Denník N

Čo nového v otázke parkovania v bratislavskej Dúbravke

Zosumarizoval som otázky týkajúce sa parkovania, ktoré padli na dúbravskom FB ešte pred letnými prázdninami a prebral som ich bod po bode s vice starostom Dúbravky Ľubošom Krajčírom (Snažil som sa ich podchytiť všetky, ale diskusia na FB bola pomerne rozsiahla, preto sa ospravedlňujem pre prípad, ak som na niektoré otázky zabudol):

1) Zaujímal by ma spôsob, metodika, akým úrad mapuje voľné miesta vhodné na vybudovanie parkovacích plôch. Koľko doteraz takýchto perspektívnych miest, kde ešte parkovacie miesta nie sú vytvorené, sa od roku 2015 našlo?

Na miestnom úrade je oddelenie územného rozvoja, dopravy a životného prostredia, ktorého odborní pracovníci obhliadkou priamo v teréne vytipujú územia a plochy s potenciálom pre budovanie parkovísk. Kritériá pre výber sú napr. bez zásahu do vzrastlej zelene, čo najmenší záber zelene (aj keď sa jedná o parkovanie na zatrávňovacích dlaždiciach), čiastočné využitie už spevnených plôch, dobrá dostupnosť k bytovým domom a pod.

K druhej časti otázky: Ide o cca 280 zatiaľ len zmapovaných, nezrealizovaných parkovacích miest.

1a) Oslovil už niekto oficiálne v miestnych médiách ľudí aby prichádzali s nápadmi a návrhmi, kde by bolo možné vo vlastnom okolí vybudovať parkoviská?  Ľudia totiž najlepšie poznajú svoje okolie.

Táto možnosť je stále otvorená, doteraz sa vychádzalo len z vlastného poznania a obhliadok  v teréne vykonaných odbornými pracovníkmi oddelenia územného rozvoja, dopravy a životného prostredia.

 1b) Pod bývalou bežeckou dráhou v areáli ZŠ Batkova je roky zaburinený pozemok (bola tam aj bežecká dráha) patriaci Magistrátu, ktorý je, podľa mňa vhodný využiť na parkovanie. Nepripravuje miestny úrad jeho využite na parkovanie? A ak pripravuje, v akom štádiu sú tie prípravy?

O uvedenom miestny úrad vie, problém je však v tom, že nejde o pozemok vo vlastníctve miestnej časti. Na druhej strane , nie všetky pozemky (aj keď v súčasnosti nevyužívané) sú vhodné na budovanie parkovísk (najmä tento pozemok, ktorý je súčasťou areálu školy a môže byť využívaný pre potreby školstva, resp. športu a telovýchovy)

1c) Pán starosta v júni na dúbravskom FB informoval, že na tento rok je v pláne vytvoriť 80 až 100 parkovacích miest s tým, že prvé sa už získali na Červeňákovej, že stačilo namaľovať čiary, a v najbližšom čase sa plánujú vytvoriť miesta na Pod záhradami, Sch.Trnavskeho, Nemčíkova… Aká je aktuálne situácia? Na ktorých uliciach je niečo nové v tomto smere?

Ide ešte, minimálne o tieto lokality: ul. Považanova, Alexyho, Nejedlého, Ožvoldíková.

2) Ako je to s budovaním parkovacích miest na mestských, nie miestnych pozemkoch?

Je to o dohode.

3) A čo budovanie parkovacích domov? Pripravujú sa v našej MČ nejaké? Do akej miery je reálne a v akom časovom horizonte by mohol byť vybudovaný prvý z nich a kde?

Možno v prvom rade by bolo v tejto súvislosti potrebné povedať, že vybudovanie jedného takéhoto miesta stojí 4-6 tisíc eur. Myšlienka by bola, ale investor chýba. Aspoň zatiaľ.  

4) Viem, že poslanec Burkert predložil návrh, aby na jednom vyhradenom parkovisku mohlo parkovať viac áut. OK. Čiastočne to pomôže riešiť problém. Ale napr. na ul. Batkovej je snáď až 50% miest s vyhradeným parkovaním (VPM) a aj preto je tam ozaj problém zaparkovať, keďže čím viac VPM tým menšia dynamika využívania parkovacích miest ako takých (iné autá na nich nemôžu parkovať ani keď sú voľné). Je ich teda v nejakom časovom horizonte na tejto ulici obmedziť?

