Denník N

Skoro skrachoval, dnes predáva zvieracie tričká v 7 krajinách

Jaro Chrapko - zakladateľ e-shopu Dedoles
Jaro Chrapko – zakladateľ e-shopu Dedoles

Mal 21, nadšenie a takmer žiadne skúsenosti. Keď ho na dovolenke zaujali americké eko tričká so zvieracími motívmi, popýtal sa kamarátov, či sa páčia aj im, a začal ich dovážať na Slovensko. Skoro skrachoval. Dnes predáva v siedmich krajinách a kladie si vysoké ciele. „Chceme byť najväčším e-shopom so spoločensky zodpovednými produktmi v Európe,“ tvrdí Jaro Chrapko, zakladateľ internetového obchodu Dedoles.

Rozhovor vznikol v rámci súťaže pre e-shopy MastersGate.

Potlače na vašich tričkách rozhodne nie sú nenápadné, medzi najpopulárnejšie patrí zelené s veľkým chameleónom. Prečo sa tak páčia?

Veľké množstvo motívov zahŕňa veľa záľub. Na svoje si prídu motorkári, psíčkari, ľudia milujúci prírodu… Poľovníci u nás nakupujú tričká s lesnou zverou, rybári tričká s rybami. Predávame najmä počas darčekovej sezóny, až tri štvrtiny našich zákazníkov u nás nakupujú darčeky pre svojich blízkych.

Aké boli tvoje predstavy, keď si začínal?

Keď som tento biznis zakladal, vôbec som nevedel, kam sa až dá posunúť a čo všetko spraviť. Môj plán bolo doviezť na Slovensko nový druh tričiek a zarobiť na tom 1000 eur (smiech). Nevedel som si ani predstaviť, že by sme išli do ďalších krajín. No postupne, ako sme prekonávali jednotlivé problémy, otvárali sa nám stále nové a nové možnosti.

Robil si si pred začiatkom podnikania aj prieskum trhu?

Počul som, že by som si mal urobiť prieskum trhu (smiech). Takže môj prieskum spočíval v tom, že som si spravil dotazník cez Google Spreadsheets a poslal ho svojim kamarátom. 95 percent z nich označilo „áno“, aspoň jedno tričko by chceli. Mal som nejakých 40 odpovedí, čo vôbec nemusí byť cieľová skupina, no veril som, že tento produkt bude zaujímavý.

Ako vznikol názov Dedoles?

Napísal som si asi sto názvov, spájal rôzne slová, hľadal články, ako môžem pomenovať svoju webstránku. Páčili sa mi fúzie dvoch slov, ako Modrofúz alebo Modrý koník (smiech). Dedoles bol spontánny nápad na prechádzke v lese, v pekný jesenný deň, svietilo slnko, pršalo, vyšla dúha… Vedel som, že to je ono! Hneď ako som prišiel domov, premenoval som svoju facebookovú stránku. Do 100 fanúšikov sa to ešte dalo, takže som to stihol (smiech).

Facebookovú stránku ste mali skôr ako obchod samotný. Ako sa ti podarilo ho rozbehnúť?

E-shop som založil koncom roku 2011, za 800 eur mi ho spravil známy na open-source systéme OpenCart. Prvú várku tovaru som predal len vďaka tomu, že sa blížili Vianoce, a predával som aj na vianočnom trhu v Pezinku. Až o niekoľko rokov neskôr sme do vývoja e-shopu investovali desiatky tisíc eur a prešli na profesionálne riešenie od agentúry.

Spočiatku si všetko robil sám a doma, s vypisovaním objednávok pomáhali aj kamarátky, stredoškoláčky. Ako sa ti podarilo zmeniť nadšenecký projekt v životaschopné podnikanie?

Od začiatku sa nám darilo získavať zákazníkov a robiť dobrý obrat, ale celkové náklady boli stále vyššie než celkové príjmy. Dedoles som platil len zo svojho úveru a keďže som bol v strate, nemal som ho z čoho splácať. Náklady som minimalizovať nemohol, pretože som potreboval investovať do tovaru, marketingu, e-shopu, logistiky, inak by sme nemohli fungovať. Našťastie vtedy prišiel investor, ktorý bol ochotný dať do firmy peniaze, a tým ma vytiahol z finančných problémov. Okrem toho mi pomohol vyjednať lepšie ceny od dodávateľov a biznis sa ozdravil.

