Blog
nedeľa

Firmy ako... Lexus, Samsung,... podporujú šírenie lživej vojnovej propagandy

[Na konci článku nájdete reakcie firiem O2, LIDL, Tchibo.] Množstvo svetoznámych firiem nepriamo a častokrát nevedomky podporuje šírenie dezinformácií cez svoju inzerciu a reklamu zverejňovanú na slovenských a českých dezinformačných weboch. Príjmy z internetovej reklamy na weboch, ktoré dosahujú vysokú čítanosť publikovaním falošných správ, môžu aj na Slovensku dosahovať až tisícky eur mesačne.

Dňa 24.11. 2016 európsky parlament prijal uznesenie o boji so zahraničnou propagandou a dezinformáciami, kde ako jeden z hlavných pôvodcov menuje Ruskú federáciu a ISIL/Dá’iš. V Nemecku i Francúzsku rastú obavy, že dezinformácie a propaganda zo zahraničia môžu ovplyvniť voľby v týchto krajinách. Facebook a Google sa rozhodli bojovať proti šíreniu dezinfomácií a rozširujú svoj blacklist o weby šíriace dezinformácie, lži, hoaxy a nenávisť.  Významná spoločnosť pôsobiaca v reklamnom ekosystéme  AppNexus a s ňou aj ďalšie americké firmy zaradili na svoj blacklist stránku Breitbart a stopli inzerciu na tomto webe.

Slovenský projekt konspiratori.sk predbehol gigantov, akými sú Facebook či Google. Už od apríla 2016 prevádzkuje databázu serverov s pochybným, dezinformačným, či nenávistným obsahom, aj s návodom, ako zablokovať zobrazovanie reklám na týchto weboch. Desiatky internetových reklamných agentúr využívajú systém nastavenia reklám podľa tohto projektu. Napriek tomu sa však stále objavujú reklamy veľkých spoločností na dezinformačných weboch vedľa hoaxov a článkov s nepravdivým obsahom, preložených z ruských anonymných zdrojov. Reklamy na produkty svetoznámych firiem akými sú Tchibo, LIDL, Renault, Samsung, AEG, H&M, Peugeot, BMW, Bosch sa takto objavujú vedľa dezinformácií a hoaxov, častokrát slúžiacich vojnovej propagande.

HLAVNESPRAVY.SK ako "prekladisko" širokorozchodných dezinformácií
V slovenskom dezinformačnom priestore hrá dominantnú úlohu web HLAVNESPRAVY.sk. Popri správach preberaných z TASR či ďalších štandardných zdrojov zaraďuje do svojho spravodajstva aj preklady z rôznych pochybných ruskojazyčných zdrojov, ktoré začali vznikať po roku 2014. V minulom blogu (Hlavnespravy.sk: Postupné primiešavanie jedu) sme sa venovali postupnej genéze tohto webu a zverejnili sme niekoľko ukážok ich žurnalistiky. Hoci sa HLAVNESPRAVY.SK ohradzujú, že len prinášajú "alternatívny pohľad", pravdou je, že na stránkach tohto webu sa opakovane objavujú preklady z rôznych dezinformačných zdrojov a redaktori pôsobia ako prekladatelia materiálov ruskej šedej a čiernej propagandy do slovenčiny.

Ukážka č. 1: Ako vojnová propaganda vykopala komunistické zombie z čias studenej vojny a zaplatili za to firmy Tchibo, Samsung, Lexus, Toyota, Mitsubishi (a ďalšie). dezinformacia
Dezinformačnými servermi (AC24.cz, HLAVNESPRAVY.sk, srspol.sk) prebehla znepokojujúca informácia: Americká delegácia Komisie OSN pre ľudské práva sa postavila proti vlastnej vláde a obvinila ju z podpory terorizmu a klamlivej propagandy voči Asadovi. Pod článkom je podpísaný Samuel Gdovin.
"Americká delegácia z komisie OSN pre ľudské práva odišla do Sýrie" píše sa v článku na HLAVNYCHSPRAVACH.sk. "Na tlačovku americkej delegácie prišlo len zopár novinárov. Západní propagandisti zrejme niečo tušili, preto neprišli." pokračuje Samuel Gdovin  vo svojom článku. Priložené je aj video, z ktorého čerpal autor článku a citoval rozhorčených členov delegácie, ktorí ostro kritizovali súčasnú politiku USA proti sýrskemu prezidentovi Bašárovi Asadovi.clanok-hs-delegacia-komunistov-tchiboa-samsung02

a/ Kto vlastne navštívil Sýriu v skutočnosti?

