Denník N

Elektronické trhovisko – miláčik ministra R. Kaliňáka, prešlo pozitívnymi zmenami

Foto N - Tomáš Benedikovič
Foto N – Tomáš Benedikovič

Elektronické trhovisko bolo dlhodobo označované za najväčšie protikorupčné opatrenie druhej vlády Smeru-SD. Kvôli zlému nastaveniu však niektoré korupčné praktiky priam priťahovalo a značná časť deklarovaných úspor bola fiktívna. Aj na naše naliehanie prešlo trhovisko niekoľkými pozitívnymi zmenami. Stále je však na ňom čo vylepšovať.

Elektronické trhovisko (Elektronický kontraktačný systém – EKS) Ministerstva vnútra, zavedené za Roberta Kaliňáka dlhodobo budilo pozitívne ohlasy. Nadpisy obsahujúce elektronické trhovisko a protikorupčné opatrenia boli bežné. Za najväčšie protikorupčné opatrenie ktorejkoľvek vlády ho pri Kaliňákovom odvolávaní označil aj premiér R. Fico. A to aj napriek tomu, že EKS malo od začiatku niekoľko “dier”, ktoré sa dali chytrákmi využiť.

Kartelfriendly ebay

V januári 2017 uverejnil Protimonopolný úrad tlačovú správu k analýze, podľa ktorej je trhovisko rizikovým z pohľadu možných kartelových dohôd. Úrad však neprinášal nové informácie. Skôr konštatoval problémy, ktoré odborníci trhovisku dlhodobo vyčítali.

Možnosť sťahovať ponuky z elektronickej aukcie; fakt, že do elektronickej aukcie postupovali iba tri firmy, ktoré mali najvýhodnejšiu ponuku v konkrétnom čase; či úplne absentujúca aukcia s pohyblivým koncom pri službách a stavebných prácach boli všetko veľmi rizikovými nastaveniami štátneho ebayu, ktoré vedeli uchádzači zneužiť. Vo februári tohto roku sa menili podmienky elektronického trhoviska, čomu predchádzala diskusia, ktorej sa zúčastnila aj Nadácia Zastavme korupciu. Z našich návrhov Ministerstvo vnútra akceptovalo necelú polovicu.

Napravené chyby:

  1. Najväčším problémom EKS bolo, že v čase, keď sa uchádzači o zákazku kvalifikovali na postup do druhého kola aukcie (dostali sa do nej len tri firmy s najnižšou základnou ponukou), skoordinovaní dodávatelia posielajúci ponuku v jednej sekunde dokázali ostatných odstaviť – ak svoje ponuky podali krátko pred vypršaním stanoveného časového limitu prvého kola. Neraz sa však stávalo, že v druhom kole aukcie už žiadnu ponuku neposlali len za tým účelom, aby defititívne odrezali konkurenciu od možnosti zvíťaziť. Takáto koordinácia sa mala diať v stovkách zákaziek na trhovisku, ktoré riešil aj Protimonopolný úrad. Konkrétne výsledky jeho šetrení však zatiaľ nie sú známe. Dnes sa už do elektronickej aukcie dostávajú všetky firmy, žiadna z nich teda nepríde o možnosť poslať výhodnejšiu ponuku.
  2. Na trhovisku sa už nemôžu sťahovať ponuky. To umožňovalo koordináciu firiem, v snahe odplašiť konkurenciu nízkou cenou, ktorú neskôr uchádzač stiahol. Viedlo to tiež k zbytočnému predlžovaniu aukcií. Po novom sa už nebudú môcť diať veľmi časté obštrukcie, aké sa vyskytli napríklad v zákazke na nákup roliet. Napríklad v období od januára do marca 2015 bola stiahnutá až každá desiata ponuka.
Firma MIMA najprv v aukcii v “súboji” sama so sebou stiahla cenu na polovicu, neskôr stiahla všetky nízke ponuky a finálna cena bola rovnaká, ako počiatočná.

Zostávajúce problémy:

