Denník N

Čo dostávame od konzultačiek II: Príručka za 60-tisíc písaná pomocou Ctrl+C, Ctrl+V

Deloitte píše príručky pre viacero ministerstiev. Niekedy sú o tom istom, v tomto prípade sú aj veľmi podobné.

V roku 2015 potrebovali Ministerstvo pôdohospodárstva aj Ministerstvo dopravy príručky, v ktorých by bolo vysvetlené ako počítať náklady a prínosy veľkých investícií – napríklad do cestnej infraštruktúry. Tú rieši Ministerstvo dopravy cez eurofondy v Operačnom programe doprava (OPD), ale aj Ministerstvo pôdohospodárstva cez eurofondy v integrovanom regionálnom operačnom programe (IROP).

Na vypracovanie takýchto príručiek, a na ďalšie poradenské služby, majú obe ministerstvá uzatvorené zmluvy so spoločnosťou Deloitte – Ministerstvo dopravy túto za 4,7 milióna eur (bez DPH), Ministerstvo pôdohospodárstva túto za 5,7 milióna eur (bez DPH).

Ministerstvo dopravy za svoj 99 stranový materiál „Spracovanie príručky pre realizáciu Cost-Benefit analýz v novom programovom období“ zaplatilo 151 200 eur (s DPH), akceptačný protokol zadania má dátum 2. a 3. septembra 2015. Ministerstvo pôdohospodárstva dalo za 64 strán textu „Príručka k analýze nákladov a  výnosov projektov cestnej  infraštruktúry IROP“ 65 088 eur (s DPH), protokol o dodaní plnenia je z 30. septembra 2015.

Veľmi podobné

To, čo pri čítaní oboch materiálov zarazí je, že po obsahovej stránke sú veľmi podobné. To možno nie je veľmi šokujúce, keďže sú o tom istom. No bližší pohľad ukazuje, že nie zanedbateľná časť textu jednej príručky sa “tvorila” spôsobom Ctrl+C, Ctrl+V textu z druhej príručky.

Na porovnanie: tu je materiál pre rezort dopravy a tu pre rezort pôdohospodárstva.

Keď som oba materiály porovnával cez službu odevzdej.cz, našlo mi obsahovú zhodu v 22 %. Inak povedané – pätina textu pre IROP je presnou kópiou textu pre OPD. Nejde pritom iba o totožné zoznamy skratiek či názvy zákonov, alebo rovnaké vzorce a definície (hoci aj to všetko sa vo veľkej miere zhoduje):

Porovnanie strojom pritom nedokáže zachytiť preformulované či skrátené pasáže, celkov zhoda je tak oveľa väčšia:

Predpokladajme, že v príručke pre CBA analýzu budú mať najväčší prínos konkrétne výpočty. Aspoň pri nich sa laikovi zdá, že ide o odlišné materiály: TU nájdete excel s výpočtami pre CBA na cesty a TU excel pre CBA na železnice (obe ministerstvo dopravy); TU je excel pre CBA na IROP (heslo pre súbor je Hruska).  

Viac ako 65-tisíc eur za text, ktorý je z veľkej časti podobný inému a jeden excel, je ale privysoká suma. Podľa slovenského Deloitte je všetko ako má byť. “Spracovaný materiál je originálnym výtvorom poradcu vypracovaným špecificky pre klienta na základe schválenej objednávky. Výstup zohľadňuje nové požiadavky EK v oblasti prípravy projektov a spracovania cost-benefit analýz (CBA) v programovom období 2014-2020, rozsiahle skúsenosti expertov v oblasti spracovania CBA z predchádzajúceho programového obdobia 2007-2013, ako aj špecifiká investičných projektov realizovaných v rámci jednotlivých operačných programov IROP a OPII,” odpovedalo Deloitte na otázku či je štandardné dodávať pre štát metodické texty, ktoré sa takto podobajú.

Prečo to nešlo a už to snáď pôjde

Pri otázke prečo sa takéto materiály nedajú spraviť s využitím vlastných zamestnancov Ministerstvo dopravy odpísalo, že pri príprave je potrebné mať skúsenosti z iných ministerstiev aj krajín EÚ a  “… je potrebné získavať a používať údaje z rôznych databáz inštitúcii, univerzít, štatistických úradov a pre ich získanie je potrebné realizovať sériu rokovaní s rôznymi organizáciami. Preto je potrebné využívať aj externé služby spoločností, ktoré majú s týmto rozsiahle medzinárodné skúsenosti.” Prečo rokovania s inými úradmi nezvládli aj úradníci na ministerstve hovorca v odpovediach neuviedol, ubezpečil ale, že aktualizáciu príručky si už ministerstva zabezpečuje cez interné kapacity v spolupráci s Útvarom hodnoty za peniaze na Ministerstve financií.

Vypracovanie príručky CBA si podľa odpovede ministerstva pôdohospodárstva “vyžaduje špecifické znalosti a skúsenosti” a externé služby boli využité preto, aby sa zabezpečila “dostatočná kvalita metodického materiálu” a tým sa minimalizovali nedostatky pri príprave projektov.

