BLOG
INEKO
INEKO
85 826

K diaľnici pri Žiline neobstarali privádzač, dočasne skončí v poli

Úsek D1 pri Žiline za vyše 400 miliónov eur sa po dokončení na jeseň 2018 pravdepodobne odovzdá do užívania strážnej službe. V lepšom prípade naň pustia korčuliarov.

Keď sa v januári 2014 podpisovala zmluva o výstavbe úseku D1 Hričovské Podhradie – Lietavská Lúčka, nešlo o urýchlenie kompletizácie D1 pri Žiline. Bolo jasné, že nadväzujúci úsek, ktorý konečne odkloní dopravu spod Strečna, sa vzhľadom k dĺžke tunela Višňové bude stavať o 1,5 roka dlhšie (spolu 5,5 roka). Zmluva na tento nadväzujúci úsek navyše stále nebola podpísaná (aj keď ponuky mali diaľničiari na stole už vyše roka), čo posun ešte zväčšovalo.

Začínať výstavbu vyše 400-miliónovej stavby D1 z Hričovského Podhradia do Lietavskej Lúčky s termínom dokončenia dva roky pred jej dôležitejším pokračovaním však malo svoje dôvody. Verejné – čerpanie eurofondov, ktorým začínalo hroziť prepadnutie – i súkromné – sanácia Doprastavu tučnou zákazkou, a to krátko po zmene jeho vlastníckej štruktúry.

Hoci o skoršie prínosy pre vodičov nešlo v prvom rade, takisto boli v pláne. Síce dočasne menšie, ale reálne. Vyše 11-kilometrový úsek mal byť uvedený do prevádzky podľa zmluvy v januári 2018. Dovtedy malo byť zabezpečené aj jeho napojenie na jestvujúcu cestnú sieť, a to novým štvorpruhovým privádzačom Lietavská Lúčka – Žilina. Za cca 25 miliónov eur. Bude potrebný aj pre napojenie Žiliny na tunel Višňové.

Na výstavbu tohto privádzača stačia dva roky, preto sa mal obstarávať neskôr. Optimálne od začiatku roka 2015. Aby bolo isté, že aj v prípade komplikácií či obštrukcií v tendri sa výstavba privádzača začne najneskôr v januári 2016.

Všetky povolenia na privádzač sú dávno právoplatné. Ministerstvo dopravy pod vedením Jána Počiatka a Viktora Stromčeka a ich vedenie Národnej diaľničnej spoločnosti (NDS) tak mali celé roky na prípravu súťaže a jej vyhodnotenie. Napriek tomu to nestihli.

Dostali aj čas navyše – mimoriadne nepriaznivá geológia v kratšom tuneli Žilina spôsobila, že 400-miliónový úsek diaľnice bude meškať až trištvrte roka. Reálne tak stačí privádzač dokončiť na jeseň 2018. A tak čo diaľničiari nestihli vlani, mohli ešte napraviť tento rok. Poviete si, to by už nestihli iba úplní babráci. Alebo sabotéri. Takí predsa rezort dopravy ani NDS nevedú, takže sa už isto dávno súťaží, ponuky sú vyhodnotené a ide sa podpisovať zmluva. Omyl. NDS tender na výstavbu tohto úseku doteraz nevyhlásila!

Čo to znamená? Úsek diaľnice D1, do ktorého natečie vyše 400 miliónov eur verejných zdrojov, sa po dokončení na jeseň 2018 pravdepodobne odovzdá do užívania strážnej službe. V lepšom prípade naň pustia korčuliarov.

Rezort dopravy má tento rok už tretieho ministra a NDS tretieho generálneho riaditeľa. Niečo takéto sa však nesmie stať ani pri výmene stráží. Nehovoriac o tom, že výmeny sa vôbec nedotkli štátneho tajomníka ministerstva dopravy, pod ktorého spadá cestná infraštruktúra. Stále je ním Viktor Stromček.

NDS nemá vo výstavbe veľa úsekov a len jediný z nich sa nedá samostatne sprevádzkovať. Práve ten, ktorý končí v poli pri Lietavskej Lúčke. Ak zodpovední za celé roky nezabezpečili, aby sa privádzač k nemu obstaral včas, dokazujú, ako málo kompetentné je doterajšie politické vedenie rozvoja cestnej infraštruktúry.

Samozrejme si nedovolíme tvrdiť, že by zodpovední vo vedení NDS a rezortu dopravy o tomto probléme nevedeli. Natoľko nekompetentní určite nie sú. Ak sa teda verejná súťaž na zhotoviteľa privádzača Lietavská Lúčka – Žilina doteraz nezačala, je možné, že ju už ani neplánujú. Niekoľkoročnou nečinnosťou vyrobili časovú tieseň a teraz možno narýchlo vyberú dodávateľa bez súťaže. Pardon, rokovacím konaním bez zverejnenia.

To však nemení ale skôr podčiarkuje vyššie uvedené zistenie: Rozvoj cestnej infraštruktúry na Slovensku urgentne potrebuje kompetentné a zodpovedné politické vedenie. Napríklad aj preto, aby projekt Hodnota za peniaze dostal šancu priniesť za verejné zdroje viac úžitku (stavbárom, motoristom i širokej verejnosti). Podpredseda vlády pre informatizáciu i minister zdravotníctva revíziu výdavkov v nimi riadených oblastiach privítali, Viktor Stromček ju v doprave očividne neguje. Rozhodne nie vo verejnom záujme.

Mimochodom, INEKO už 6 týždňov neúspešne žiada sprístupnenie informácií, čo a v akej hodnote ministerstvo objednáva navyše od koncesionára na rýchlostnej ceste R1. Bez súťaže a bez zverejňovania v centrálnom registri zmlúv. Ministerstvo dopravy sa zverejneniu týchto informácií o najväčšom realizovanom kontrakte rezortu dopravy opakovane vyhýba, a to aj za cenu porušovania infozákona. Sekcia PPP projektov na ministerstve už roky spadá pod štátneho tajomníka Viktora Stromčeka.

Ján Kovalčík, analytik INEKO

Tento výstup vznikol aj vďaka finančnej podpore Fondu pre transparentné Slovensko v Nadácii Pontis a Veľvyslanectva USA v SR.

Text je súčasťou blogov Denníka N, nie je redakčným obsahom.
Administrátorov blogov môžete kontaktovať na adrese blog@dennikn.sk.

Aj priestor pre blogerov Denníka N vznikol vďaka vám. Predplaťte si nás a podporte našu snahu o kvalitnú žurnalistiku.

Sme závislí len od vás! Predplaťte si nás

Dnes na DenníkN.sk

INEKO je mimovládna nezisková organizácia, ktorá podporuje ekonomické a sociálne reformy s cieľom odstraňovať prekážky dlhodobého pozitívneho vývoja slovenskej ekonomiky a spoločnosti.

Blogy

|