  1. Problémom je napríklad zlé zadanie obstarávateľa, v ktorom opíše presné špecifikácie konkrétneho produktu, ktorý dokáže dodať iba jediný dodávateľ. Nik iný, ako vybraný dodávateľ zákazku získať nemôže, lebo by nesplnil podmienky. Takýto problém nastal napríklad pri zákazke na vysokozdvižnú plošinu. Keďže uchádzač nemôže na trhovisku podať námietky, konkurencia sa voči neférovému nastaveniu súťaže nemá ako brániť.
    Aj do takýchto “ušitých” tendrov sa niekedy prihlási viacero spriaznených firiem, ktoré neskoršiemu víťazovi robia “krovie”. Takéto firmy často posielajú ponuky z jednej IP adresy. Na stretnutiach s Ministerstvom vnútra k EKS sme navrhovali, aby IP adresy účastníkov aukcií boli zverejňované. Tento náš návrh sa však, žiaľ, nestretol s porozumením.
  2. Rovnako zostáva istý problém s aukciami s pohyblivým koncom. To sú také, pri ktorých sa trvanie aukcie po pridaní ponuky uchádzačom predĺži o dve minúty. Keď po dvoch minútach už nikto nepridá nižšia ponuku, aukcia končí. Dva roky boli aukcie s pohyblivým koncom na trhovisku len pri obstarávaní tovarov. Pri službách a prácach neboli možné a aukcia vždy skončila v pevne stanovený čas. A to aj v prípade, kedy bol priestor na to, aby cena klesala nižšie, ale uchádzač už nestihol podať nižšiu ponuku. Teraz sú aukcie s pohyblivým koncom možné aj pri službách a stavebných prácach. No obstarávateľ sa môže rozhodnúť aukciu s pohyblivým koncom nepoužiť a spôsobí tým, že súboj o najlepšiu cenu skončí vo vopred určenom čase aj v prípade, že ešte bol priestor na ďalšie znižovanie ceny. Dáta za február ukazujú, že obstarávateľ aukciu vypne vo viac ako tretine prípadov.

    Koľko zákaziek na služby a práce sa ukončilo elektronickou aukciou s pohyblivým koncom? Dáta za február 2017
  3. Síce maličkosťou, ale o to symbolickejšou, je vyriešenie problému notifikácií pre dodávateľov. Systém trhoviska sa chváli obrovským počtom dodávateľov, ktorým zaslal notifikácie. Dodávateľom však nedáva možnosť notifikácie filtrovať, napríklad, aby im chodili len notifikácie na zákazky nad 10 000 eur. Napriek deklarovaným vysokým číslam doručených notifikácií boli časté sťažnosti, že podnikateľom notifikácia neprišla. Systém za 20 miliónov eur sa s týmto problémom vysporiadal svojsky – do obchodných podmienok pridal odstavec, ktorý hovorí, že správca EKS za doručenie notifikácie nezodpovedá.
  4. Ďalšou chybou trhoviska je vykazovanie fiktívnych úspor, z ktorých neskôr vznikajú bombastické články o šetrení stoviek miliónov eur. Problém nepresnosti úspor trhoviska nie je problémom, ktorý by bránil súťaži, iba zavádzaním verejnosti o tom, koľko trhovisko “ušetrilo”. Napríklad vo februári 2016, v čase našej analýzy trhovisko deklarovalo úspory vo výške viac ako 180 miliónov eur. No vyše štvrtina z týchto úspor nebola v súlade s realitou.
    Podľa analýzy Nadácie Zastavme korupciu bolo 47 miliónov eur z deklarovaných úspor fiktívnych. Prečo? Pretože ide o rozdiel medzi vstupnou cenou a najnižšou ponúknutou cenou v aukciách, kde aj došlo k uzavretiu zmluvy, no neskôr boli zrušené. K žiadnej reálnej úspore v týchto prípadoch nedošlo. To však nemusí byť finálny účet fiktívnyhc úspor, keďže do našej analýzy sme zahrnuli len zmluvy nad sto tisíc eur a nie každá zrušená zmluva je v centrálnom registri zmlúv aj označená ako zrušená.
    Prečo boli tieto zmluvy zrušené? Pretože vzišli zo súťaží, kde víťaz poslal dumpingovú ponuku s nízkou cenou, za ktorú práce nedokázal dodať. Napríklad v prípade rekonštrukcie obecného úradu v Brusnici dodávateľ Irbis Slovakia tvrdil, že šesťmiliónovú rekonštrukciu dokáže dodať za 3600 eur. Keďže v skutočnosti za 3600 eur úrad zrekonštruovať nemohol, tak vypovedal zmluvu. Napriek tomu je takmer šesť miliónov z tejto zákazky zarátaných do úspor elektronického trhoviska.
Najväčšie úspory vykazujú práve zákazky, pri ktorých dodávateľ na prvý pohľad zadal nereálnu cenu

Pravidlá a nastavenie elektronického trhoviska boli 2 roky čiernou skrinkou, v ktorej nebol priestor na diskusiu. Po dvoch rokoch sa aspoň sčasti otvára verejnosti a akceptuje návrhy na zmeny aspoň tých chýb, ktoré najviac bijú do očí. Na Ministerstve vnútra však ešte majú čo robiť, aby sa celý proces dal nazvať transparentným a pravidlá, podľa ktorých EKS funguje, dobre vyargumentovanými.

 

 

 

 

Martin Turček

Chceš nám pomôcť v našom úsilí odstrániť korupciu pri nakladaní s verejnými peniazmi? Podpor Nadáciu Zastavme korupciu malým finančným darom, vďaka ktorému dokážeme veľké veci!

Teraz najčítanejšie

Zastavme korupciu

Veríme, že Slovensko môže byť krajina, v ktorej čestné konanie nie je rarita, ale spoločenská norma a podvody nie sú prehliadané, ale trestané.