Denník N

Facebook ohlasuje veľkú zmenu, ide zásadne meniť newsfeed

Slovákov zmena trápiť nebude. Test Prieskumníka má u nás pokračovať. (MediaBrífing)

Zdroj: Giphy.com

Ľudia budú možno na Facebooku tráviť menej času, ale bude to zmysluplnejšie strávený čas, povedal pre Denník N John Hegeman, viceprezident produktového tímu, ktorý má vo Facebooku na starosti newsfeed. Facebook v piatok verejnosti predstavil smer, akým sa chce ďalej vyvíjať.

„Facebook vznikol na myšlienke spájať ľudí s ich priateľmi a rodinou, a toto je hlavným princípom newsfeedu aj dnes,“ vysvetľuje firma v stanovisku pre médiá. „Pripravujeme updaty, aby ľudia mali viac možností interagovať s ľuďmi, na ktorých im záleží.“

V preklade to znamená to, čo Facebook ohlasuje už dlhšie: v newsfeede bude výrazne menej príspevkov stránok (teda celebrít, médií či značiek) a viac príspevkov od priateľov. „Ide o to, aby sme sa posunuli od pasívnej konzumácie obsahu k zmysluplnej konverzácii,“ vysvetľuje Hegeman. Facebook ale bude penalizovať tých, ktorí sa snažia umelo vyvolávať aktivitu ľudí – napríklad vyzývať ich, aby vyjadrili názor kliknutím na like, alebo aby sa zapojili do súťaže tým, že budú príspevok zdieľať.

Zmena sa nijako nedotkne Slovenska, aspoň nie teraz. Sme totiž jedna zo šiestich krajín sveta, kde Facebook testuje Prieskumníka. U nás teda príspevky stránok nie sú obmedzené, ale kompletne odstránené z newsfeedu. Hegeman Denníku N potvrdil, že test Prieskumníka bude pokračovať a zmeny, ktoré sa dejú vo zvyšku sveta, sa nás zatiaľ nedotknú.

Každopádne, teraz o tom budú písať mnohé svetové weby. Dá sa totiž očakávať, že zmena newsfeedu výrazne postihne médiá a mnohých iných, ktorí majú svoje aktivity na Facebooku. Organický dosah ich príspevkov a aktivita na ich stránkach môžu opäť výrazne klesnúť.

MediaBrífing je týždenný prehľad toho najzaujímavejšieho o digitálnych médiách a žurnalistike. Nespoliehajte sa, že sa k vám dostane cez Facebook. Prihláste sa na odber newslettra a dostávajte ho každý týždeň e-mailom.

Prvé zmeny sa vo svete prejavia v najbližších týždňoch, ale vo všeobecnosti Facebook predstavuje smer, akým sa chce dlhodobo uberať. Zástupcovia spoločnosti tiež zopakovali, že momentálne neplánujú na celom svete presunúť príspevky stránok z newsfeedu do Explore Feedu, ako sa to stalo na Slovensku, Srí Lanke, v Srbsku, Bolívii, Guatemale a Kambodži.

Algoritmus sa bude snažiť predvídať to, s akými príspevkami budú ľudia so svojimi priateľmi interagovať. Tieto príspevky by mali mať lepšie hodnotenie a teda budú aj „vyššie“ v newsfeede. Priatelia dostanú prednosť nielen pred príspevkami facebookových stránok, ale aj pred ľuďmi, ktorých followujete.

Dôveryhodné médiá by mali mať prednosť, píšu Financial TimesWall Street Journal. Kvalitné zdroje informácií by mali byť facebookovým algoritmom posúdené lepšie ako šíritelia bludov a clickbaitov. Zatiaľ ale nie je známe, ako chce Facebook posudzovať dôveryhodnosť médií.

Facebook informuje o zmenách na blogu, Mark Zuckerberg o nich napísal status.

Prieskumník nebude zapnutý globálne, predpovedá Reuters Institute

Reuters Institute for the Study of Journalism (RISJ) pri Oxfordskej univerzite vydal nové predikcie na rok 2018. V správe Journalism, Media, and Technology Trends and Predictions 2018 (pdf) okrem iného píše:

