Denník N

Cuky a Luky film je vydarená komédia, choďte na to do kina

Zdroj: ITA Film
Zdroj: ITA Film

Televíznu verziu poznám len minimálne a film sa mi veľmi páčil. Zábavnejšiu slovenskú komédiu z posledných dekád nepoznám.

Som Radoslav Augustín, televíznu verziu Cuky a Luky poznám len minimálne, televíziu nepozerám, bulvár nečítam. Film sa mi však veľmi páčil. Zábavnejšiu slovenskú komédiu z posledných dekád nepoznám.

Pre sledovanie sme si zvolili prirodzené prostredie protagonistiek, nákupné centrum. Asi 90 % návštevníkov boli vyfintenté dievčatá. Chodili v dvojiciach, vlastne trojiciach, ak rátame obrovské popcorny. Zjavne základňa televíznej verzie so všetkým, čo k tomu patrí, ako filmovanie upútavok na mobil a neschopnosť nájsť rad 11 medzi radom 10 a 12.

Až na koktatavého Tabačka a trochu dlhšiu stopáž mi vo filme nič nevadilo, dve hodiny ma zabával a dokonca prekvapoval. Veľmi sa mi páčilo, že za televíznymi karikatúrami dokázali autorky vystavať funkčnú zápletku a časť zábavy stála práve na tom, ako sa nakoniec do svojej polohy karikatúr z televízie dostanú. Nevadil mi dokonca ani stereotypný gay kaderník. Pri Petre Polnišovej a Zuzane Šebovej bola veľmi zábavná aj Diana Mórová ako stará mrcha.

Z filmu vôbec nesmrdel nedostatok peňazí (až na Miss Slovensko, ktoré sa odohráva na miestnej diskotéke), nezdalo sa, že sa tvorcovia obmedzovali a dokonca pár vecí, ako scény pod vodou, vyzerali ako vizuálna roztopaš navyše (alebo len nechápem, že natáčať pod vodou je už lacné a možno to môžem aj ja s mobilom).

Okrem bohatého zázemia komerčnej televízie je dôvodom možno aj fakt, že bol plný product placementu, ktorý, prekvapivo, vyzeral prirodzene. Všadeprítomné logá sa totiž hodili do paródie na celebrity a konzum. OK, až na promozábery hotela Elisabeth v televízoroch v pozadí každej scény hotela Elisabeth.

Vždy som si hovoril, že slovenské filmy vyzerajú extrémne slovensky, ale tento film ilustruje, ako sme sa zmenili – film by mohol vzniknúť v úplne inej krajine, má to akýsi globálny vizuálny jazyk, postavy sa zaoberajú youtubom a fejsbukom a v tomto prípade aj prostredia ako shopping mally a luxusné hotely sú globálne. Tento nádych majú v poslednej dobe viaceré naše filmy (Piata loď) a zblíženie sa s globálnou úrovňou môže byť paradoxne cestou ako lokálnu kultúru exportovať.

A zdá sa mi celkovo super, aj po Únose, keď talentovaní producenti budú môcť začať viac rozmýšľať, ako zúžitkovať nový zvyk (najmä mladých) chodiť do kina a platiť 5 až 10 eur za film, v škále všetkých žánrov aj intelektuálnych nárokov. A aj tento film nejaké má.

Tento článok píšem najmä preto, aby sa potenciálni diváci nedali odradiť:

  • kamarátmi, ktorí im povedali, že film obsahuje málo z televíznych skečov. Aj bez skečov je to dobrá komédia. Na slovných hračkách som sa smial len ja, ale zvyšok času sa pipiny v kine smiali takmer stále
  • ratingami v internetových filmových databázach, pretože na “crazy komédiu” netreba klásť nároky ako na artový film alebo blockbuster za 200 miliónov dolárov

Teraz najčítanejšie

Radoslav Augustín

Ako dieťa viedol fiktívnu televíziu, potom založil Mediálne.sk, aby mohol o médiách písať, a prešiel do SME a potom do Denníka N, aby médiá robil. Zaujíma sa okrem médií o mestá. V súčasnosti je šéfom produktu Denníka N. Pendluje medzi Bratislavou a Prahou.