Denník N

[film] Mistress America (2015)

Duo Baumbach-Gerwig a ich najnovší počin. Tentokrát vo farbe.

Mistress America (USA, BRA, 2015, 84 min.)
Réžia: Noah Baumbach,
Scenár: Noah Baumbach, Greta Gerwig,
Hrajú: Greta Gerwig, Lola Kirke, Matthew Shear, Jasmine Cephas-Jones, Heather Lind, Michael Chernus
Kamera: Sam Levy (Wendy and Lucy, Frances Ha)
Distribúcia: Fox Searchlight Picture,RT Features

Baumbach (Kicking and Screaming, Then Squid and the Whale) známy aj spoluprácou na scenároch Wesa Andersona natočil v roku 2010  film “Greenberg” produkovaný ním a jeho manželkou Jennifer Jason Leigh. Tu prvýkrát narazil na Gretu Gerwig na úrovni režisér-herečka.  S „mladším modelom“  Gretou tak spolu píšu scenáre aj zdieľajú spoločnú domácnosť.  Samotná Gerwig má na konte už viac scenárov ako aj režijný debut Nights and Weekends (2008) v spolupráci s Joe Swanbergom.

Prvý počin tejto dvojice je film Frances Ha (2012), ktorý mal veľmi dobré ohlasy na festivaloch. Baumbach narodený v Brooklyne zasadzuje svoje filmy prevažne do prostredia NY. Spomínaný film obsahuje epizódku kedy Frances navštívi svojich rodičov (hrajú ich reálni rodičia Gerwig) v Sacramente čo zas odkazuje na rodný prístav Gerwig.

Posledné tri Baumbachove filmy môžme považovať za výpoveď generácie, všetky sa venujú zlomom, medzníkom v životoch či už dvadsiatnikov (Frances Ha) alebo napr. štyridsiatnikov vo While we’re young (2014), napísaným výhradne Baumbachom.
V najnovšej komédii Mistress America je to zas 18 ročná Tracy, ktorú hrá Lola Kirke (jeden z prelomových hereckách výkonov na Sundance Film Festival  podľa IndieWire, jej sestra je Jemima Kirke zo seriálu Girls) a 30tnička Brooke (Gerwig).

Tracy (Kirke) začímistressamerica2najúc svoje štúdium na Barnard-e (Liberal Arts Colllege) v New Yorku stretáva tridsiatničku Brooke (Gerwig), ktorá je jej potenciálnou nevlastnou sestrou po tom čo ich rodičia plánujú svadbu. Tá robí hádam všetko od inštruktora fitness po maliarku a v podstate nič, a nachádza sa vo fáze kedy cíti, že teraz sa už musí niečo “zlomiť” a jej život musí nabrať nejaký kurz a naivne no viac ako sebaisto na tom pracuje. Brooke zoberie Tracy na párty a tá očarená touto jednou nocou si potichu spraví z Brooke akúsi kozmopolitnú modlu, niekoho kto ide z koncertu na art inštaláciu, predstavenie moderného tanca a na konci dňa sa prepchá pukancami v nočnom kine sledovaním Cacablancy.
Napíše teda krátku esej o nej, ktorou sa túžobne snaží dostať do elitársky snobského klubu školských písalkov. Sledujeme ako Tracy zberá materiál pre svoj príbeh a pomáha Brooke s jej snom o vlastnej reštaurácii, hipsterským rajom na počesť jej zosnulej matky. Takisto je svedkom ako je Brooke odkopnutá bohatým gréckym frajerom, ktorého postava napriek tomu, že ju vo filme neuvidíme vyznieva ako stereotypné klišé.

