Denník N

Čo nám prekáža na diaľničnom obchvate Bratislavy

Nie sme taká bohatá krajina, aby sme si mohli dovoliť zlé rozhodnutia. Obrátili sme sa na NKÚ a EIB, aby preskúmali výhodnosť štvormiliardového PPP projektu diaľničného obchvatu Bratislavy.

Stručne a jasne: dnes ráno sme pre PPP projekt diaľničného obchvatu Bratislavy odoslali podnet na Najvyšší kontrolný úrad a na Európsku investičnú banku. O dôvodoch, ktoré nás podnietili k tomuto kroku, hovorím na nasledovnom videu.

 

Najvyšší kontrolný úrad (NKÚ) je tá adresa, na ktorej by sa niekto mal začať zaoberať diaľničným obchvatom Bratislavy. Už dnes existuje dostatok podkladov na to, aby sa dalo povedať, či je to hospodárny projekt alebo či súťaž na poradcu s jedinou predloženou ponukou bola v poriadku. NKÚ od nástupu nového predsedu srší aktivitou a dúfame, že v nej bude pokračovať. Projekt bratislavského obchvatu je v mnohých ohľadoch podobný prípad ako systém parkovania v bratislavskej Petržalke, pre ktorý NKÚ začal mimoriadnu kontrolu.

Dôvod, pre ktorý sme sa spolu s INEKO obrátili aj na Európsku investičnú banku (EIB) je zakotvený v jej základných dokumentoch. V nich sa píše, že misiou banky je “podpora vzniku udržateľnej a inkluzívnej ekonomiky bez toho, aby budúce generácie museli robiť kompromisy v snahe zabezpečiť svoje základné potreby.”  PPP projekt diaľničného obchvatu, ktorý môže zvýšiť náš deficit verejných financií až o 3% HDP, vytvára riziko, že nám budú chýbať peniaze tam, kde ich o desať, dvadsať rokov budeme najviac potrebovať. Keď sa EIB rozhodla do projektu obchvatu investovať pol miliardy eur, pravdepodobne nemala vedomie o jeho rizikách a všetkých nedostatkoch, ktoré popísal inštitút INEKO.

Sme znepokojení, že v projekte sa pokračuje ďalej. Vláda práve vyberá koncesionára, s ktorým chce do konca roka podpísať zmluvu. Napriek tomu, že realizovať bratislavský obchvat  formou PPP projektu nás všetkých bude stáť možno až o miliardu viac než pri klasickom obstarávaní. Napriek tomu, že ministerstvo dopravy nevie povedať, aký bude dopad obchvatu na intenzitu dopravy v najvyťaženejších úsekoch a teda či má vlastne zmysel. (Podľa INEKO bude jeho účinok minimálny.) Napriek tomu, že spôsobov ako riešiť zúfalú dopravnú situáciu v Bratislave a v okolí je viacero. Porovnať ich prínos s obchvatom sa však ministerstvu dopravy nežiadalo a všetkým nám dáva na „výber“ – buď drahý obchvat alebo nič.

V Nadácii Zastavme korupciu sa nám zdá takýto prístup nezodpovedný a ignorujúci verejný záujem. A keďže vidíme, že ministerstvo dopravy sa výhradami inštitútu INEKO nezaoberá a ide si ďalej svoje, rozhodli sme sa pre podnet na NKÚ a EIB. Dúfame, že o diaľničnom obchvate Bratislavy sa začne diskutovať oveľa viac ako doteraz, a nielen v Bratislave. Ešte stále totiž nie sme taká bohatá krajina, aby sme si mohli dovoliť zlé rozhodnutia za miliardy eur.

Za spoluprácu pri príprave podnetov a webu ďakujeme Marianovi Jánošovi a chalanom z INEKO.

Znenie oboch podnetov si môžete pozrieť TU a TU.

Pavel Sibyla

Teraz najčítanejšie