  • Inštitút neočakáva, že sa všetky príspevky stránok presunú do samostatného feedu. Test Prieskumníka by podľa nich nemal byť zapnutý globálne, ale predpovedajú to, čo práve oznamuje aj Facebook: vďaka algoritmom budú príspevky stránok ešte menej viditeľné ako dnes.
  • Očakáva sa, že médiá sa budú snažiť znížiť svoju závislosť od Facebooku či Applu.
  • Veľké online platformy budú prijímať mnoho nových administrátorov, YouTube už ohlásil, že ich počet tento rok zvýši celosvetovo o 10-tisíc.
  • Okrem nových pravidiel pre politické reklamy sa neočakávajú výraznejšie regulácie sociálnych médií zo strany štátov.
  • Technológie nevyriešia problém s fake news, práve naopak. Zrejme uvidíme nové príklady toho, ako technológie umožňujú vytvárať falošné správy.
  • Facebook, Google a spol. budú zrejme výraznejšie označovať správy z dôveryhodných zdrojov.
  • Stále populárnejšie budú mobilné formáty správ, ktoré budú spájať fotky, videá a stručné informácie.
  • Facebook bude naďalej tlačiť na video a pokúsi sa viac konkurovať Netflixu a Amazonu než YouTubu.
  • Naopak, niektoré médiá ustúpia zo svojich plánov preraziť s videom a zamerajú sa opäť na text, možno audio. Video je totiž produkčne veľmi drahé a príjmy z neho zväčša nestačia.
  • Očakáva sa, že príjmy z reklamy budú ešte menej zaujímavé – ceny klesajú, adblocky sú veľmi rozšírené, väčšinu peňazí aj tak zhltne Google a Facebook.
  • Vydavatelia dúfajú, že dôležité bude digitálne predplatné. A ak nie predplatné, tak aspoň registrácia čitateľov – prihlásený čitateľ je pre médium omnoho cennejší ako náhodní anonymní návštevníci.
  • V budúcom roku sa tiež očakáva zlučovanie médií, aby boli nielen väčšie, ale mohli aj hospodáriť efektívnejšie spájaním oddelení a pozícií.
  • Veľkou témou budú nové európske pravidlá o ochrane osobných údajov GDPR. V Denníku N sa im ešte budeme venovať vo väčšej miere.
  • Štúdia spomína aj ďalšie trendy ako pokroky v umelej inteligencii, rastúcej popularite zariadení ovládaných hlasom či ďalším technologickým novinkám. O niečom podobnom sme už v MediaBrífingu písali.
Český spravodajský portál iDnes.cz oslávil 20 rokov fungovania retro grafikou.

Hoaxy, dezinformácie a propaganda

  • Medzi najpopulárnejšie slovenské dezinformačné weby patrí stránka domacaliecba.sk. Tento týždeň sme sa jej začali podrobnejšie venovať. Stránka šíri množstvo zdravotníckych nezmyslov, je preto dobré pred ňou svojich priateľov varovať.
  • Vydali sme zoznam 10 najpopulárnejších postov kotlebovcov v roku 2017.
  • Bloger Jakub Goda pod falošným menom písal pre Hlavné správy. Zistil, ako dezinformačné médiá fungujú. Nechcú vydávať úplne bludy, lebo to škodí dokonca aj im.
  • Datový analytik Josef Šlerka robí výskum o facebookových bublinách. „Nie je pravda, že by ľudia neboli vystavení informáciám z druhej strany,“ povedal v rozhovore pre DVTV. Avšak to, aké hodnoty má skupina, v ktorej sa človek pohybuje, určuje vnímanie správy, ktorá sa k nemu dostane.
  • Boti, ktorí sa tvária ako reálni ľudia, by mali byť zakázaní. Sociálne siete by mali byť transparentnejšie a ľudia by mali mať právo používať ich staršiu verziu, ak nesúhlasia s updatom, napísal Roger McNamee, jeden zo skorých investorov Facebooku.
  • Bývalý poradca amerického prezidenta Stephen Bannon odstúpil z vedenia webu Breitbart News.

Dusno v RTVS

  • Šéf RTVS minulý týždeň povedal, že koncesionárske poplatky by sa mali zvýšiť. Andrej Danko (SNS) zas vyhlásil, že by sa mali zrušiť. Minister kultúry Marek Maďarič nevidí dôvod, prečo sa Dankovým návrhom hlbšie zaoberať, ale uvedomuje si, že šanca na zvýšenie poplatkov klesá.
  • Relácia Reportéri končí, vedenie RTVS tvrdí, že len dočasne.
  • RTVS mení aj reláciu Dejiny.sk na rádiu Regina. Špekuluje sa aj o škrtnutí rozhlasovej debaty K veci.
  • Osobnosti spísali výzvu proti zrušeniu reportérov.
  • Šéfom košického štúdia RTVS by mal byť Jozef Puchala, ktorý doteraz pôsobil ako redaktor. Je to brat Vladimíra Puchalu, súčasného riaditeľa TASR a dlhoročného blízkeho spolupracovníka Rezníka.
  • Rezník by mal situáciu čím skôr upokojiť, myslí si Maďarič.

