Denník N

Draxler sľúbil ochrancu práv a dodal vrátnika

Mali ho vyberať učitelia. Mal mať reálne právomoci. Nič z toho sa nestalo.

S ombudsmanmi a ombudsmankami sa Smeru darí. Tomanová ako detská ochrankyňa práv je zlý žart. Učitelia zas dostali ďalší veľkorysý vianočný darček v podobe učiteľského “ombudsmana” a odborového funkcionára Martina Matáka. Že sa im darček nepáči? Smola – nedá sa vrátiť.

Prečo opäť nemôžeme mávnuť rukou a povedať si, že stále lepšie ako nič?

  1. Lebo ho mohli vyberať učitelia a nie svojvoľne minister. „Overil som si, či by bol dobrým kandidátom a dostal som na neho veľmi dobré referencie,” povedal Minister. Od koho ich dostal? Prečo nepočúva minister radšej učiteľov? Ombudsman má byť človek, ktorý má všeobecne rešpektované ľudské kvality a musí byť osobou, ktorej učitelia dôverujú. Má to byť ich ochranca práv a preto mali mať slovo pri tom, kto ich bude zastupovať.
  2. Učitelia svojho ombudsmana naozaj potrebujú. Mal by mať preto aj reálne právomoci, stáť na strane učiteľov a pomáhať im pri ochrane ich práv. Namiesto toho minister takto charakterizuje jeho funkciu „Dotknutú osobu, ktorá sa na neho obráti, nasmeruje na príslušný odbor ministerstva, respektíve iný orgán štátnej správy, ktorá má v kompetencii riešiť príslušný problém,” Pán minister, toto nie je ochranca práv,  ale vrátnik!
  3. V neposlednom rade je toto celé jedna veľká premeškaná príležitosť, lebo keď existuje jeden pro forma učiteľský ombudsman, tak už len ťažko raz budeme mať toho skutočného. Minister vypustil paru, odškrtol úlohu a o kvalitu sa už nezaujíma.

Učitelia potrebujú skutočného ochrancu práv. Prípadov je mnoho,  často sú to nezákonné prepustenie, keď učitelia poukážu na korupciu a nekalé praktiky a väčšinou to končí ich prepustením z práce. Potreboval by ho učiteľ Žarnay z Košíc, ktorý poukázal na podozrivé právne nakladanie s prostriedkami školy a dostal padáka. Alebo už bývalí zamestnanci Trenčianskej univerzity, ktorí zase poukázali na podivné nakladanie s financiami od externých študentov. Ombudsman s poriadnymi právomocami by mohol pomáhať v situáciách, aké sa diali na  Základnej škole Sibírska v Prešove, kde učitelia boli tyranizovaní riaditeľkou školy, ktorej podľa ich slov museli odvádzať časť platu.

V kontexte týchto situácií je pro forma funkcia pre Matáka veľké zlyhanie a opäť premárnená príležitosť niečo pre školstvo a učiteľov spraviť.

Teraz najčítanejšie

Martin Poliačik

Martin Poliačik študoval systematickú filozofiu na Trnavskej univerzite. Jeho cesta ku kritickému mysleniu je spätá so Slovenskou debatnou asociáciou, v ktorej od roku 1996 pôsobil postupne ako debatér, rozhodca, medzinárodný tréner a tri roky ju viedol z pozície výkonného riaditeľa. Desať rokov bol aktívnym slovenským a európskym politikom. Je doktorandom na Univerzite sv. Cyrila a Metoda v Trnave a spolu s manželkou Hanou sa venuje podnikaniu, lektorskej a konzultantskej praxi. Vedie Akadémiu kritického myslenia a s individuálnymi klientmi a klientkami pracuje na zlepšovaní ich komunikačných, prezentačných a rozhodovacích schopností. So spoluautorkou Lindou Lančovou napísal knihu o kritickom myslení Poriadok v hlave, ktorá vyšla v knižnej edícii Denníka N v roku 2022.