Prečo miestny úrad neiniciuje zníženie maximálneho počtu VPM? Teraz je vraj max 50% na jednej ulici, resp. na jednom parkovisku. To je strašne veľa. Malo by to byť max. 20%. A nie ako je to v súčasnosti, že na niektorých uliciach je to odhadom naozaj až neuveriteľných 50%.

Daný návrh miestny úrad rozpracoval a rokovať a hlasovať by sa vo veci malo na decembrovom miestom zastupiteľstve.

Tých stanovených maximálne 50% v minulosti zrejme vyšlo z toho, že aj iné mestské časti to takto majú stanovené. V každom prípade: Ako k tomu prídu tí, ktorým by sa za tým účelom mali VPM odobrať ak sa druhým zároveň ponechajú?

 4a) Existuje nejaká mapa VPM? Najlepšie taká z ktorej by bolo zrejmé ktorá ulica alebo lokalita je na tom ako.

Áno, ale zatiaľ slúži iba pre interné potreby úradu. Pre budúcnosť uvažujeme aj s mapou s vyznačenými VPM, ktorá by bola na web stránke obce.   

4b) Tí čo nestihli prísť ako prví, tak to len preto majú mať svoje VPM, ak sa k nim vôbec dostanú, ďalej od domu ako tí čo prišli prví? To je aká spravodlivosť?

VPM sa budú spájať do jedného celku, aby neboli roztrúsené a zároveň aby bol odstránený neprehľadný „les“ zvislých dopravných značiek. Vedľajším účinkom toho bude to, že tým možno vzniknú aj „nové VPM“, lebo nedá sa vylúčiť, že sa nájdu takí, ktorí ich mali priamo alebo v blízkosti vchodu, a zrazu keď ich budú mať vplyvom uvedenej zmeny možno trochu ďalej, nebudú uvedené akceptovať a VPM vrátia.

4c) Je dopyt po VPM vyrovnaný s ponukou?

Niekde áno, niekde nie.

 4d) Koľko má Dúbravka VPM?

Okolo 1.700.

5)Na dopravné značenie je v tomto roku rozpočtovaných 10 000 eur- takže ešte nejaké biele čiary z toho hádam vyjdú. Ale čo taká položka že prevod z fondu statickej dopravy vo výške 100 tis.?

Tých 100.000 ide na nové parkovacie plochy zo zatrávňovacích tvárnic. 

6) Naozaj je vedenie miestneho úradu za to, aby ZŤP platili za parkovné ročne 40 eur? Prečo to nemajú lacnejšie alebo zdarma? Prečo to vedenie MÚ doposiaľ nenavrhlo?

Prevažuje názor, že táto suma je primeraná v porovnaní s výškou, ktorú platia ostatní. 

7) Ako je to s prípadmi, kde je potrebné spätné doplatenie za box, napríklad za 5 rokov dozadu? Robí s tým niekto niečo? Koľko takých prípadov sa vyriešiť poradilo, koľko sa ešte rieši, prípadne koľko sa zrejme nepodarí vyriešiť?

V tomto smere sa dosiahli pomerne slušné výsledky – 50% neplatičov svoje nedoplatky spätne uhradilo. Ostatným boli boxy odobrané, alebo tieto boli zrušené. .

7a) VPM, ktoré neboli v evidencii, tých 20%, ostali tým čo ich užívali? A museli sa doplatiť?

Tí, ktorí ich doplatili, tak tým aj boli ponechané.

8) Kedy Miestny úrad zverejní v miestnych novinách svoju predstavu o novej parkovacej politike a v čom všetkom je rozdielna oproti tej ktorú navrhol magistrát?