Ďalšie správy týždňa

ZDANIŤ GOOGLE A FACEBOOK
Ministerstvo financií bude riešiť zdaňovanie internetových gigantov, ako sú Google či Facebook. Tie majú na Slovensku miliónové tržby, no na daniach zaplatia len pár tisíc. Minister financií Peter Kažimír hovorí, že spolu s Francúzskom budeme jedna z prvých krajín, ktoré to chcú zmeniť.

VJU.SK
Ján Gordulič končí na videoportáli vju.sk, ktorý vlastní vydavateľstvo Penty News and Media Holding. Na webe nebudú pokračovať aj ďalšie relácie, hovorí sa o tom, že web zrejme celý skončí. Vydavateľstvo si už zaregistrovalo domény pluskatv.sk a plustv.sk, ktoré by ho mohli nahradiť.

TV SEZNAM
Seznam.cz spúšťa v piatok klasické televízne vysielanie. Televize Seznam má byť plnoformátový kanál, teda má prinášať správy, publicistiku, dokumenty, lifestyle, zábavné programy aj seriály z produkcie Stream.cz.

BABIŠOVE NOVINY
„Babišom vlastnené noviny sa dostali do štádia, keď sa už ani nesnažia nerobiť si hanbu,“ píše Roman Pataj. Lidovky písali o správe európskej protikorupčnej jednotky OLAF v kauze Čapí hnízdo najprv tak, akoby o nič vážne nešlo. Otočili, až keď o tom začali presnejšie písať iné médiá. MF Dnes kauze venuje minimálny priestor.
+ Hovorca prezidenta Jiří Ovčáček odmieta odpovedať na otázky novinárov z Hospodářskych novin, Aktuálně.cz, a Respektu.

NOVINÁRSKA CENA 2017
Už je možné prihlasovať najlepšie novinárske príspevky do súťaže Novinárska cena. Urobiť to môžu nielen ich autori alebo zástupcovia redakcií, ale aj široká verejnosť. Uzávierka je 14. februára.

SLOBODA TLAČE
Committee to Protect Journalists vybrala najväčších nepriateľov slobody tlače. V jednotlivých kategóriách vyhrali turecký prezident Recep Erdogan, čínsky prezident Si Ťin-pching, mjanmarská líderka Aun Schan Su Ťij a Donald Trump.

DOKUMENT
Režisérka Liz Garbus, ktorá vyhrala dvakrát Emmy a dvakrát bola nominovaná na Oscara, robí štvordielny dokument The Fourth Estate o tom, ako redakcia New York Times píše o Trumpovi. Premiéra bude 27. mája na televízii Showtime.

GLAMOUR
Magazín Glamour má novú šéfredaktorku. Stane sa ňou Samantha Barry, ktorá predtým nikdy nepracovala v printe, má však skúsenosti z digitálu a televízie (napr. CNN a BBC). Tento výber potvrdzuje, že vydavateľstvo Condé Nast sa snaží zásadne meniť fungovanie niektorých svojich módnych magazínov a posúvať sa viac do digitálu.

BULVÁRIK
Budúca britská princezná Meghan Markle zrušila svoje účty na sociálnych sieťach. Snúbenica princa Harryho mala na Instagrame 1,9 milióna followerov, na Facebooku 800-tisíc a na Twitteri 350-tisíc.

Trolling týždňa

Thajský premiér Čan-Oča počas tlačovky postavil pred novinárov svoju maketu vyrezanú z kartónu a odkázal im, aby politické otázky smerovali na ňu. Ide o ďalšiu z vyhýbavých taktík vodcu vojenskej junty voči médiám.

Čan-Oča so svojou maketou. Foto – AP
Prihláste sa na odber newslettra a dostávajte každý piatok e-mailový prehľad toho najzaujímavejšieho o digitálnych médiách a žurnalistike.

Teraz najčítanejšie

Filip Struhárik

Redaktor a editor Denníka N. Pripravuje MediaBrífing - týždenný newsletter o médiách a internete. Pochádza z Martina, vyštudoval žurnalistiku, v rokoch 2009 - 2014 pracoval ako editor online spravodajstva a projektový manažér na SME.sk. V roku 2019 dostal na Novinárskej cene čestné uznanie „za prínos k rozvoju digitálnych médií a online žurnalistiky“ a za to, že sa stal „watchdogom sociálnych médií“. V roku 2020 získal Cenu otvorenej spoločnosti venovanú pamiatke Karola Ježíka. Jeho novinársku prácu ocenil dvakrát aj Literárny fond. Je členom hodnotiacej komisie projektu Konšpirátori.sk a spolupracuje s medzinárodnou organizáciou Reportéri bez hraníc. Napísal knihu Co je nového v médiích.