Hneď na začiatku textu je uvedená nepravdivá informácia. Sýriu nenavštívila americká delegácia z Komisie OSN pre ľudské práva, ale delegácia pod patronátom tzv. Americkej mierovej rady (US Peace Council) - organizácie založenej americkými komunistami v roku 1979 v časoch studenej vojny.

brand

Zdroj obrázku: http://www.conservapedia.com/File:Brand.gif

Americká mierová rada v časoch studenej vojny zastrešovala rôzne vystúpenia mierových aktivistov na Západe za výraznej podpory Sovietskeho Zväzu. Jej založeniu sa dokonca venovalo aj RUDÉ PRÁVO vo svojom článku z utorka 13. novembra 1979: "Plán na umístění nových amerických raket středního doletu v západní Evropě je vážnou hrozbou pro mír a politiku uvolňování, konstatuje rezoluce, kterou v neděli večer jednomyslně přijali účastníci organizační konference Americké mírové rady ve Filadelfii. Rezoluce oceňuje mírovou iniciativu Sovětského svazu a vyzývá americký lid, aby se jednotně postavil na odpor vojenskoprůmyslovému komplexu a nebezpečným záměrům Carterovy vlády."

Rudé právo, 13. 11. 1979
RUDÉ PRÁVO, 13. 11. 1979

V úvode tlačovej besedy sa prítomným prihovoril predseda US Peace Council - Alfred Marder, starý americký komunista, ktorý vstúpil  do  americkej komunistickej strany ešte v časoch, keď v ZSSR vládol Josif Visarionovič Stalin (v roku 1952).

b/ Kto organizoval a financoval pobyt delegácie Americkej mierovej rady v Sýrii?
Podľa agentúrnej správy AP delegácia US Peace Council bola sponzorovaná Stálou misou sýrskej arabskej republiky pri OSN a tá aj organizovala tlačovú besedu na pôde OSN. Počas svojho pobytu v Sýrii  sa delegácia US Peace Council stretla osobne s Bašárom Asadom, so zástupcami miestnych podnikateľov a navštívila dediny pod kontrolou sýrskych vládnych vojsk.

delegacia-komunisti Delegácia US Peace Council 01

Za zmienku stojí, že ponuku navštíviť Sýriu dostala aj ďalšia mierová organizácia - Peace Action. Zástupca tejto organizácie Paul Kawika Martin však informoval, že pozvanie od Assadovej vlády odmietli s odôvodnením, že byť príliš blízko Asada, znamená dozvedieť sa príliš málo o tom, čo sa skutočne v Sýrii deje.

c/ Ako funguje tento typ vojnovej propagandy? 

Pomocou odvolania sa na fiktívnu, zdanlivo nezávislú autoritu je vina zvaľovaná na nepriateľa.

Vedľa tejto typickej dezinformácie sa objavovala v bočnom banneri reklama spoločnosti Samsung, automobilky Lexus, Renault, Citroen a reklama produktov Tchibo a Notino.

Ukážka č. 2: Ako vojnová propaganda vyhlásila obete brutálneho ruského bombardovania v sýrskom meste Aleppo za hercov, ktorí len predstierali mŕtvoly. 

Tento cynický hoax po niekoľkých dňoch redakcia HLAVNYCHSPRAV.sk stiahla - medzitým sa však stihol rošíriť cez sociálne siete a dosahoval rekordnú sledovanosť.

obete-bombardovania01

Hoax mal zobrazovať obyvateľov Aleppa, ktorí pózujú ako fingované obete ruského bombardovania pred novinármi, zabalení v bielych pohrebných plachtách. Kamera nasnímala i vysmiatu tvár jedného z nich.

Video v skutočnosti pochádza pravdepodobne z roku 2013 a je na ňom natočený happeningový protest egyptských univerzitných študentov.
https://www.youtube.com/watch?v=fh1PBdDZ8io

HLAVNESPRAVY.SK tentokrát "lovili" informácie z úplného dna a ako zdroj im poslúžil status v ruštine zverejnený na facebookovom profile "Aleksandr Sabirov".

zdroj hoaxu: status na FB Aleksandra Sabirova
Aleksander Sabirov: "Aha, tu sú - obete ruského bombardovania"

Ako funguje tento typ vojnovej propagandy? 

Ide o jednu z foriem triku "slamený panák" (strawman falacy): Vyvrátením falošnej správy, nepravdivo pripísanej druhej strane, sa spochybňujú všetky tvrdenia druhej strany o ukrutnostiach vlastných vojakov.

Vedľa tohto dezinformačného článku na HLAVNYCHSPRAVACH.SK boli opäť reklamy viacerých spoločností, ktoré však po upozornení dali HLAVNESPRAVY.SK na svoj blacklist a zablokovali zverejňovanie reklamy na tomto webe.