V základných bodoch už o tom občania informovaní boli, či už v Dúbravských novinách, alebo napr. aj v Bratislavskom kuriéri: „My nevidíme riešenie v tom, aby mala každá mestská časť osobitne svoje kompetencie v parkovacej politike a hlavné mesto to len zastreší a vyberie 25 percent z parkovného. Organizáciu parkovania v meste by mal mať na starosti magistrát na základe VZN. Najväčší názorový rozdiel je na zriaďovanie a používanie parkovacích kariet. Myslíme si, že najviac by mali byť dve karty na jeden byt a musia byť viazané na trvalé bydlisko obyvateľa mesta. Dúbravka presadzuje, aby v celom meste, pre všetkých obyvateľov, platila jedna jediná parkovacia karta pre rezidenta, s ktorou môže parkovať na celom území hlavného mesta. Samozrejme s výnimkou centra Starého Mesta a časti Nového Mesta, kde je problém s parkovaním aj cez deň. V iných mestských častiach s denným parkovaním zväčša problém nie je a ak áno, vytvoria sa jednotlivé parkovacie zóny. Ale nastaviť to tak, aby Bratislavčania platili v rôznych mestských častiach poplatok za parkovanie cez deň a na voľných miestach, podľa nás nie je v poriadku. Dnes sa hovorí o tom, že Bratislavčan zaplatí na takom mieste 50 percentnú zľavu. Ale koľko bude hodinový poplatok? Zatiaľ sa hovorí o maximálne piatich eurách na hodinu! V takom prípade by bolo parkovanie vo vlastnom meste, ale v inej mestskej časti asi predražené.“ Ľ. Krajčír – vicestarosta Dúbravky.

http://www.bratislavskykurier.sk/courier/view/dubravka-presadzuje-jednu-parkovaciu-kartu-pre-cele-hlavne-mesto/format:short

8a) Vie sa koľko tzv. cezpoľných zhruba býva v Dúbravke?

Odhaduje sa že je to 20 až 30%.

8b) Riešil už niekto podnikateľov a pod., aby neparkovali svojich aj päť firemných áut priamo pred vchodom paneláku? Dá sa s tým niečo robiť?

Dosť ťažko.

 8c) S akým príjmom od nie rezidentov počítajú MČ na cca úrovni Dúbravky pri novej parkovacej politike?

 Odhady sa rôznia. Počnúc tými, že pre mestské časti na cca našej úrovne budú náklady a príjmy približne rovnaké.

9) Ako je to s možnosťou využívania veľkých parkovísk dúbravských obchodných domov po 21:00? Nedali by sa tieto parkoviská využívať efektívnejšie? Bolo už v tomto smere nejaké rokovanie so zástupcami týchto obchodných domov?

Nikto nesignalizoval, že sa tieto parkoviská na noc zatvárajú.

10) Prebehla pasportizácia, ale stále je problém s neaktuálnymi EČV. Tie nesedia na 2/3 značiek. (Myslím, že išlo o dotazujúceho sa občana z lokality Cabanova/Tranovského). Nebolo by preto dobre zaviesť aj nejaké kartičky, ktoré by museli byť za oknom auta a dokazovali nie len to, že to auto na konkrétne VPM patrí, ale ma aj zaplatený poplatok?

Ako už bolo naznačené v odpovedi na otázku č. 4, užívateľ parkovacieho miesta bude môcť po novom požiadať o vydanie ďalších parkovacích kartičiek, resp. preukazov. Tento preukaz bude musieť byť viditeľne umiestnený v parkovacom automobile. Toto platí aj pri súčasných  držiteľov VPM.

Teraz najčítanejšie

Marcel Burkert

Dekonšpirátor. Teda má za to, že za zlom vo svete nie sú USA, dokonca ani Židia, ani ilumináti, ani slobodomurári, ani iné tajné spolky, ale jednostranná vláda rozumu, duchovná lenivosť, neznalosť zmyslu života a Zákonov stvorenia, slepá viera v mnohých podobách. Kritik Putinizmu a socializmu s tzv. ľudskou tvárou. Od júla 2015 aj aktívny skeptik poukazujúci na nebezpečenstvá vyplývajúce zo silne pokriveného učenia proroka Mohameda, alibizmu moslimských a európskych lídrov, pseudohumanizmu a z presadzovania multikulturalizmu za každú cenu.