 2016 som poslankyňou NR SR. V nadchádzajúcich voľbách sa uchádzam o hlasy voličov s číslom 28 na kandidátke SaS. Viac na www.zimenova.sk