Denník N

Dvojaký meter Mestskej polície v Bratislave

Moje reálne skúsenosti hovoria o tom, že mestská polícia pristupuje k priestupkom selektívne.
Moje reálne skúsenosti hovoria o tom, že mestská polícia pristupuje k priestupkom selektívne.

Pátral som, akú logiku používajú mestskí policajti pri odťahovaní áut a zakladaní papúč.

Anarchia. Takto by sa jedným slovom dalo opísať parkovanie v Bratislave. Presne podľa hesla: „Zaparkuj kde môžeš.“ Na chodníku, na trávniku, v bus pruhu, na cyklotrase, na námestí. Žiaľ, bratislavská mestská polícia, ktorá má riešenie takýchto priestupkov v kompetencii, je bezmocná.

Na úvod treba povedať, že jedným z dôvodov katastrofálnej dopravnej situácie v našom hlavnom meste je práve chaos v parkovaní. Vďaka tomu, že sa dá bezplatne a beztrestne zaparkovať takmer všade, do centra sa hrnú všetci, čo majú štyri kolesá. Ideálne v jednom aute jeden človek. Nejdem teraz rozoberať ako súvisí parkovanie s dopravnými zápchami, o tom som písal už dávnejšie napríklad tu. Zhrniem to do jednej vety: „Čím viac parkovacích plôch, tým viac áut v uliciach a tým viac kolón.“ Súčasný anarchistický režim vodičov priam pozýva jazdiť všade autom.

Poďme sa ale pozrieť na to, ako Mestská polícia rieši nelegálne parkovanie v Bratislave.

Parkovanie na chodníkoch je podľa cestného zákona legálne, ak ostane na ňom minimálne 1,5 metra voľného miesta. Pre rodičov s kočíkmi, zdravotne ťažko postihnutých, ale aj frekventované pešie ťahy je takáto šírka chodníka absolútne nedostatočná. Napriek tomu v meste existujú stovky, možno tisíce chodníkov, kde takéto pravidlo nikto nevymáha. Odpoveď mestskej polície: A kde majú parkovať?

Parkovanie na zeleni. Ak ste dobrý rečník, na polícii môžete takýto priestupok hravo „ukecať“ bez pokuty. Stačí ak budete tvrdiť, že ste si mysleli, že parkujete na spevnenej ploche. Tráva tam už totiž veľmi dávno nerastie. Aj vďaka nečinnosti mestskej polície.

Parkovanie v bus pruhoch a na cyklotrasách. Tu je mestská polícia úplne bezmocná. Kým totiž stihnú okrskári prísť (objektívne majú málo hliadok, na celú Bratislavu len 44!), šofér, ktorý zavadzia autobusom alebo cyklistom, je už dávno preč. Pravidelne skúšam takýmto šoférom dohovoriť. V polovici prípadov sú vodiči agresívni a utekám kade ľahšie. V tom lepšom prípade dostávam odpovede: Stojím tu len na chvíľu alebo Zavadziam tu niekomu? Ak ide náhodou okolo mestská polícia, takéto prípady pravidelne prehliada. Odpoveď? „Majú iné povinnosti.“

Jazda po chodníku. Keď už sú policajti a magistrát úplne bezradní, osadia stĺpiky. Keďže platí pravidlo, že ak vynecháte na chodníku 1,5 metra, môžete tam legálne parkovať, šoférom neostáva nič iné, len prejsť k vytúženému miestu priamo po chodníku medzi chodcami. A čo na to Mestská polícia? Nič, pretože vodič nič neporušil. V cestnom zákone je síce jazda po chodníku zakázaná, ale to mestský policajt nevidel.

Existuje ale niekoľko prípadov, ktoré bratislavská mestská polícia rieši systematicky. Žiaľ, majú pramálo spoločného s verejným záujmom.

BPS Park, s.r.o. Táto 100% súkromná firma má od Starého mesta prenajatých približne 2500 parkovacích miest prostredníctvom nevypovedateľnej zmluvy do roku 2026. Mestskej časti platí táto súkromná firma za jedno parkovacie miesto cca 100 eur ročne, ktoré prenajíma ďalej aj za približne 20-násobok! Aby si táto firma vymohla dodržiavanie svojich nájomných práv, disponuje automobilom s nápisom „Kontrola parkovania“, v ktorom sedí vždy jeden mestský policajt. Ak ilegálne parkujete na mieste od BPS Park, môžete si byť takmer úplne istý, že vo veľmi krátkom čase dostanete papuču. Mestskí policajti týmto spôsobom vlastne úplne systematicky zabezpečujú zisk súkromnej firme. Prečo ale takto nekonajú v prípade napĺňania mestskej kasy? Možno by sa vďaka tomu ušlo aj na lepšie platy.

Vyhradené miesto. Ak stojíte niekomu na vyhradenom mieste, ktoré je prenajaté od súkromnej BPS Park (spoznáte ho podľa preškrtnutého vodorovného značenia V 10d), tu už sa nenasadzujú papuče, ale nastupuje rovno odťahová služba. Skúste ale zavolať odťahovku na vozidlo, ktoré stojí na vašom súkromnom mieste. Mestská polícia (159) vás odkáže na štátnu políciu (158) a tá opäť na mestskú. Zaujímavosťou je, že práve parkovanie na vyhradenom parkovisku vedie celoročný rebríček sankcií Mestskej polície. Skrátka, súkromný záujem víťazí nad verejným.

