Denník N

Kandidáti na bratislavského župana a ich transparentnosť

Kto sa bojí nesmie ísť do lesa. Kto nemá transparentné peniaze, nemal by ísť do politiky.

Takéto pravidlo môžeme pokojne aplikovať na každého kandidáta na župana v Bratislavskom samosprávnom kraji. Vizuálny smog, ktorý so sebou prinášajú sa rozhodne neplatil z vatikánskej meny.  Nepriame plány na zmenu už aj tak zbytočnej inštitúcie ako je župa doplňuje neschopnosť viacerých kandidátov byť voči voličom čo najviac transparentný a ukázať im, že nie sú bábkou peňazí možných sponzorov. Smutné je tiež, že sa kandidáti uchyľujú k tým najhanebnejším spôsobom reklamy, iba preto aby zaujali a pretlačili svoju pôvodne neviditeľnú tvár aj za hranice svojich bydlísk. Poďme však k jednotlivým kandidátom.

Pavol Frešo – súčasný župan, ktorý ešte stále neohlásil kandidatúru, ale aj to časom asi  príde. Zatiaľ má výhodu. Keďže oficiálne nie je kandidát nemusí a ani sa od neho neočakáva, že v dohľadnej dobe bude mať transparentný účet.

Ján Mrva – od tohto kandidáta sa nemusíme báť žiadnej vonkajšej reklamy. Mrva je taký hyperaktívny, že skôr stihne obehnúť všetkých občanov kraja osobne, ako ich zasiahne outdoorova reklama ostatných kandidátov. Na jeho propagáciu bude slúžiť prevažne facebook. Môžeme sa tešiť aj na posty z jemu blízkych stránok stránok ako sú Vajnory – dedina v meste, Bratislava proti hazardu a Triblavina. Transparentný účet má, ale jeho výdavky patria k najnižším zo všetkých kandidátov a pravdepodobne to tak aj ostane. Okrem toho ako zatiaľ jediný kandidát okolo seba zhromaždil reálnych dlhoročných aktivistov, ktorí majú rešpekt vo svojom okolí a prinesú mu určite ďalšie hlasy.

Juraj Droba – nemá zatiaľ transparentný účet napriek tomu, že jeho billboardy už visia po Bratislave. Predpokladá sa, že kampaň mu bude hradiť strana z peňazí zo štátneho príspevku.

Milan Ftáčnik – zatiaľ jediný u ktorého sa dá povedať, že vie ako na to. Transparentný účet si vedie od komunálnych volieb. Zrejme jediný pozná zákon o volebnej kampani a apeluje naň aj na svojom webovom sídle (http://www.ftacnik.sk/financovanie-kampane/). Kampaň vedie nenásilnú, netrepe sa do nepríjemných pútačov za každú cenu a má vyberané slušné vystupovanie. Na takýto druh kampane sa čoraz viac zabúda a veľa kandidátov sa snaží nakoniec hľadať chyby iba na tom druhom.

A teraz to najhoršie. Ak by sme oceňovali jednotlivých kandidátov za najviac netransparentne vedenú kampaň, o prvé miesto by sa pobili Rudolf Kusý a Jozef Uhler.

Jozef Uhler – mestský poslanec a predseda dopravnej komisie, ktorý okrem dopravy nerozumie asi ničomu. Zatiaľ sa zmohol iba na útoky na Freša a na billboardoch tvrdí, že je novší politik ako Frešo. V skutočnosti sa bezúspešne motá v komunálnej politike už od roku 2010, iba o rok kratšie ako samotný Frešo a výsledkami sa s ním nemôže vôbec porovnávať, lebo skoro žiadne nemá.  Dôkazom je jeho snaha hľadať kauzy tam, kde nie sú, ako napr. pri divadle Aréna. Jeho reklamné pútače sú takmer všade. Od nelegálnych telefónnych búdok, cez všade prítomné billboardy až po reklamné kužele, ktoré patria k najzastaralejším spôsobom reklamy. V prípade bývalých telefónnych búdok je potrebné uviesť, že na svojom transparentom účte neuvádza platbu za túto reklamu. Je zrejme, že Uhler sa do stanovenej ceny za kampaň pre nezávislého kandidáta zmestí len ťažko. Keďže má aspoň formálne zriadený transparentný účet prisudzujeme mu druhé miesto.

A teraz víťaz o cenu najnetransparentnejší kandidát na bratislavského župana.

