Denník N

Gej a kresťan? Ide to! (po roku a napriek diskriminácii)

Túto nedeľu sa v Prahe opäť uskutočnili bohoslužby LGBT kresťanov a kresťaniek v rámci Prague Pride. Svedectvo, ktoré vydávajú o cirkvi v Čechách a na Slovensku, je opäť rozporuplné.

Keď som pred rokom písal článok s rovnakým názvom, netušil som, že podobný text bude aktuálny aj dnes. Do programu pre veriacich LGBT+ ľudí na Prague Pride 2015 vážne zasiahlo rozhodnutie rímskokatolíckeho arcibiskupa Dominika Duku, ktorý na poslednú chvíľu zakázal akademickej farnosti v Prahe usporiadanie už naplánovaného podujatia. Tým bola diskusia s rímskokatolíckou mníškou venujúcou sa LGBT ľuďom v USA, sestrou Jeannine Gramick. Tentoraz sa počas Pride nepríjemným spôsobom pripomenuli biskupi zo Slovenska. Evanjelická cirkev a.v. totiž nepredĺžila zmluvu s kaplánom Jakubom Pavlúsom, pričom dôvodom boli práve jeho otvorené postoje ku všetkým ľuďom, nehľadiac na ich sexuálnu orientáciu.

14. augusta, v deň, keď sa v českom evangelickom kostole sv. Martina ve zdi konali bohoslužby pre LGBT veriacich tak slovenskí evanjelickí biskupi ukončili spoluprácu s kaplánom, ktorý sa na stranu týchto ľudí postavil. Prípad Jakuba Pavlúsa je symbolický aj tým, že oficiálne oznámenie o konci jeho služby v Evanjelickej cirkvi bolo vystavené v deň začiatku Prague Pride – 8.8.

Na medializované informácie o kontroverznom rozhodnutí biskupov reagovala aj verejnosť, keď v dvoch výzvach vyzbierala 10’000€ na podporu jeho rodiny, najmä dvoch nedávno narodených dcér. Modlitby za Pavlúsovcov a výzvy k poskytnutiu morálnej i finančnej podpory zazneli aj na bohoslužbe v rámci Prague Pride. Logos, združenie LGBT+ kresťanov v Českej republike zaslalo biskupom Evanjelickej cirkvi a.v. na Slovensku protestný otvorený list a ukázalo tak, že LGBT ľudia sa dokážu rýchlo postaviť na stranu tých, ktorí sa napriek osobnému riziku postavili na stranu ľudských práv. Verejná zbierka, reakcia Cirkevného zboru ECAV v Bratislave – Starom meste, i list Logosu tak ukázali Evanjelickým biskupom to, že s ich mocenským umlčaním človeka s iným názorom značná časť spoločnosti nesúhlasí – a spôsob, akým ukončili Jakubov pracovný pomer a dostali tak jeho rodinu do neľahkej sociálnej situácie, považujú za nemorálny a nekresťanský.

Jakub Pavlús však nebol jediným potrestaným duchovným – kazateľom na bohoslužbách v rámci Prague Pride bol Jaroslav Lorman, rímskokatolícky diakon, ktorého arcibiskup Dominik Duka suspendoval práve kvôli jeho sexuálnej orientácii, a z toho istého dôvodu ďalej nesmie prednášať na Katolíckej teologickej fakulte Univerzity Karlovej. Tá mu skrátila pôvodne plný úväzok na 1/3, čo znamená, že si kvôli svojej sexuálnej orientácii musel hľadať aj ďalšie zamestnanie.

Ešte horšie tak vyznieva minuloročné vyjadrenie Tomáša Halíka: „Domnívám se, že podobné akce mají smysl v Rusku, kde jsou homosexuálové předmětem pronásledování, ale stěží u nás, kde je nikdo nepronásleduje.“ Cirkevná diskriminácia sa jasne týka veriacich LGBT ľudí, a dokonca i tých duchovných, ktorí sa otvorene postavia na stranu ľudských práv, bez ohľadu na to, že žijú v zväzku, ktorý by cirkev určite nazvala „tradičnou rodinou“.

A predsa to ide
A predsa to ide: okrem spomínaného Jaroslava Lormana bohoslužby na Pride viedli duchovní z troch cirkví, ktoré sa k LGBT ľuďom stavajú otvorene. Po minuloročnej prednáške mníšky Jeannine Gramick bol tohtoročným hosťom starokatolícky transrodový kňaz Shannon Kearns. Kresťania sa zúčastnili tak pochodu, ako i bohoslužieb na Pride. Nepredĺženie pracovnej zmluvy Jakubovi Pavlúsovi len kvôli jeho „príliš tolerantným“ názorom spustilo vlnu solidarity a podpory, ktorú prejavovali ľudia bez ohľadu na cirkevnú príslušnosť či sexuálnu orientáciu a rodovú identitu.

13882402_1458215547525694_188114120981942238_n

Českí veriaci gayovia a lesby prejavili Pavlúsovcom podporu aj napriek tomu, že viacerí z nich sami čelia vo svojich cirkvách nepriaznivej situácii. V liste generálnemu biskupovi ECAV Milošovi Klátikovi píšu: „Velkou naději čerpáme z odvahy lutherských církví v západní Evropě, Skandinávii nebo Americe, které jdou ve vztahu k LGBT+ lidem věřícím i nevěřícím příkladem celému křesťanskému světu. Evangelium a s ním i reformace nese étos svobody a lásky, který se tyto církve pokoušejí naplňovat. Nechápeme proto, jak je možné, že na Slovensku působící církev čerpající ze stejných zdrojů tomuto inspirativního volání nenaslouchá a místo toho se plácá na mělčině autoritářských ideologií a předsudků.“

Ak sa má vzťah cirkví k LGBT+ ľuďom zmeniť, musí prebehnúť o týchto veciach diskusia v cirkvi i spoločnosti. Reakcie verejnosti na nespravodlivé kroky vedúcich predstaviteľov cirkví ukazujú, že bublina vytvorená intolerantnou a do seba zahľadenou verziou kresťanstva raz určite praskne. Cirkev tak bude musieť zodpovedať ťažké otázky, v dialógu s hlasmi, ktoré dnes mocensky potláča.

Verím, že slovenské cirkvi sa raz prestanú venovať boju proti spoločenskému progresu a honom na čarodejnice, a miesto toho sa zamerajú na rozvoj slobody, solidarity a tolerancie. Udalosti posledných dní im totiž nedávajú na výber.

 

Autor je doktorandom na Evangelické teologické fakultě Univerzity Karlovy

Teraz najčítanejšie