Denník N

Facebook ublížil serióznym médiám viac ako konšpirátorom

Serióznym médiám padli čísla po spustení Prieskumníka o 39 percent, konšpirátorom len o 27 percent. (MediaBrífing)

Jeden e-mail týždenne a v ňom všetko dôležité o médiách – to je MediaBrífing. Prihláste sa na odber newslettra a dostávajte ho každý piatok e-mailom.

V utorok to budú dva mesiace, odkedy začal Facebook vo veľkom testovať Prieskumníka (Explore Feed). Z dostupných dát vyplýva, že presunutie všetkých príspevkov stránok z newsfeedu na nové miesto, ublížilo viac serióznym médiám ako tým, ktoré šíria dezinformácie a nenávisť. Vyplýva to z analýzy interakcií (teda počtu lajkov, komentárov a zdieľaní) na facebookových stránkach medií pred a po zmene:

  • priemerný počet interakcií 50 slovenských médií (serióznych aj bulvárnych, novín, webov, televízií aj rádií) klesol po spustení Prieskumníka o 52%
  • čisto spravodajské média klesli menej, interakcie im padli o takmer 39%
  • Denník N zaznamenal pokles o 32%
  • 20 stránkam, ktoré systematicky šíria dezinformácie a nenávistné príspevky klesli interakcie len o 27%

Nie je jasné, prečo spustenie Prieskumníka ublížilo viac tradičným médiám ako konšpirátorom. Súvisieť to môže napríklad s odlišným správaním fanúšikov jednotlivých médií – konšpirátori ich majú menej, ale zato môžu byť na tieto stránky silnejšie napojení; bežné médiá majú často obrovské množstvo len vlažných followerov.

Horšie čísla na Facebooku sa ale na návštevnosti viacerých médií výrazne nepodpísali. Denníku N, Aktualitám, Pravde, HN či SME klesla čítanosť do zhruba troch percent. Niektoré weby ale skončili horšie a návštevnosť im v novembri padala, napríklad tvnoviny.sk (-26%), startitup.sk (-19%), refresher.sk (-18%), etrend.sk (-13%), noizz.sk (-13%) či dobrenoviny.sk (-10%).

Viacerým ľuďom tento týždeň Prieskumník zmizol alebo sa im v newsfeede začali objavovať opäť aj príspevky stránok. Zatiaľ nie je známe, či ide o nejakú chybu alebo zmenu v testovaní služieb na Slovensku. Regionálneho hovorcu Facebooku sme kontaktovali ešte v utorok, do dnešného dňa sa mu nepodarilo získať viac informácií z kalifornskej centrály.

Prečítajte si aj komentár: Facebook má veľa chýb. Čo urobíme, ak sa nebudú dať opraviť?


Môžu robiť médiá chyby v časoch Trumpa?

Po tom, čo viaceré média urobili vo svojom spravodajstve chyby, napísal Donald Trump minulý víkend niekoľko tweetov o tom, ako novinári píšu “fake news”. V amerických médiách sa zároveň intenzívnejšie diskutuje o tom, aké nebezpečné sú chyby, ktoré občas robia.

“Nemôžeme urobiť čokoľvek zle,” povedal ešte minulý týždeň reportér New York Times Peter Baker. Aj malá chyba je totiž využitá na útok proti novinárom. Redakcia má preto vo Washingtone dvoch fact-checkerov – jeden kontroluje vyjadrenia Trumpa, druhý prácu novinárov. Hoci sú fact-checkeri bežní v magazínoch, pri rýchlom spravodajstve tomu tak nebýva. Baker povedal, že za 30 rokov nikoho podobného v novinách nezažil. Teraz ale musia byť takí dobrí, ako je to len možné.

Trump a jeho podporovatelia sú na média výrazne prísnejší ako na seba, píše Politico. Americký prezident pritom vysloví nepravdu v priemere päťkrát denne.

Chybám sa nedá úplne vyhnúť, ale v extrémne polarizovanom prostredí dostávajú nový význam, píše Brian Stelter zo CNN. Aj malé chyby bývajú nafúknuté a robia sa z nich vážne hriechy. Novinári síce môžu spomaliť a vydať správu neskôr, ale to je podľa neho len čiastočné riešenie. Pripomína, že vydané opravy sú dôkazom, že novinári sa snažia hľadať pravdu.

Stelter o tejto téme diskutoval s legendárnym novinárom Carlom Bernsteinom známeho z aféry Watergate. Ten povedal, že mainstreamové médiá robia vo všeobecnosti výrazne menej chýb, než väčšina inštitúcií. Pôsobia totiž v biznise, kde je potrebné chyby nerobiť a aj preto majú množstvo nástrojov, ako im zamedziť.