Rudolf Kusý – starosta bratislavského Nového Mesta a dlhoročný  takmer neaktívny poslanec BSK. Zrejme najväčšie prekvapenie blížiacich sa volieb. Mladý, úspešný na jednej strane, ale  netransparentný a zaujímavo bohatý. Že vám toto meno nič nehovorí? Určite áno. A ak vám niekoho pripomína nezabudnite kričať. Presne tak, ide o Nesrovnala dva. Rovnako ako Nesrovnal aj Kusý má veľmi blízko k bývalým prominentným vysokopostaveným funkcionárom SDKÚ, ktorí ho teraz všemožne podporujú v županskej kampani. V BSK je dokonca už skoro 7 rokov člen poslaneckého klubu SDKÚ.  Počet reklamných nosičov majú tiež podobný. Kusý chce silou mocou previať žezlo predsedu BSK, lebo tuší, že po ohlásení aktivistu Matúša Čupku, že bude kandidovať za starostu Nového Mesta a rôznych zaujímavých kauzách z minulosti a súčasnosti, o ktorých verejnosť ešte všetko nevie, nemá šancu pokračovať ako starosta.  Okrem klasických billboardov, ktorých má najviac spomedzi všetkých kandidátov (podobne je teraz na tom Uhler) obsadzuje tento bojovník proti vonkajšej reklame aj bývalé telefónne búdky (rovnako ako Uhler), ktoré sú  nelegálne a dávno mali zmiznúť z bratislavských chodníkov. Na stránke odkaz pre starostu Nové Mesto tvrdí, že nevie komu patria, preto ich nemôže odstrániť, čo tak spýtať sa novomestského starostu. Na rozdiel od Uhlera nemal Kusý problém objavovať sa na 90% búdkach aj obojstranne. Oplatí sa spomenúť, že práve Rudolf Kusý je ten čo hlásil, aby ľudia nevolili kandidátov z reklamných pútačov. To dnes už neplatí a Kusý obsadzuje mediálny priestor rad radom. Vonkajšia reklama je iba doplnok. Spoločne s bývalými členmi SDKÚ z Petržalky združených okolo neslávne známej politickej figúry Romana Vavríka, valcuje miestne noviny (Petržalské noviny), ale aj volebnými (My sme Petržalka), ktoré sú bez evidenčného čísla. Okrem toho sa pravidelne objavuje aj v iných novinách (napr. Bratislavské noviny), ale taktiež v tlačených prospektoch, v ktorých pozýva občanov kraja na rôzne zábavky,  sadeničky, alebo koncerty bývalých repeťákov v štýle mítingov HZDS.

Predpoklad koľko môže stáť séria billboardov po Bratislave a okolí na  3 mesiace, plus ostatné reklamné pútače, novinové inzercie, grafika, stránka, platené rozhovory, politické plátky/materiál, podujatia, vystupujúci, letničky, káva, brigádnici, volebný tým… presne je ju určiť ťažko, pretože transparentný účet Rudolf Kusý zriadený nemá.  Skutočnú cenu vie iba sám Rudolf Kusý a ľudia, ktorým už desať rokov verne slúži. Určite to nebude málo a suma bude vysoko presahovať 100.000,- eur.

Ak nemá za sebou silného sponzora je zrejmé, že na úrade v Novom Meste sa človek môže mať lepšie ako v európskych metropolách a „našetriť „ si na kampaň niekoľkonásobne viac ako je oficiálny príjem starostu.

Zákon prikazuje, že kandidáti musia mať transparentný účet až keď bude oficiálne vyhlásená kampaň. Tú vyhlasuje predseda NR SR. Podľa zákona o volebnej kampani môže kandidát na župana minúť na kampaň maximálne 250.000,- eur aj s DPH.

V prípade Kusého môže ísť o problém, pretože pri rôznych výdajoch mohol už teraz pokojne minúť z možnej povoľovanej sumy polovicu.

A teraz prichádza tá zaujímavejšia časť. Do spomínanej sumy 250.000,-eur sa započítavajú aj náklady na propagáciu kandidáta, ktoré  kandidát vynaložil v čase začínajúcom 180 dní predo dňom vyhlásenia volieb.   Voľby podľa zákona o podmienkach výkonu volebného práva musí vyhlásiť predseda NR SR najneskôr 110 dní pred ich konaním. Voľby by sa mali konať najneskôr v polovici novembra, takže by mali byť vyhlásené najneskôr koncom júla. 180 dní pre týmto dátumom, už je povinnosť kandidátov zahŕňať výdavky na kampaň do zákonom stanoveného limitu, teda od začiatku februára. Myslíte si, že kandidáti budú mať problém zdokladovať svoje náklady?

Všetci zrejme nie, ale Rudolf  Kusý určite. Ten totiž  svoju kandidatúru vyhlásil 28.2.2017.

http://tv.hnonline.sk/politika/918560-priamy-prenos-rudolf-kusy-oznamuje-kandidaturu-na-zupana-bratislavy

Preto sa očakáva, že Kusý všetky náklady uvedie na svojom účte, ktorý si časom snáď aj konečne zriadi. Môžeme sa tak tešiť na vyúčtovanie vyše 20.000 letničiek, stovky billboardov po Bratislave a okolí, telefónne búdky a iné nosiče, niekoľko desiatok videí, volebné noviny, platené  PR články v novinách, online reklamu, koncerty repeťákov, akcie pre deti a iné kampaňové výdavky.

Naozaj potrebuje BSK takýchto ľudí na dôležitých funkciách?

(Rudolf Kusý sa dobre zabáva v prítomnosti exposlankyne HZDS Kataríny Tóthovej.)

(Rudolf Kusý a jeho verní voliči – seniori.)

http://www.zakonypreludi.sk/zz/2014-181

Teraz najčítanejšie