Vtedy si ešte všetko robil na kolene, čo investorov presvedčilo?

Od začiatku som mal veľké ambície. Nevedel som si konkrétne predstaviť, čo chcem dosiahnuť, ale malo to byť niečo veľké, za čím stále idem. Asi ich zaujala tá kombinácia, videli, že mám chuť, drive, sebavedomie a zaujímavý produkt.

Ďalším kľúčovým momentom bolo otvorenie českého Dedolesu.

Na konci roku 2014 som mal krízu, pretože sa Dedoles nikam neposúval. No nakopli sme sa, dali sme si veľký cieľ, riskovali a investovali sme do kampaní. Za mesiac počas Vianoc 2014 sme spravili obrat 180-tisíc eur a náš ambiciózny cieľ splnili. Pár mesiacov predtým som si taký výsledok nevedel ani predstaviť. Keď sme ho dosiahli, vedel som, že v roku 2015 dokážeme spraviť aj miliónový obrat.

Čoho by si sa dnes už vyvaroval?

Nikdy netreba podceniť účtovníctvo. Ak idem robiť e-shop, musím mať do istej miery automatizovanú napríklad výrobu štítkov, faktúr. Na začiatku som prerobil niekoľko tisíc eur, ešte v časoch, keď som ich ani nemal. Prvé účtovníctvo nahadzovali účtovníčky ručne, a to bolo zbytočne drahé. Potom určite netreba pracovať s človekom, o ktorom nie si presvedčený, že by mal byť v tíme. Je lepšie ho poslať preč, ako ho tam držať.

Okrem Slovenska fungujete v ďalších šiestich krajinách. Koľko ľudí zamestnávaš?

Máme okolo dvadsať zamestnancov a plus ďalších dvadsať na čiastočný úväzok. Sú to rôzni prekladatelia a mnoho ľudí na podpore zákazníkom. Na každý trh treba aspoň dvoch alebo troch, ktorí vedia jazyk a vedia sa aj zastúpiť. Marketing sa tiež rozrastá, tam je asi osem ľudí.

Tím, ktorý stojí za e-shopom Dedoles
Jaro Chrapko a časť jeho tímu, ktorý stojí za e-shopom Dedoles

Tvoja firma je známa aj tým, že dáva šancu aj študentom, prvá zamestnankyňa tu začínala ešte na gymnáziu. Čo obnáša práca s tak mladým kolektívom?

Výhody sú v rýchlom zaučení, vo výborných počítačových zručnostiach, v nebojácnosti čeliť novým výzvam a zmenám, v prinášaní aktuálnych pohľadov na svet. Nevýhodou sú slabšie skúsenosti zo sveta biznisu.

Čo by si odporúčal človeku, ktorý si chce založiť internetový obchod? Kde by mal začať a ako si nájsť svoje miesto na trhu?

Určite odporúčam mať veľký plán a nedržať sa pri zemi. Naštudovať si najnovšie marketingové stratégie, sledovať aj Čechov, pretože oni sú v e-commerce dosť dobrí. Treba ísť medzi ľudí, ukázať sa, komunikovať, zistiť, ako to robia iní. Človek nikdy nevie, koho stretne, ja som takto našiel prvého záujemcu o investíciu. A treba sa prihlásiť do súťaže MastersGate: E-shop Akcelerátor (smiech).

Hospodárske noviny ju nazvali rýchlokurzom e-geniality. Minulý rok ste vyhrali v kategórii Exportéri a tým získali aj ročný mentoring, napríklad od webdizajnérov či marketérov. Čo vás naučili?