“Chyby sú presne ten dôvod, pre ktorý by ľudia mali veriť médiám,” povedal pre CNN David Frum, editor magazínu The Atlantic (treba dodať, že Frum je bývalý autor prejavov Georga W. Busha a tiež kritik Trumpa, v januári mu vyjde kniha s názvom Trumpocracy). “Astronómovia stále robia chyby, pretože veda je procesom hľadania pravdy. Astrológovia nikdy nerobia chyby, alebo si ich nikdy nepriznajú, pretože to, čo ponúkajú, je uzavretý systém ideológie a propagandy,” vysvetlil Frum.


Najdôležitejšie správy týždňa

KONIEC SLOBODY INTERNETU?
Americká Federálna komisia pre spoje vo štvrtok napriek protestom odhlasovala návrh na zrušenie pravidiel takzvanej sieťovej neutrality, ktoré zabezpečovali slobodný a otvorený internet. Rozhodnutie je víťazstvom pre káblové firmy a mobilných operátorov, ktorým umožňuje určovať, k akému obsahu sa užívatelia dostanú. Proti rozhodnutiu sa už chystajú žaloby, do hry môže vstúpiť aj americký Kongres. Doteraz platilo, že každý má rovnocenný prístup k obsahu na internete. Teraz však budú môcť poskytovatelia internetu za poplatok ponúkať rýchlejšie internetové služby alebo prístup na určité stránky.

GOOGLE GRANT
Denník N získa od Googlu 754-tisíc eur, aby vytvoril predplatiteľský systém, ktorý bude môcť bezplatne využívať ktorýkoľvek vydavateľ na svete. Redakcia uspela vo štvrtom kole grantového programu na podporu online žurnalistiky. Celkovo Google podporí sumou 20,4 miliónmi eur 102 projektov z 26 európskych krajín.

REACH NA FACEBOOKU PADNE
Dosah (reach) príspevkov na facebookových stránkach by mal opäť výraznejšie klesnúť. Facebook totiž plánuje zmeniť spôsob, akým ho počíta. Dnes do tohto čísla zahŕňa už to, že sa príspevok používateľovi načítal, po novom by sa mal započítať až vtedy, keď sa zobrazí na obrazovke, teda keď k nemu človek naozaj doscrolluje. Túto zmenu Facebook sľuboval už pred rokom, ale spustiť by ju mal až začiatkom roku 2018. Správcovia stránok tak môžu po tejto zmene očakávať ďalší výraznejší pokles organického zásahu.

MANIPULÁCIE
V česku vytvára a šíri dezinformácie 50 až 100 vplyvných ľudí, patria medzi nich aj politici a osobnosti verejného života, tvrdí ministerstvo vnútra. Web aktuálně.cz vydal veľký text o dezinformáciách.

FACEBOOK VIDEO
V roku 2016 dal Facebook 140 svetovým médiám 50 miliónov dolárov na to, aby vyrábali viac videí. Výrobu videí podporoval aj tento rok, to sa ale mení. Facebook túto podporu ukončí a budúci rok si budú musieť médiá zarobiť reklamou.

AKO FUNGUJÚ MÉDIA
Opakovane sa vracia diskusia o tom, že ľudia vlastne netušia, ako vyzerá práca novinárov. Média by preto mali vysvetľovať, čo a ako robia. (Ak má niekto nápady, ako na to, pokojne mi o nich napíšte). Washington Post spustil sériu článkov a videí na túto tému. V prvej časti vysvetľujú, ako redakcia popísala prípad Roya Moorea, neúspešného kandidáta do senátu, ktorý je obvinený z nevhodného sexuálneho správania. Ich media columnistka Margaret Sullivan zas napísala o tom, ako používajú anonymné zdroje.

GOOGLE VS. FACEBOOK
Facebook posiela médiám stále menej čitateľov, Google viac. Tento rok sa tak Google stal opäť najväčším zdrojom návštevnosti. Vyplýva to z údajov spoločnosti Parse.ly, ktorej analytické nástroje používa 2500 vydavateľov na svete.

RÁDIO
Zabíjame českú hudbu, hovorí Dušan Vančo, programový riaditeľ nového Trnavského rádia. “Pri kvótach na ňu nie je priestor, čo má dosah na mladšiu generáciu, ktorá stráca prirodzený cit rozumieť českému jazyku.”

