Denník N

Horor ako vystrihnutý z katalógu

Román Horrorstör sa nehrá na veľkú literatúru. Je vlastne presne tým, čím skutočne chcel byť. Hravá, graficky unikátne spracovaná, popkultúrna paródia konzumu.

Veľkopredajňa nábytku ORSK v Clevelande sa nápadne podobá na reťazec IKEA. Firma ORSK v podstate túto podobnosť ani nepopiera. Filozofia firmy je presne taká istá, akou sa prezentuje aj švédsky gigant, len s tou výnimkou, že ORSK je samozrejme lepší, lebo je lacnejší.

ORSK má tiež všetko unikátne (naplocho balený nábytok, jednoduché montážne návody, špeciálne imbusové kľúče), ešte aj veľavravnú skratku: Odpovieme Radi Stopercentne Každému. Ani po záverečnej hodine, zákazník bez odpovede nezostane. Odpovie mu interaktívna asistentka NORA (Neustále Online-Radí Automaticky).

ORSK nezaostáva ani v marketingovej rafinovanosti. Každý obchod ORSK bol navrhnutý a postavený tak, aby sa ním zákazníci pohybovali proti smeru hodinových ručičiek, čím sa u nich veľmi rýchlo navodí stav nákupnej hypnózy. Keď sa nakupujúci čo i len na okamih prestane sústrediť, stratí sa a zo zmätenosti ho vyvedie len kúpa RUNCATE z drevovláknitej dosky.

Typický zákazník strávi v obchode v priemere 3,5 hodiny, a hoci si prišiel zakúpiť iba zasúvacie stolíky GENOFAKTE, počas obhliadky nákupnej plochy nadobudne presvedčenie, že tie vyniknú len vedľa lampy RENIFLUR.

Zamestnanci ORSKu sú vo veľkej väčšine voči firme lojálni. Tak ako niekto chodí do kostola, niekto na skupinovú terapiu, a niekto je členom gangu, tak mnohí zamestnanci nemajú nič iné, iba ORSK. Hoci je ORSK skoro dokonalý, v jednej jeho prevádzke sa začnú diať po nociach podivné veci. ORSK má však oddaných zamestnancov, a tak pár z nich chce prísť veci na koreň.

Prázdny obchod s nábytkom, noc, samovoľné rozbíjanie skríň LIRIPIP, zhasínajúce sa svetlá a k tomu padajúce police KJËRRING, to sú ideálne kulisy duchárskeho horor s prvkami paranormálnej aktivity. Vrchol noci je kritický. Horrorstör sa mení na horor béčkového typu, plného žánrového klišé.

V rovnomennom filme by sa s určitosťou prelialo veľa kečupu, v knižnej podobe stačí búrlivá fantázia a obskúrne scény. Treba dodať, že autor Grady Hendrix sa vo svojom románovom horore vyšantil skoro tak, ako duo Rodriguez -Tarantino na filmovom plátne. Horrorstör je však napriek strašidlám viac paródiou, pričom sa nedá povedať, čo mienil Hendrix primárne ironizovať a parodovať, či béčkové horory alebo hypermarketový a unifikovaný predaj nábytku.

Mňa osobne pobavil viac autorov cynický humor na adresu konzumu. Tohto cieľa sa zhostil naozaj originálne. Už aj tým, že klasický duchársky príbeh zabalil do podoby maloobchodného katalógu. Grafická úprava knihy samozrejme nápadne pripomína katalóg IKEA, pričom aj grafické spracovanie je vlastne hravým doplnkom príbehu. S gradáciou hororového napätia sa totižto aj popis nábytku v katalógu mení na mučiace nástroje. Prezrádzať však, prečo sa tak deje, by bol poľutovaniahodný spoiler, pretože by sa tým prezradila nielen pointa príbehu, ale aj jeho metaforický odkaz.

Vďaka nekonečnej slučke šliapacieho zariadenia ALBOTERK môžete naveky kráčať a nikdy nikam nedôjdete. Keď zo svojej cesty odstránite cieľ, otvoria sa vám netušené možnosti.

horrorstor

Román Horrorstör sa samozrejme nehrá na veľkú literatúru. Je vlastne presne tým, čím skutočne chcel byť. Hravá, graficky unikátne spracovaná, popkultúrna paródia konzumu.

 

Grady Hendrix: Horrorstör, Vydavateľstvo: Plus, 2014

Teraz najčítanejšie