Ukážka č. 3 - spojenie dezinformácií islamistov a ruských dezinfowebov do jedného článku.
26.októbra 2016 HLAVNESPRAVY.SK svojich čitateľov informovali takto:
"Američanmi vedený útok na Mósul sa utopil v krvi. 820 vojakov zahynulo a 97 vozidiel bojovej techniky bolo zničených."
Táto dezinformácia je postavená na tweetrovom statuse džihádistov a na Slovensko sa dostala takmer doslovným prekladom z ruskojazyčného dezinformačného servera rusvesna.su.

mossul-krv-lexus02

Ruskojazyčný dezinformačný server rusvesna.su je často prekladaným zdrojom na webe HLAVNESPRAVY.SK. Do prevádzky bol spustený iba prednedávnom - v marci roku 2014, a okrem iného šíril aj známu dezinformáciu o "zavedení novej meny - tzv. Zlatého rubľa" - prechode ruského rubľa na zlatý štandard.

rusvesna-lexus

Správy o obrovských stratách (820 mŕtvych vojakov, 97 vozidiel bojovej techniky) sa nepotvrdili. Dezinformačný text vytvorili ruské servery na základe statusu anonymnej džihadistickej agentúry "Amaq Agency" na sociálnej sieti Twitter.

amaq

Rusvesna.su ho uverejnila 26.10.2016 a s odstupom iba pár hodín bol doslovný preklad textu zverejnený na najväčšom slovenskom dezinformačnom webe HLAVNESPRAVY.SK.

Ako funguje tento typ vojnovej propagandy? 

Ide o klasickú ukážku lživého vykresľovania vojakov druhej strany ako slabých a nedostatočne vyzbrojených, pričom vlastnej strane sa pripisujú úžasné víťazstvá. Ľudia majú sklon pripojiť sa k víťaznej strane, prípadne aspoň nemať nič spoločné so stranou, ktorej hrozí prehra.

Pravdepodobne cez niektorý z automatizovaných reklamných systémov prispela autorom tejto lži na ich každodenný chlieb automobilka LEXUS.

 

Ukážka č. 4: HLAVNESPRAVY.SK preberajú z anonymného ruského webu falošnú správu o egyptskej vojenskej pomoci Ruskom podporovanému diktátorovi Bašárovi Asadovi: 
27. novembra HLAVNESPRAVY.SK píšu: "Na pomoc Asadovi prišli egyptské bojové lietadlá F16. Egypt sa rozhodol pomôcť legitímnemu prezidentovi Sýrie Bašárovi Asadovi..."

Dezinformáciu prebrali z ruského dezinformačného servera POLITEXPERT.NET (anonymný web registrovaný v Rusku v roku 2015).

egyptske-stihacky-lg
Predpokladaný pôvod dezinformácie je z okruhu militantnej skupiny Hizballáh a libanonských novín As-Safir. Ešte v ten istý deň ako HLAVNESPRAVY.SK zverejnili túto dezinformáciu, ministerstvo zahraničných vecí Egypta vydalo prehlásenie, ktoré má vyvrátiť všetky dohady a uvádza veci na pravú mieru: egyptská armáda v  žiadnom prípade nebude operovať mimo hraníc Egypta.
http://english.ahram.org.eg/NewsContent/1/64/250882/Egypt/Politics-/No-Egyptian-troops-in-Syrian-territories-Foreign-m.aspx

Ako funguje tento typ vojnovej propagandy? 

Podobne ako v predchádzajúcom príklade ide o vykresľovanie vlastnej strany ako mocnejšej, víťaznej, podporovanej viacerými silami, a svojich spojencov ako legitímnych, medzinárodne uznávaných vládcov.

Túto dezinformáciu HLAVNESPRAVY.SK doteraz nedementovali a keďže patrila medzi najčítanejšie, prevádzkovateľovi servera priniesla príjmy z reklamy.

Čo proti šíreniu falošných správ môže urobiť každý z nás? 

Pre mnohých ľudí je prekvapením zistenie, že žiadny slovenský zákon nezakazuje publikovanie takýchto falošných správ na internete, ani nezakotvuje povinnosť uverejnenia opravy. Sloboda prejavu znamená aj slobodu lživého a hlúpeho prejavu - musíme sa s tým naučiť žiť, inak by sme museli akceptovať vytvorenie nejakého štátneho orgánu, ktorý by kontroloval pravdivosť príspevkov, čo by nepochybne predstavovalo riziko cenzúry.

