Denník N

Cuky a Luky film je vydarená komédia, choďte na to do kina

Zdroj: ITA Film
Zdroj: ITA Film

Televíznu verziu poznám len minimálne a film sa mi veľmi páčil. Zábavnejšiu slovenskú komédiu z posledných dekád nepoznám.

Som Radoslav Augustín, televíznu verziu Cuky a Luky poznám len minimálne, televíziu nepozerám, bulvár nečítam. Film sa mi však veľmi páčil. Zábavnejšiu slovenskú komédiu z posledných dekád nepoznám.

Pre sledovanie sme si zvolili prirodzené prostredie protagonistiek, nákupné centrum. Asi 90 % návštevníkov boli vyfintenté dievčatá. Chodili v dvojiciach, vlastne trojiciach, ak rátame obrovské popcorny. Zjavne základňa televíznej verzie so všetkým, čo k tomu patrí, ako filmovanie upútavok na mobil a neschopnosť nájsť rad 11 medzi radom 10 a 12.

Až na koktatavého Tabačka a trochu dlhšiu stopáž mi vo filme nič nevadilo, dve hodiny ma zabával a dokonca prekvapoval. Veľmi sa mi páčilo, že za televíznymi karikatúrami dokázali autorky vystavať funkčnú zápletku a časť zábavy stála práve na tom, ako sa nakoniec do svojej polohy karikatúr z televízie dostanú. Nevadil mi dokonca ani stereotypný gay kaderník. Pri Petre Polnišovej a Zuzane Šebovej bola veľmi zábavná aj Diana Mórová ako stará mrcha.

Z filmu vôbec nesmrdel nedostatok peňazí (až na Miss Slovensko, ktoré sa odohráva na miestnej diskotéke), nezdalo sa, že sa tvorcovia obmedzovali a dokonca pár vecí, ako scény pod vodou, vyzerali ako vizuálna roztopaš navyše (alebo len nechápem, že natáčať pod vodou je už lacné a možno to môžem aj ja s mobilom).

Okrem bohatého zázemia komerčnej televízie je dôvodom možno aj fakt, že bol plný product placementu, ktorý, prekvapivo, vyzeral prirodzene. Všadeprítomné logá sa totiž hodili do paródie na celebrity a konzum. OK, až na promozábery hotela Elisabeth v televízoroch v pozadí každej scény hotela Elisabeth.

Vždy som si hovoril, že slovenské filmy vyzerajú extrémne slovensky, ale tento film ilustruje, ako sme sa zmenili – film by mohol vzniknúť v úplne inej krajine, má to akýsi globálny vizuálny jazyk, postavy sa zaoberajú youtubom a fejsbukom a v tomto prípade aj prostredia ako shopping mally a luxusné hotely sú globálne. Tento nádych majú v poslednej dobe viaceré naše filmy (Piata loď) a zblíženie sa s globálnou úrovňou môže byť paradoxne cestou ako lokálnu kultúru exportovať.

A zdá sa mi celkovo super, aj po Únose, keď talentovaní producenti budú môcť začať viac rozmýšľať, ako zúžitkovať nový zvyk (najmä mladých) chodiť do kina a platiť 5 až 10 eur za film, v škále všetkých žánrov aj intelektuálnych nárokov. A aj tento film nejaké má.

Tento článok píšem najmä preto, aby sa potenciálni diváci nedali odradiť:

  • kamarátmi, ktorí im povedali, že film obsahuje málo z televíznych skečov. Aj bez skečov je to dobrá komédia. Na slovných hračkách som sa smial len ja, ale zvyšok času sa pipiny v kine smiali takmer stále
  • ratingami v internetových filmových databázach, pretože na “crazy komédiu” netreba klásť nároky ako na artový film alebo blockbuster za 200 miliónov dolárov

Teraz najčítanejšie