Najviac sme sa posunuli vo vývoji nového webu s agentúrou ui42. Začali sme lepšie chápať, čo obnáša jeho príprava a programovanie, teraz už budeme mať vlastných programátorov. Zlepšili sme našu stránku a zvýšili počet objednávok. Veľa sme ušetrili aj vďaka zľave od doručovacej služby Zásielkovňa, ktorá bola súčasťou výhry. Na Slovensku je množstvo e-shoperov, ktorí potrebujú pomôcť, získať skúsenosti. Často majú zaujímavé, fungujúce biznisy, treba len pár vecí pridať a môžu to byť minimálne európske projekty.

Ste ešte v strate?

V roku 2016 sme prvýkrát dosiahli reálny zisk. Nie je veľký, ale dôležité je, že sme sa dostali z červených čísel, a pritom naďalej rástli vysokým tempom. Otvorili sme ďalšie trhy, návštevnosť webu sa rýchlo zvyšovala a e-shopový systém nám prestával stačiť. Spolu s ui42 sme začali programovať náš tretí e-shop systém. Spustili sme ho v októbri. Celé naše snaženie vyvrcholilo tým, že sme počas Black Friday mali za jediný deň objednávky za 120-tisíc eur. Za celý rok sme mali 3-miliónový obrat, takže sme znovu niekoľkonásobne vyrástli.

O vašich obratoch hovoríte otvorene. Neobávaš sa, že to konkurencia zneužije?

Neverím na krádeže a závisť, že by ľudia mohli byť zlí. Čo je možno chyba, keďže ma už dvakrát okradli (smiech). Veď každý si môže pozrieť našu firmu v databáze Finstat a vidieť výsledky. Otvorenosť je súčasťou našej kultúry.

Tričko so zvieracím motívom a štýlom typickým pre Dedoles
Tričko so zvieracím motívom a štýlom typickým pre Dedoles

Okrem tričiek The Mountain predávate aj tašky z pet fliaš alebo rastúce ceruzky. V čom je Dedoles iný ako ostatné e-shopy?

Na prvom mieste je u nás spoločenská zodpovednosť. Predávame produkty vyrábané v súlade s etickými zásadami, teda tak, aby pri ich výrobe nikto netrpel, ani človek, ani príroda. Pomáhame rozbehnúť biznis menším podnikateľom, podporujeme slovenský dizajn a výrobu. Príkladom je značka Puojd, kde sme si dali navrhnúť textilné dezény. A tak vznikol prvý Dedoles dizajnový produkt, Dedúľe, ponožky so vzorom včelieho úľa. Je to slovná hračka a nesie v sebe odkaz pracovitosti, tímovosti, spojitosti, lokálnosti, teda všetkého, čím sa odlišujeme. Ponožky boli vyrobené na Slovensku, v malej textilke v Banskej Štiavnici.

Si spokojný s tým, čo ste dosiahli?

Som rád, že sa nám pri prudkom raste vôbec podarilo dosiahnuť zisk, lebo to vôbec nie je samozrejmosťou. V podnikaní vnímam dve hodnoty. Prvou je spokojnosť, teda aby sme boli spokojní v práci a aby tá tretina produktívneho života, ktorú ňou strávime, bola naplnená. Druhou je rast, ktorého základ tvorí nespokojnosť. Nikdy nie sme spokojní s tým, kde sme dnes. Stále vieme, že sa to dá lepšie. A vlastne sa aj musí, pretože ak chceme tento rok vyrásť o ďalších 100 percent, budeme musieť prijať ďalších iks ľudí a spraviť ďalších iks vecí.

S Jarom Chrapkom sa zhováral Peter Jakuš a Róbert Hager, organizátori projektu MastersGate: E-shop Akcelerátor. Redakčné úpravy – Zuzana Límová.

Do súťaže MastersGate sa e-shopy môžu ešte prihlasovať do 28. 2. 2017.

Teraz najčítanejšie

Peter Jakuš

Produktový manažér pre e-shop systém BUXUS a Analytics Lead v ui42. Založil e-shop akcelerátor MastersGate a spoluorganizuje analytickú ne-konferenciu MeasureCamp Bratislava. Rád cestuje a zaujíma sa o e-commerce a webovú analytiku.