S tým súhlasia aj na doprave. Hoci na rezorte dopravy už zvládnu aktualizáciu CBA príručky aj sami, spolupráca s konzultačnými spoločnosťami je podľa hovorcu “nevyhnutná”. “Expertov z poradenských spoločností plánujeme aj naďalej využívať na vysokošpecializované analýzy, štúdie uskutočniteľnosti, externé hodnotenia, posudky, environmenálne štúdie, špecializované dopravné modely, multikriteriálne analýzy, atď. Ak nebudeme mať naše projekty podložené takýmito analýzami vo vysokej kvalite, hrozí riziko nepreplatenia projektu, prípadne korekcií zo strany Európskej komisie,” odpísali z Ministerstva.

Tešíme sa na ďalšie čítanie.

 

Odpovede Deloitte:

1.   Aká je pridaná hodnota materiálu pre IROP v porovnaní s materiálom pre OPD?

Materiály sa opierajú o rámcový metodický základ stanovený zo strany Európskej komisie pre vypracovanie cost–benefit analýz (CBA) investičných projektov v programovom období 2014-2020. Jednotlivé materiály pre IROP a OPII sú spracované tak, aby zohľadňovali skúsenosti poradcu s prípravou investičných projektov v predchádzajúcom programovom období, pričom reflektujú investičné priority jednotlivých programov, ako aj významné špecifiká a odlišnosti projektov realizovaných v rámci OPII a IROP.

2.   Stojí táto pridaná hodnota za 65-tisic eur s DHP?

Cena vypracovaného metodického materiálu zodpovedá rozsahovej a odbornej náročnosti problematiky a významu dokumentu z pohľadu čerpania prostriedkov z fondov EÚ v rámci IROP. Dokumenty sú tak v prípade IROP, ako aj v prípade OPII, nevyhnutným metodickým východiskom pre prípravu investičných projektov a následne schvaľovanie výšky oprávnených výdavkov projektov v rámci týchto operačných programov. V tých je v programovom období 2014-2020 alokovaných pre Slovensko 3,97 mld. EUR (OPII), resp. 1.75 mld. EUR (IROP). Bez týchto dokumentov by jednotliví žiadatelia/prijímatelia neboli schopní pripraviť projekty (tzv. žiadosti o nenávratné finančné prostriedky), ktorých nevyhnutnou súčasťou je vypracovaná cost-benefit analýza (CBA).

3.   Koľko ľudí pracovalo na príprave daného materiálu pre IROP a koľko hodín im to zabralo?

Na spracovaní materiálu sa podieľal viacčlenný tím expertov zaoberajúcich sa oblasťou komplexnej prípravy a implementácie projektov financovaných z fondov EÚ.

4.   Je štandardné dodávať metodické texty, ktoré sú z veľmi veľkej časti nie originálnym výtvorom (aj keď zoberiem do úvahy „dôležité upozornenie poradcu“ na začiatku materiálu)?

Spracovaný materiál je originálnym výtvorom poradcu vypracovaným špecificky pre klienta na základe schválenej objednávky. Výstup zohľadňuje nové požiadavky EK v oblasti prípravy projektov a spracovania cost-benefit analýz (CBA) v programovom období 2014-2020, rozsiahle skúsenosti expertov v oblasti spracovania CBA z predchádzajúceho programového obdobia 2007-2013, ako aj špecifiká investičných projektov realizovaných v rámci jednotlivých operačných programov IROP a OPII.

5.   Kto zadefinoval štruktúru materiálu pre IROP?

Štruktúru materiálu vypracovali spracovatelia výstupu. Dodaný materiál je výsledkom práce tímu zloženého z odborníkov na európsku a slovenskú legislatívu súvisiacu s implementáciou a čerpaním prostriedkov z európskych fondov. Na jeho príprave sa ďalej podieľali odborníci v oblasti komplexnej prípravy žiadosti o nenávratný finančný príspevok a špecialisti na projekty cestnej infraštruktúry.

6.   Podieľali sa zamestnanci ministerstiev nejakým spôsobom na príprave niektorého z týchto materiálov?

Zamestnanci ministerstiev sa nepodieľali na vypracovaní materiálov. Materiály boli v plnom rozsahu spracované poradcom.

Po predložení spracovaných dokumentov zo strany Deloitte boli zamestnanci ministerstiev (prípadne ďalšie relevantné strany napr. zástupcova JASPERS – ako poradný orgán EK) zodpovední za posúdenie kvality spracovaných dokumentov a vznesenie prípadných pripomienok.

 

 

 

 

Matej Hruška

Čítali ste druhý zo série textov, v ktorých sa venujeme tomu, ako a aké služby dostáva štát od konzultačných spoločností. Prečítajte si aj prvý text o tajomnom monitoringu názorov o eurofondoch za viac ako milión eur.

Ak máte pre mňa tip, stačí poslať mail na [email protected] alebo môžete využiť náš bezpečný formulár.

Teraz najčítanejšie

Zastavme korupciu

Veríme, že Slovensko môže byť krajina, v ktorej čestné konanie nie je rarita, ale spoločenská norma a podvody nie sú prehliadané, ale trestané.