Denník N

J&T chce budovať novú Bratislavu, starú zatiaľ hyzdí

Stavba Akzent Bigboard zo skupiny J&T pred Slovenským rozhlasom.
Stavba Akzent Bigboard zo skupiny J&T pred Slovenským rozhlasom.

Na rušných miestach v Bratislave stavia firma z portfólia J&T nevkusné reklamné prekážky.

J&T Real Estate sľubuje vo svojich projektoch ako Klingerka, Panorama City či Zuckermandel “modernú architektúru” či “komfortný životný priestor pre moderných kozmopolitných ľudí”, pretože v “rozsahu a kvalite zrealizovaných projektov patrí medzi lídrov slovenského realitného trhu.”

Bratislavčania žijúci mimo ich projektov si zrejme komfortný životný priestor pre moderných kozmopolitných ľudí nezaslúžia. Na pozemkoch magistrátu, na rušných miestach v Bratislave, napríklad pred budovou Slovenského rozhlasu alebo na Trnavskom mýte, stavia škaredé reklamné stavby, ktoré sú na úrovni chodcu iba zanedbanou a nevkusnou prekážkou. Viacstranné billboardy Akzent Bigboard z portfólia J&T prispievajú k tomu, že Bratislava vyzerá ako rozvojová krajina. 

Ich bigboardy sú vyše meter vysoké ohrady plné štrku, alebo panelov. Obohnané sú olúpaným drevom, alebo exteriérovým obkladom. Odpadky a čarbanice nikto neodstraňuje. Do toho vrazený hrubý stĺp s viacstranným billboardom. Monštrum, ktoré pôsobí ako symbol ignorácie voči okoliu.

Estetický zážitok na Trnavskom mýte. Bohužiaľ, úplne sedí do prostredia.
Tipnem si, že objednávateľ reklamy, spoločnosť Corwin, by si takýto billboard na dvorček neschválilo. BigBoard je na svoje príspevky do života v meste hrdé, logo v noci svieti.

V Bratislave nie je J&T Real estate len developerom, ktorý predáva byty a kancelárie. Chce sa podieľať rovno na stavbe nového centra a od vlády na to chce razítko špeciálnej investície. Pritom priamo v centre meste a na rušných križovatkách stavia rovnaké ohyzdné stavby, aké si zaslúžia maximálne polia pri diaľniciach.

Pre bežného človeka nemá toto monštrum žiadnu funkciu, zjavne sa o tom ani nerozmýšľalo. Je to len obrovská, nevzhľadná prekážka, ktorá vznikla iba na zarábanie peňazí Bigboardu na úkor verejného priestoru pre každého.

Spomínané stavby sú na pozemkoch magistrátu, čiže hanba ide rovnakou mierou aj na účet mesta. Je však zvláštne, že J&T sa ako developer snaží zamaskovať svoj doterajší imidž bezohľadného developera a pristupovať k Bratislave k citom, na druhej strane J&T ako špecialista na otdoorovú reklamu ničí ulice Bratislavy.

Dúfame, že sa na to dobre pozerá aspoň trom ľuďom, Jánosovi Gálovi, riaditeľovi TV Joj Marcelovi Gregovi a Richardovi Flimmelovi, ktorí sedia v predstavenstve firmy Akzent Bigboard. Ostatným ľuďom na uliciach určite nie.  

Ak im pozemok nepatrí, nezáleží im na jeho hodnote a vyťažia z neho arogantnou reklamnou stavbou. Ak im pozemok patrí, takú istú a takýmto spôsobom by si tam nikdy neumiestnili, pretože tu by im to naopak cenu pozemku znížilo: byty a kancelárie by okolo takejto „architektúry“ nikto nechcel. Presne pre toto je  nebezpečné, aby mali firmy ako J&T viac kontroly nad verejným priestorom.

Bude zaujímavé sledovať, koľko takýchto stavieb umiestni Bigboard vo verejných priestoroch J&T Real Estate alebo blízkych firiem, ako Zuckermandel, Nové lido alebo Eurovea 2.

Teraz najčítanejšie