Denník N

Klamstvá a konšpirácie

Príručka pre stredné školy – ich rozpoznávanie alebo tvorba závislosti?

Prečítal som si Príručku klamstvá a konšpirácie pre stredné školy (https://a-static.projektn.sk/2017/04/dennikN-prirucka-konspiracie.pdf). Páčila sa mi myšlienka ako študentom poukázať na problém manipulácií a nekritického prijímania informácií. Považujem naozaj za veľmi dôležité, aby nová generácii mala a aj rozvíjala svoje kritické myslenie. Iba vtedy môže byť naša spoločnosť slobodná a demokratická.

Autori v príručke uviedli dôležité momenty ako rozpoznávať manipulácie – medzi ktoré patrí rozpoznávanie konkrétnych faktov, názorov autora, uvedenie zdroja informácií, overovanie si informácií z iných zdrojov.

Z niektorých vecí som bol som však zdesený (upresním ďalej, čo som mal na mysli). Z toho, čo som sa vydesil som mal pocit, akoby autori tejto príručky chceli vytvoriť závislosť na „autorite“, ktorá určuje kde je pravda a kde manipulácia. A toto vôbec nevnímam ako podporu kritického myslenia (čudujem sa preto, že medzi autormi bol aj tréner kritického myslenia).

Zdroje dezinformácií

V príručke som našiel tieto časti týkajúcich sa zdrojov dezinformácií:

A) Z úprimného presvedčenia B) Pre biznis C) V prospech konkrétnych politikov D) V prospech Kremľa

Tento zoznam sa mi zdá z hľadiska logiky a vzhľadom aj na historické skúsenosti Slovenska/Česka neúplný. Ak si vybavím historické okamihy za posledných 80 rokov, tak na tomto zozname mi chýbajú minimálne naši spojenci. V roku 1968 to bola Bratská pomoc zo strany našich spojencov – v tom čase Varšavská zmluva. V roku 1938 nás zradili pre zmenu západné mocnosti v rámci mníchovskej dohody. Nerozumiem prečo by sme si nemali uvedomovať možnosť, že dezinformácia môže prísť z ktorejkoľvek strany.

Tradičné média a dezinformačné

Ďalej som bol prekvapený, že namiesto univerzálneho prístupu rozpoznávania dezinformácií, autori skĺzli do čiernobieleho videnia – ktoré vytvára dojem že tradičné médiá nemôžu šíriť dezinformácie. Ak si zakážem vnímať KTO hoc aj hypoteticky môžu vytvárať dezinformácie, opäť to podľa mňa nemá nič spoločné s kritickým myslením. Vtedy si nasadím klapky na oči a budem selektívne vnímať iba časť reality, ktorá však prestane byť realitou.

Spomenul som si ako aj seriózne médiá prinášali správy (a tieto správy nakoniec v skúške časom neobstáli) o irackom arzenáli chemických a biologických zbraní (jeden z argumentov na vojnu proti Iraku), v 1989 rozšírenie správy o údajnej smrti študenta Šmida, v rovnakom roku o mučení odporcov režimu v Rumunsku (autentické zábery na rozpárané ľudské telá – áno, ale po čase sa ukázalo, že to boli telá po štandardných pitvách, keď človek zomrel prirodzenou smrťou).

To, že v súčasnosti je teraz pomer pravdivých a nepravdivých správ taký aký je, nezaručuje, že určite dezinformácia nepríde aj v súčasnosti z hodnoverného zdroja.

 

Podľa mňa jediné čo skutočne môže fungovať je, každú informáciu, ktorú počujem bez ohľadu na zdroj by som si dal dať v svojej mysli do karantény – čo ak je manipuláciou, dezinformáciou? Nemal by som bezvýhradne veriť žiadnemu! zdroju a mal by som si povedať, že až čas ukáže, ktorá informácia bude preverená časom a ktorá nebude. Ak tak neurobím, zarábam si na problém, že sa nechám oklamať. Takže pochybujme o všetkom. A môžete začať hneď teraz: mojím článkom. Neverte mi, čo som tu napísal. Kriticky prehodnocujte každú moju vetu. Vytvárajte si svoj vlastný názor.

Ak vám bude niekto tvrdiť, že mu máte veriť, že má pravdu, je veľká pravdepodobnosť že vám dáva len ulož odetú do šiat pravdy. A jedine čas môže skutočne ukázať ako to vlastne bolo.

 

PS. Ak rastie záujem o šírenie nepravdivých správ, o čítanie dezinformačných médií mali by sme sa hlavne zamyslieť čo sa v spoločnosti, v politike, v štandardných médiách, … deje, že im ľudia prestávajú veriť. To je vážny signál, ktorý by sme nemali ignorovať. Bojovať proti následku mi nedáva zmysel. HĽADAJME PRÍČINU!

 

PS2. Aj samotný názov príručky sa mi javí ako divný (nevnímam ho ako odhaľovanie, skôr ako ich robenie). Zvážte sami, ako to na Vás pôsobí, nenechajte si vsugerovať môj pohľad na vec ;-) :

KLAMSTVÁ A KONŠPIRÁCIE

PRÍRUČKA PRE STREDNÉ ŠKOLY

Teraz najčítanejšie