Málo okrskárov a nedostatok papúč

Keď si prečítate Správu o plnení úloh Mestskej polície hlavného mesta SR Bratislavy za rok 2016, dozviete sa, že v oblasti dopravy riešili policajti 51.505 priestupkov. To by sa aj mohlo zdať vcelku dosť, keby sa polícii darilo situáciu zlepšovať. Lenže inštalácia papúč ani odťahovka nepomáhajú, pretože pri takom obrovskom množstve priestupkov Mestská polícia (parafrázujem citát) „nemá toľko hliadok ani dostatok papúč“. A tak pravdepodobnosť, že ilegálne parkujúci vodič bude postihnutý, je veľmi nízka. Pri pokute od 20 do 50 eur a zásahu 2-krát ročne sa to výrazne viac oplatí ako parkovací lístok. Len pre zaujímavosť, polícia udelí za parkovanie na chodníku denne priemerne 16 papúč. Aká je šanca, že sa ujde medzi tými 400-tisíc autami papuča práve vám?

Aby som len neteoretizoval, uvediem jeden príklad, ako sa to dá riešiť. Pamätáte si úzky chodník pred Euroveou, na ktorom ešte pred pár rokmi parkovali autá? Nebolo treba žiadne stĺpiky, zábrany ani papuče. O tom, ako sa to podarilo, sa dočítate v mojom blogu z roku 2014 tu.

Už viac rokov sa snažím zistiť, akou logikou sa riadia policajti pri sankcionovaní neporiadnych vodičov. Keď som túto otázku položil či už vedeniu mestskej polície alebo priamo policajtom, dozvedel som asi toto: „Mestská polícia rieši priestupky na základe vlastných zistení alebo na základe podnetov občanov.“ Reálne skúsenosti však hovoria o tom, že mestská polícia pristupuje k priestupkom selektívne. V prvom rade dbá na záujem súkromnej BPS Park a v druhom rade čaká na telefonát od občanov. Kto má ale čas neustále volať na políciu? Aj keď konečne policajti prídu, nezriedka skonštatujú, že priestupok sa nestal.

Nemyslím si, že je to úplne chyba samotných policajtov. Skutočne je ich v uliciach málo – na celé mesto presne 44: Staré Mesto (4), Ružinov (8), Nové Mesto (10), Dúbravka (12) a Petržalka (10). Mnohí sú slušní, snažia sa aj pomôcť, ale narážajú na agresivitu ľudí a za tie ich platy by málokto chcel byť v ich koži. Prvý dôvod vidím v nezáujme samotného magistrátu tento problém koncepčne riešiť. Nuž a v neposlednom rade je to vedenie mestskej polície, ktoré sa riadi heslom: Nedá sa, nevieme, nemáme peniaze. Tento princíp reprezentuje samotný poverený náčelník mestskej polície plk. Ing. Ivan Lechner, bývalý riaditeľ Krajského dopravného inšpektorátu v Bratislave. To je človek, ktorý je priamo zodpovedný za projekty organizácie dopravy v Bratislave, ktoré v poslednej dobe vznikli (mnohé podľa mňa katastrofálne). Drvivá väčšina z nich preferuje len autá, autá a potom ešte autá. To všetko na úkor verejnej dopravy, chodcov a cyklistov. Nemožno sa čudovať, že výsledky mestskej polície potom vyzerajú tak ako vyzerajú. Málokde nájdete takéhoto človeka, ktorý má síce dopravné vzdelanie, ale je takýto spiatočnícky. Hovorím to preto, že som s ním absolvoval dostatočne veľké množstvo rozhovorov, kde na akékoľvek argumenty reagoval v zmysle „ja mám dopravné vzdelanie, vy nie.“

Mám v tejto súvislosti na primátora Bratislavy Iva Nesrovnala jednu otázku: Kedy vypíšete riadne výberové konanie na nového náčelníka Mestskej polície? Plk. Ivan Lechner je totiž povereným náčelníkom presne od 30.9.2016, kedy z funkcie odišiel Peter Krajíček. Teda viac ako rok!

Všetci volení zástupcovia majú na katastrofálnu dopravnú situáciu prevažne jednu a tú istú odpoveď: „Potrebujeme autám vytvoriť alternatívu.“ Ja sa pýtam, kde chcete vybudovať tie cyklotrasy či bus pruhy, keď všade parkujú autá?

Na cyklotrase aj na chodníku.
Na námestí autá poškodzujú dlažbu
Ako sa tam dostal?
Prečo dostal papuču len jeden?
Námestie je najlepšie parkovisko
Mestská polícia ide príkladom
Už vieme, kde ich to učia. Priamo v autoškole!
Na chodcov miesto nevyšlo
Na priechode pre chodcov
Šofér sa hrá na cyklistu

Teraz najčítanejšie

Michal Feik

Venujem sa najmä ekologickej doprave, životnému prostrediu a mestskému rozvoju.