Infografika mesiaca január: Je Vaša firma pripravená na GDPR?

GDPR, alebo Všeobecné nariadenie o ochrane osobných údajov je jednou z najdôležitejších zmien, s ktorou sa spoločnosti tento rok budú musieť vyrovnať. Okrem zvýšenej ochrany osobných údajov legislatíva prenesie aj viac právomocí do rúk spotrebiteľa. V praxi tak môže odzvoniť telefonickému marketingu naslepo alebo nevyžiadaným hromadným emailom.

Predstavte si, že ste vášnivý psíčkar a milovník technológií. Svojmu miláčikovi doprajete inteligentný obojok, jeden z najnovších trendov psíčkarov po celom svete. Vďaka nemu viete, koľko váš psík za deň nabehal, kde sa práve nachádza, ak ste na prechádzke v lese či v neznámom teréne. Pomocou aplikácie môžete sledovať jeho zdravotný stav a skontrolovať, či nabehal dostatočný počet kilometrov podľa plemien.

Pýtate sa, ako práve obojok vášho psa súvisí s legislatívou na ochranu osobných údajov? Odpoveď vás možno prekvapí. GDPR sa totiž dotkne ochrany akýchkoľvek údajov, ktoré vedú k identifikovaniu osobných dát jednotlivcov. Zjednodušene povedané, ak vie výrobca obojku môjho psa, kde môj pes trávi čas, vie, kde bývam. Ak vie, že môj pes je práve na prechádzke v lese, dá sa predpokladať, že som tam s ním. A ak vidí, že môj pes dnes ubehol desať kilometrov v Tatrách, hoci ja bývam v Trnave, vie, že asi nie som doma. Tieto dáta, hoci samé o sebe neškodné, by tak v nesprávnych rukách mohli spôsobiť značné komplikácie. Aj preto GDPR značne rozširuje definíciu osobných údajov, ktoré podľa nových pravidiel nebudú zahŕňať len základné identifikačné údaje ako bydlisko, kontakt či pohlavie. Za osobné údaje sa považujú aj údaje odhaľujúce etnický pôvod, sexuálnu orientáciu, náboženské presvedčenie, genetické, biometrické či zdravotné údaje.

Inteligentné obojky sú jedným z mnohých prípadov, na ktoré sa nová legislatíva vzťahuje. A keďže GDPR sa zaoberá nielen množstvom, ale aj charakterom dát, rozhodujúci faktor nebude veľkosť podniku alebo počet zamestnancov, ale typ a množstvo dát, ktorými spoločnosti disponujú. Preto GDPR zasiahne oveľa výraznejšie malú personálnu agentúru alebo e-shop s prírodnou kozmetikou, než napríklad veľkého výrobcu autodielov.

Aj preto sme pre vás tento mesiac pripravili prehľadnú infografiku, ktorá vám pomôže zorientovať sa v termínoch a základných pojmoch nariadenia.

Ak máte záujem dozvedieť sa viac o právnych a praktických aspektoch GDPR, nevynechajte náš webinár, ktorý sme vytvorili v spolupráci s našimi partnermi a odborníkmi na GDPR z advokátskej kancelárie Brichta & Partners.

Link na webinár tu.

Autor článku: Adela Zábražná

Autorka je výkonná riaditeľka Slovenskej aliancie pre inovatívnu ekonomiku.

Text je súčasťou blogov Denníka N, nie je redakčným obsahom.
Administrátorov blogov môžete kontaktovať na adrese blog@dennikn.sk.

Aj priestor pre blogerov Denníka N vznikol vďaka vám. Predplaťte si nás a podporte našu snahu o kvalitnú žurnalistiku.

Sme závislí len od vás! Predplaťte si nás

Dnes na DenníkN.sk

Slovenská aliancia pre inovatívnu ekonomiku (SAPIE) je jediná a najväčšia inovatívna aliancia na Slovensku, ktorá združuje viac než 60 členov z radov startupov, scaleupov, neziskových organizácií, investorov a korporácií. SAPIE sa venuje podpore inovatívneho ekosystému prostredníctvom projektov v oblasti inovatívneho vzdelávania a podpory startupového a inovačného ekosystému na Slovensku. Viac o SAPIE sa dozviete na našom webe www.sapie.sk.

Blogy

|