Každý z nás však môže takéto správy nešíriť, upozorňovať na ich lživosť svoju sociálnu sieť, a tiež "hlasovať peňaženkou": Z pozície zákazníka môžeme upozorňovať firmy, že uverejňovaním reklamy na dezinformačných weboch strácajú v našich očiach kredit a považujeme to za prejav ich nedostatočnej spoločenskej zodpovednosti. 

Dodatok: všetky v článku uvedené firmy boli na zobrazovanie ich reklamy na dezinformačnom webe vopred upozornené a ani v priebehu niekoľkých týždňov nevykonali nápravu. 

Autorom textu je Juraj Smatana a kolektív spolupracovníkov z facebookovej stránky Dezinformácie - Hoaxy - Propaganda

Reakcia firmy O2:

"Radi by sme upresnili, ako to s tou našou reklamou je. Pravidelne evidujeme stránky, ktoré sú považované za konšpiračné. Práve preto, aby sa tam naša reklama neobjavovala. Agentúra B2B, ktorá nám zabezpečuje reklamný priestor, sa podieľa na projekte konspiratori.sk. Naša reklama sa na spomínanej stránke objavila naposledy v apríli tohto roku. Vtedy aj vznikla iniciatíva konspiratori.sk a odvtedy na tomto portáli určite reklamu nemáme. Ak sa však nájde reklama na nejakom inom konšpiračnom portáli, znamená to, že my o tomto portáli ešte nevieme. Tie vznikajú doslova na dennej báze. Budeme len radi, keď nás na ne naši fanúšikovia upozornia. Michal" "Dezinformácie Hoaxy Propaganda ďakujeme pekne za upozornenie aj pomoc. Chybu sme už našli, odstránili a nemala by sa už opakovať. :) Michal"

Reakcia firmy LIDL:

"defaultne máme nastavené, že sa na stránkach s nevhodným obsahom naša inzercia nezobrazuje. Avšak nakoľko nakupujeme priestor cez RTB a môže k tejto situácii dôjsť. Postaráme sa o nápravu a ďakujeme za podnet,

Lidl tím"

Reakcia firmy Tchibo: 

"Dobrý den, na blogu Denníku jsme zaregistrovali článek, kde zmiňujete naši společnost Tchibo jako jednu z firem, která inzeruje na propagandistických webech. Zároveň v poznámce uvádíte, že všechny společnosti byly upozorněny, ale u nás bohužel o této skutečnosti nikdo neví. Mohu se tedy zeptat, koho konkrétně jste ve společnosti Tchibo oslovili? Každopádně i naše společnost se v maximální možné míře vyhýbá inzerci na nevhodných, konspiračních a podobně závadných webech. Průběžně však vznikají další a další stránky, kam se může reklama dostat přes třetí stranu, tj. poskytovatele reklamního prostoru. Hned jak nějakou takovou stránku zaregistrujeme či jsme na ni upozorněni, přidáváme ji na seznam námi zakázaných webů, kterých v tuto chvíli evidujeme již téměř sto. Předem Vám děkuji za informaci a jsem zatím s pozdravem. Eva Kotýnková, Corporate Communications Manger, Tchibo Praha a Tchibo Slovensko"
Odpoveď redakcie Dezinformácie - Hoaxy - Propaganda:
"Dobrý deň, upozornenie bolo zaslané na email servis@tchibo.sk (dňa 1.12. 2016...) a aj cez automatický formulár na webe Tchibo. Boli priložené aj ukážky na dokreslenie o aký druh webu sa jedná. Pokiaľ budete súhlasiť, môžeme Vaše vyjadrenie doplniť do článku na Denníku N, aby sa veci uviedli na pravú mieru."
Odpoveď: "Ještě jednou zdravím a moc děkuji za informaci. Prověřím s kolegy na obecném e-mailu jak se zprávou od vás naložili. Určitě budeme rádi, pokud i naše vyjádření pod článkem zveřejníte. Děkuji moc za spolupráci."

Text je súčasťou blogov Denníka N, nie je redakčným obsahom.
Administrátorov blogov môžete kontaktovať na adrese blog@dennikn.sk.

Aj priestor pre blogerov Denníka N vznikol vďaka vám. Predplaťte si nás a podporte našu snahu o kvalitnú žurnalistiku.

Sme závislí len od vás! Predplaťte si nás

Dnes na DenníkN.sk

Tento blog je spoločným výstupom aktivít Juraja Smatanu, kolektívu spolupracovníkov z facebookovej stránky Dezinformácie - Hoaxy – Propaganda a GLOBSEC Policy Institute.

Blogy

|

Už viac ako 102151 z vás dostáva správy e-mailom