Skutočné dôvody, prečo k nám Jaguar Land Rover prišiel.
Keď Stromček Sulíkovi v diskusii o tom, prečo k nám Jaguar Land Rover prišiel zopakoval zopár demagógií a pridal novú o Mexiku, tak mu Sulík nepovedal zopár podstatných faktov.
Keď som sa chcel pozrieť, ako sa „Fico skryl za Kaliňáka v RTVS alibami z TA3“, tak som narazil na reláciu „O 5 minút 12“ z 13.12.2015, kde štátny tajomník ministerstva dopravy Viktor Stromček diskutoval s Richardom Sulíkom o investíciách.
Je zábavné sledovať, ako sa SMER keď bol v opozícii kritizoval príchod automobiliek zrazu snaží povedať, že ďalšia automobilka je za podmienky brať peniaze z daní pracujúcich do investície pre nás víťazstvo.
Podstatné veci, ktoré Sulík Stromčekovi nepovedal sú:
- Podiel miezd na HDP podľa Eurostatu :
priemer EÚ: 49 %
SR: 37,5 %
Zdroj:Deflácia a rast miezd – Slovensko je rajom na zemi. Slováci pracujú lacnejšie, ako Poliaci. Verím tomu, že toto Sulík vie, len mu to v záplave demagógií od Stromčeka vypadlo. - Slováci pracujú na nočné zmeny najviac v Únii – 17% ľudí u nás pracuje v noci a v nedeľu. V Poľsku je to 7%. To je 2,5x viac. Investičné náklady sa preto u nás vrátia oveľa rýchlejšie, ako v Poľsku. Robotizovaná výrobná linka automobilky nie je 500 eurový PC sekretárky.
- Produktivita práce v priemysle je na Slovensku cez 100% priemeru EÚ.“ zdroj ). Podla grafu máme oproti Poľsku o 50% nižšiu minimálnu mzdu pri o 26% vyššej produktivite práce. Nielen že robíme lacno, v noci a sviatok, ale aj veľa.
- Ďalej Stromček ohúril všetky fakty neznalého Sulíka tým, že „nakoniec sa rozhodovalo medzi Slovenskom a Mexikom“ (14:40). Sulík to nemôhol vedieť, keďže SMER doteraz niektore veci tají. Ale dovoľte sa mi zasmiať ešte raz. Kto pracuje v priemyselnej výrobe a jeho firma skúšala vyrábať mimo EU, konkrétne v strednej, alebo latinskej Amerike, tak vie, že ľudia tam nie su ochotní tak precízne a poctivo pracovať, ako u nás.
Poznám 2 prípady strojárskych firiem, ktoré sa snažili presunúť výrobu mimo Slovenska a obidve zistili, že na Slovensku je to aj pri vyšších mzdách ako v Rumunsku, alebo v rozvojovej Amerike výhodnejšie. Menej zmetkov a žiadne prestoje. Slováci sú proste v práci poctivejší a precíznejší. Kvalitnú strojársku výrobu tu máme v krvi. Každý lepší manager v EU musí vedieť, že výroba v lacnejšej krajine nemusí byť vždy lacnejšia.
Aby sme si všetko zhrnuli:
– SMER kritizoval príchod ďalšej automobilky za Dzurindovej vlády.
– SMER označil príchod ďalšej automobilky za svojej vlády za obrovský úspech. Nie za synergický efekt.
– SMER považuje dlhoročnú strojársku tradíciu a následnú výhodnosť pre investorov za svoj úspech.
– SMER považuje naše nízke mzdy a vysoký podiel práce v noci a v nedeľu za svoj úspech.
– SMER považuje v takejto situácii uplatenie investora maximálnymi možnými stimulmi za svoj obrovský úspech.
– SMER netrápi, že tieto stimuly zaplatili zamestnanci a živnostníci z celého Slovenska.
Do jednej vety zhrnuté:
SMER sa chváli lacnou prácou svojích šikovných robotníkov, ktorí sú za týchto podmienok ochotní pracovať aj v noci aj vo sviatok.
O dohode Stromčeka, že si kúpi Land Rover za 200 tis. €, keď sem automobilka príde môžem len polemizovať, keď netuším aké má pán Stromček majetkové pomery mimo úradníckeho príjmu. A o tom, prečo bude automobilka v Nitre, keď je tam pomerne slušná zamestnanosť aj bez nej môžem len googliť. Vygooglil som firmu z Nitry napojenú na Fica, ktorá má jediná „štatút subjektu hospodárskej mobilizácie“ a Ficovho brata.
PS: SMERovaním k osudu Detroitu obrázkom straším rovnako, ako Fico utečencami. ;) Aj keď celosvetovo je kapacita výroby automobilov výrazne vyššia oproti spotrebe. Príde ďalšia kríza a ak sa EU štáty nedohodnú na šrotovnom …. „veď počkajte čo príde“. („V európskom automobilovom priemysle je prebytok výrobných kapacít“)