VÄZNENÍ NOVINÁRI
Počet novinárov, ktorí sú vo väzení, dosiahol rekord už druhý rok po sebe – za mrežami ich je 262. Dôvodom je aj to, že USA a západné krajiny nevyvíjajú dostatočný tlak na krajiny, ktoré sú v tomto smere najhoršie. Najviac novinárov väzní Turecko (73), nasledujú Čína (41) a Egypt (20). Tento týždeň boli zadržaní dvaja novinári v Mjanmarsku.

DISNEY + 21ST CENTURY FOX
Walt Disney kúpi väčšinu spoločnosti 21st Century Fox za vyše 52 miliárd dolárov. Získa za to filmové a televízne štúdiá, káblové stanice a zahraničné televízne stanice z impéria mediálneho magnáta Ruperta Murdocha. Simpsonovci to predpovedali už v roku 1998.

CROWDFUNDING PRE NÁCKOV
Náckovia by zrejme nemohli zbierať peniaze na svoje projekty cez Kickstarter, pretože by ich odtiaľ vyhnali pre hate speech. Avšak majú svoj vlastný web – Hatreon. Ten bol síce krátko nedostupný, ale už je opäť online. Andrew Anglin, ktorý riadi neonacistický web Daily Stormer, si dokáže na Hatreone vyzbierať vyše 7700 dolárov mesačne. New York Times píše o alternatívnom internete, ktorí si stvorili stúpenci hnutia alt-right; už majú vlastnú verziu Twitteru, Facebooku, YouTubu, Wikipédie aj zoznamky. Mnohé ale zatiaľ poriadne nefungujú.

NEW YORK TIMES
Arthur Sulzberger Jr. po 26 rokoch končí ako vydavateľ New York Times, od januára ho nahradí jeho syn Arthur Gregg Sulzberger. Otec bude naďalej predsedom predstavenstva.

BUSINESS INSIDER
Business Insider ruší vo svojom mene slovo “business”. Médium sa tak chce posunúť zo sveta financií aj do ďalších oblastí a získať tak nových čitateľov.

KNIHA
Novinárky New York Times Jodi Kantor a Megan Twohey, ktoré začali písať o škandáloch producenta Harveyho Weinsteina, napíšu knihu o sexuálnych útokoch a obťažovaní, potvrdilo to vydavateľstvo Penguin Press. Dátum vydania knihy zatiaľ nebol oznámený.

TOP 2017
Zverejnených bolo množstvo rebríčkov toho naj v roku 2017. Môžete si pozrieť najzdieľanejšie príspevky, čo sme najviac vyhľadávali alebo to naj z YouTube. Politifact označili za lož roka Trumpove tvrdenie, že ruské zasahovanie do amerických volieb je vymyslená správa. Slovom roka podľa slovníka Merriam-Webster je feminizmus.

2018
Kto chce čítať viac o médiách a žurnalistike, môže sa ešte vrhnúť na prognózy na rok 2018, ktoré zozbieral NiemanLab.


Status týždňa

Richard Sulík obvinil Denník N, že zámerne vyťahuje na titulku staré kritické články, aby mu uškodil. V skutočnosti odporúčané články vyberá softvér a to každému čitateľovi na mieru, teda nie všetkým také isté. A áno, niekedy algoritmus vyberie aj staršie texty, lebo usúdi, že by mohli človeka zaujímať. Hoci to diskutéri aj zástupca šéfredaktora Sulíkovi vysvetlili, ten sa neospravedlnil za svoje falošné obvinenie a v útokoch na redakciu pokračoval. Status nakoniec zmazal.

MediaBrífing je týždenný prehľad toho najzaujímavejšieho o digitálnych médiách a žurnalistike. Prihláste sa do newslettra a dostávajte ho každý piatok e-mailom.

Teraz najčítanejšie

Filip Struhárik

Redaktor a editor Denníka N. Pripravuje MediaBrífing - týždenný newsletter o médiách a internete. Pochádza z Martina, vyštudoval žurnalistiku, v rokoch 2009 - 2014 pracoval ako editor online spravodajstva a projektový manažér na SME.sk. V roku 2019 dostal na Novinárskej cene čestné uznanie „za prínos k rozvoju digitálnych médií a online žurnalistiky“ a za to, že sa stal „watchdogom sociálnych médií“. V roku 2020 získal Cenu otvorenej spoločnosti venovanú pamiatke Karola Ježíka. Jeho novinársku prácu ocenil dvakrát aj Literárny fond. Je členom hodnotiacej komisie projektu Konšpirátori.sk a spolupracuje s medzinárodnou organizáciou Reportéri bez hraníc. Napísal knihu Co je nového v médiích.