 

Baumbach a Gerwig stavili až okato na to čo fungovalo pri filme Frances Ha, zvolili ľahšiu cestu ale aj relatívne  zarobili na možnú katastrofu. Oproti minulému filmu postava Brooke postráda ľahkosť a humor Frances (taktiež Gerwig), čo je pravdaže aj zámer tvorcov, ktorí postavu vykresľujú ako celkom napätú, náznakmi niekde na pomedzí psychického zrútenia a mánie. Neo-Allenovské plynutie dialógov, satirovanie postáv, ktoré fungovalo vo Frances Ha tu dosť škrípe, pôsobí umelo. Do príbehu sú násilne vpísané postavy teenagerského páru, rovesníkov a spolužiakov Tracy, ktorých spoločný vzťah ako aj s ňou samotnou vyznieva absurdne plocho a to čo malo byť vtipné dáva filmu skôr trpkú pachuť po teenagerských filmoch ako Spectacular now a podobnej pásovej výrobe. Samotný Baumbach sa počas nakrúcania vyjadril, že idú v tomto filme “po smiechu”, chcú do neho zasadiť viac vtipných situácií. Žiaľ výsledok pôsobí silene.

 

mistress-america-2015-003-dylan-and-tracy-in-corridor-ORIGINAL

Nekompaktnosť a slabú chémiu medzi postavami dokopáva Baumbach a Gerwig ešte ďalej v scéne keď sa film mení na nepodarený mikro road movie a Brooke sa rozhodne, že s celou podarenou partičkou teenagerov skúsi šťastie a peniaze získa od bývalého frajera (Michael Chernus), ktorý sa topí v peniazoch a žije v Connecticute s jej bývalou  najlepšou kamarátkou (Heather Lind ). Tu vidíme ako do deja teda vstupuje ešte tehotná žena, spomínaná manželská dvojica a aby toho nebolo málo, tak aj otravný sused. Svadba rodičov Brooke a Tracy je odvolaná a už chýba len ohňostroj a ružové poníky keď sa film dostáva do asi najslabšej časti. Scéna keď na pódiu opisuje Brooke svoj sen vo Vás naozaj vyvoláva pocit, že sledujete nepodarenú verziu Frances Ha 2.0 a pokus o niečo ako „obývačkovú scénu“, ktorá bola vrcholom spomínaného filmu. Do toho všetkého je úplne prvoplánovo zakomponovaná marihuana, teeneagerské a susedské roztržky a film sa Vám rozpadáva pred očami.

Baumbach a Gerwig nepracujú s charakterom postáv a ich črtami (egocentrizmus, narcizmus….) nejak sofistikovane ale aj tu skôr idú cestou “nech sa divák smeje”, neromantizujú ale na druhej strane sa ani nesnažia približovať realite vtieravým spôsobom. Žiaľ všetko toto sa nakoniec obracia na akési lacné absurdno bez šarmu.

Rozbitosť deja a absencia akéhokoľvek záchytného bodu pre koncetráciu diváka vyúsťuje do síce oveľa podarenejšieho konca ale to je Vám už vlastne úplne jedno ako to dopadne a aká je budúcnosť postáv.

Gerwig a Baumbach nie sú Woody Allen. To vedia aj oni ale to čo veľmi príjemne začali a načrtli filmom Frances Ha, mierne pochovali filmom Mistress America. Pritom táto scenáristická dvojica má/mala na dosah fungovať podobne a vybudovať si akýsi minimonopol na inteligentne napísané a ľahko plynúce filmy z prostredia New Yorku/Brooklynu, kľudne na báze využívania rovnakých hercov ako to robil aj Allen a ťažiť z humorných pseudo-intelektuálskych dialógov a príbehov o problémoch dajme tomu 30tnikov v New Yorku, formou ktorá neuráža. Môže sa zdať, ze pri Gerwig hrozí aj akási “opozeranosť“ keď napriek charizme, ktorú nemožno odoprieť, to vyzerá ako keby ste sledovali tú istú postavu už niekoľko filmov v rade.  A možno sa to celé sa pokazilo už niekde na začiatku dosť slabým scenárom…

mistress-america-2015-02

Film mal premiéru v Januári na Sundance. V Európe bol na viacerých filmových festivaloch, na Slovensku sa do distribúcie nedostal. Na blu-ray  vyšiel  začiatkom Decembra 2015.

Fotky zdroj: © 2015 Twentieth Century Fox

Dajte vedieť čo si o filme myslíte alebo o predošlých filmoch od Baumbacha! :)

Teraz najčítanejšie