Denník N

Čo vie povedať hudba

Hudbe sa prikladá význam najmä v súvislosti s navodením emócií. Avšak využiť ju môžeme aj na komunikáciu úplne iných vecí.

Inak, komu sa nechce čítať toľkoto textu, tu je to zhrnuté vo videu, ktoré som robil pre Sketcher.sk. Ostatných hádam obohatím ešte o pár videí, ktoré sa nevošli do hentoho.

Postaviť reklamnú kampaň na hudobnom nápade nie je vôbec nová vec. V archíve najprestížnejšieho festivalu kreativity na svete Cannes Lions, som objavil viac ako polstoročia starý spot na pivo Guiness:

A skočme rovno do roku 2007 kedy značka Cadbury uviedla túto bubnujúcu gorilu:

Stalo sa to vraj po tom, čo zjavne ambiciózny človek prešiel z reklamnej agentúry na stranu klienta a stal sa šéfom marketingu. Jemne samoúčelná kreativita zafungovala a stal sa z toho kultový spot. Neveril som, že sa to bude dať prekonať, ale sledovalo toto:

Možno ešte trochu väčšia haluz, ktorá hudbu oveľa silnejšie prepojila s vizuálom. Ale s produktom – čokoládou to nemá nič spoločné, všakže. O niečo bližšie k produktu, aspoň teda k jeho názvu, je táto pesnička, ktorú spieva kreveta(!) pre MailSchimp:

Akú-takú spojitosť s brandom sa už nie úplne podarilo udržať pri rozvíjaní tejto série. Napríklad tuto:

Alebo v tejto halucinácii:

Nevadí. Ale pekne urobené, nie? Ale oveľa lepšie je podľa mňa využitá pesnička v spote, ktorý hovorí, že vás pri fotení už nič nezastaví (ani plná pamäť) a používa na to Fredyho Mercuryho Don’t stop me …

To je k veci. A úplne k veci je aj prerábka Sinatrovej My way v reklame na Adidas, ktorá chce podčiarnuť to, že každý si ideme svojou cestou, lebo všetci sme originál (aj Dušan Grúň):

A keď už sme pri sprznených pesničkách, na to je expret značka Paddypower:

Toto peklíčko si ani nepúšťajte. Fakt.

Takáto hudba teda reklame nepomôže. No ale vráťme sa k zmysluplnému využitiu hudby. Najmä ak propagujete nejaký produkt, ktorý s hudbou súvisí je super ju použiť, všakže:

Mne sa dosť páči aj obrátené garde, kedy sa nevyužíva hudba ako podmaz v reklame, ale naopak, využije sa kapela a jej skladby na to, aby sa odpromoval produkt. Kapela OK Go! už dho úspešne predáva svoje skladby a videoklipy na reklamné účely. Jej skladba The One Moment poslúžila na promo robotických ramien, ktoré dokázali veľmi presne, za štyri sekundy, nakrútiť celý videoklip:

Už dávnejšie skupina spolupracovala so značkou Chrysler. Postavili veľa hudobných nástrojov a sudov kdesi v púšti a keď šli okolo nich v upravenom aute, zahrali túto skladbu:

Ale ako vieme, hudba nám dokáže krásne podčiarknúť emócie. Ak sa napríklad vraciate k tancu po prekonanej chorobe:

Tento spot získal ocenenie na Cannes Lions aj za kasting. Zaslúžene. Keď už sme pri trochu patetických emóciách, nemôžem vynechať apokalyptický spot pre Jose Cuervo so skvelou piesňou:

Na Slovensku, mám pocit, že sa používanie hudby v reklame trochu podceňuje. Pamätám si časy, keď Raffo Tatarko vo Wiktor eo Burnett presadil haluznú, ale brutálne pôsobivú taliansku Angelinu do spotu pre Budišku. Nikto nevedel prečo, a málokto mu veril – ale výsledok stál za to:

Toho roku sme mali na našej národnej súťaži kreativity Zlatý klinec len pár hudobne výrazných spotov. Väčšina reklám využila nejakú hudobnú banku, len pár agentúr použilo niečo originálne. Napríklad Janu Kirschner pre Dobrého anjela v spote od Made by Vaculík:

Alebo komponovaná hudba v spote agentúry TRIAD pre Rajo:

Alebo hudba Viktora Hazarda a Juraja Markoviča so speváčkou skupiny Puding pani Elvisovej, Slivkou v spote našej reklamnej agentúry Respect APP pre Úsmev ako dar:

Nepodceňujte účinky hudby a sledujte moju skupinu, v ktorej nájdete veľa super (alebo zlých) reklám.

Teraz najčítanejšie

Róbert Slovák

Dvadsať rokov sa venujem reklame a komunikácii. Bol som prezident Art Directors Clubu a Klubu reklamných agentúr Slovenska, som člen Arbitrážnej komisie Rady pre reklamu a spoluzakladateľ ždruženia Ľudia z marketingu. Nedávno som vydal knihu Viac ako reklama. Bol som spoluiniciátor Výzvy k ľudskosti, pod záštitou prezidenta Andreja Kisku som založil medzinárodnú databázu charitatívnych kampaní GOODEAS.org. Po komédii o neexistujúcom filme s názvom Prvý slovenský horor dokončujem smutnú komédiu o nezmysle života a smrti La Dolce Morte. Ak vás zaujíma na čom pracujem, pozrite www.slovakandfriends.agency